W badaniu Koszyk Roku, przeprowadzonym przez firmę Twisto, pod uwagę wzięto 100 e-sklepów, które wybrano ze względu na ich popularność wśród klientów. Sprawdzano, które z nich mają najbardziej przyjazny proces zakupowy. Nie skupiano się na asortymencie czy cenach, ale na tym, jak łatwe, wygodne i intuicyjne jest kompletowanie zamówienia, wybór sposobu dostawy i płatności, podsumowanie zamówienia oraz jak dobre jest wsparcie klienta w tym procesie.
W odróżnieniu od poprzedniej edycji, większe znaczenie przypisano też temu, jak funkcjonują zakupy za pomocą urządzeń mobilnych.
Przy okazji rankingu sprawdzono również jak e-sklepy radzą sobie z obsługą zwrotów. Okazało się, że tutaj sporo jest do poprawienia. Badanie pokazało, że jedna trzecia e-sklepów, które prowadzą też stacjonarne placówki, nie przyjmuje w nich zwrotów zakupów z internetu, co jest najbardziej naturalną formą. 70 proc. wymaga dołączenia do zwrotu formularza odstąpienia od umowy, ale tylko 50 proc. przesyła go klientom wraz z zakupami. Większość sklepów nie informuje też klientów o tym, w jakim terminie odda im pieniądze za zakupy.
W rankingu ogólnym wygrał e-sklep cyfrowe.pl, sprzedający sprzęt i akcesoria fotograficzne. W rankingu mierzącym łatwość zakupów w wersjach mobilnych e-sklepów najlepszy okazał się Wittchen.