StoryEditor
Szkolenia
27.04.2010 00:00

Spójrz na swój sklep oczami klienta

Czasem wydaje nam się, że robimy coś dobrze. Myślimy – o to chodzi, tak właśnie powinno być, ale... efekty naszych starań są mizerne. To dlatego, że każdą sytuację oceniamy przede wszystkim z własnej perspektywy, a „punkt widzenia zależy od punktu siedzenia”. Tymczasem prawdziwą sztuką jest umiejętność wcielenia się w rolę drugiej osoby, spojrzenia na rzeczywistość JEJ oczami i zrozumienia JEJ potrzeb.

W zawodzie sprzedawcy jest to szczególnie cenna umiejętność, od której zależy właściwie...wszystko. W ciągu zaledwie kilku minut kontaktu z klientem musimy go przekonać do siebie, do zakupu i do tego, żeby już zawsze chciał wracać do naszego sklepu. Jak to zrobić? Słuchać, pytać, wyciągać wnioski i patrzeć na rzeczywistość oczami klienta. Analizy firmy badawczej AMPS pokazują, że osoba wchodząca do sklepu zwraca uwagę na szereg czynników.

POMIESZCZENIE
Wnętrze drogerii powinno sprawiać wrażenie przestronności, a zarazem kusić wyśmienitym zaopatrzeniem. Klienci oczekują szerokiego asortymentu, a jednocześnie dobrego dostępu do półek i do produktów. Nie można zapominać o odpowiednim oświetleniu i o czystości – od tego zależy pierwsza ocena punktu sprzedaży.

ROZMOWA
Każda rozmowa handlowa, po przywitaniu, powinna płynąć w kierunku poznania potrzeb klienta. Tego, czego kupujący naprawdę potrzebuje, można się dowiedzieć poprzez zadawanie właściwych pytań. Klient musi czuć, że sprzedawca chce mu pomóc. Uwaga! Klientowi należy okazywać zainteresowanie, ale nie można być nachalnym. W trakcie rozmowy sprzedawca powinien zbudować swój wizerunek osoby kompetentnej i posługiwać się językiem zrozumiałym dla rozmówcy.

PREZENTACJA
Znając oczekiwania klienta przystępujemy do prezentacji odpowiedniego produktu. Istotne jest wskazanie jego najważniejszych cech, ale przede wszystkim korzyści wynikających z jego stosowania.
Sprzedawca musi świetnie orientować się w asortymencie, by – w razie potrzeby (zbyt wysoka cena, alergia itp.) – móc szybko wskazać kosmetyk alternatywny.

FINALIZACJA TRANSAKCJI
Poprawna rozmowa handlowa kończy się informacją o cenie produktu. Tu trzeba pamiętać, że nie wszyscy chcą kupować po niższej, promocyjnej cenie, ale wszyscy z chęcią przyjmą drobny upominek (np. próbkę kosmetyku). W tej fazie kontaktu z klientem sprzedawca ma szansę zwiększyć wartość paragonu poprzez np. polecenie kolejnego, najlepiej uzupełniającego, produktu (np. tonik dodatkowo do mleczka do demakijażu albo pędzel do nakładania sypkiego pudru).

Zastanawiasz się, co jeszcze jest ważne dla klientów? Chcesz spojrzeć na swoją drogerię ich oczami? Chcesz się dowiedzieć, jak pracownicy obsługują klientów, gdy Ciebie nie ma w sklepie?

Taką szansę daje szkolenie „Mystery Shopping – praktyczne wprowadzenie do metody” organizowane przez Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii (PTBRiO). Mystery Shopping inaczej Tajemniczy Klient, to metoda badawcza polegająca na analizie jakości obsługi w sklepie przez ankieterów wcielających się w rolę przeciętych klientów. Szkolenie jest kierowane do właścicieli i osób zarządzających nawet niewielkimi sieciami drogerii, sieciami sprzedaży oraz pracowników działu szkoleń w dużych firmach. Program został tak ułożony, aby mogli w nim uczestniczyć zarządzający średnimi przedsiębiorstwami usługowymi. Dzięki szkoleniu jego uczestnicy nauczą się korzystać z badań Mystery Shopping, będą potrafili je zamawiać, kontrolować poprawność realizacji faz projektu oraz samodzielnie poprowadzić projekt badawczy.
W trakcie szkolenia zostaną omówione następujące zagadnienia:
- Pojęcie jakości obsługi
- Obserwacja jako metoda badawcza. Podstawowe informacje na temat tajemniczego klienta. Procedura badań
- Konstrukcja narzędzi badawczych: historia życia audytora, scenariusz obserwacji (ćwiczenia)
- Opracowanie narzędzia badawczego. Szkolenie audytorów (ćwiczenia)
- Realizacja audytów. Wywiad grupowy z audytorami (ćwiczenia)
- Prezentacja i analiza wyników badania tajemniczy klient przeprowadzonego w ramach szkolenia (ćwiczenia i prezentacja)
- Współpraca z agencją. Opracowanie zapytania ofertowego (ćwiczenia)
- Problemy metodologiczne i proceduralne. Ceny badań w Polsce i na świecie. Korzyści wynikające z badań typu „tajemniczy klient”. Kodeks ESOMAR. Etyka badań
Szkolenie będzie miało charakter warsztatu poprzedzonego wstępem teoretycznym. Około 25 proc. zajęć zostanie przeznaczonych na ćwiczenia. Dodatkowo uczestnicy będą mieli możliwość analizy studium przypadku z polskiego rynku. W planie przewidziano wyjście w teren i prowadzenie audytów jakości w galerii handlowej.
Szkolenie poprowadzi Arkadiusz Wódkowski, prezes zarządu firmy AMPS zajmującej się wyłącznie pomiarami Mystery Shopper i od 2008 r. prezes zarządu PTBRiO.
Szkolenie odbędzie się w dniach 20-21 maja 2010 r. w Warszawie. Więcej informacji: 22/648 44 92; Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Szkolenia
06.06.2024 12:21
Akademia Górnośląska będzie kształcić perfumiarzy. Powstał pierwszy taki kierunek studiów w Polsce
Perfumiarstwo jest dynamicznie rozwijającą się branżąShutterstock
Akademia Górnośląska uruchomiła pierwszy w Polsce kierunek studiów podyplomowych Perfumiarstwo. To odpowiedź na dynamiczny rozwój branży oraz zmieniające się trendy konsumenckie, które prowadzą perfumiarstwo w stronę zindywidualizowanych kompozycji zapachowych. Wśród wykładowców znaleźli się doświadczeni perfumiarze, aromaterapeuci, twórcy marek kosmetycznych i perfumeryjnych.

Akademia Górnośląska w Katowicach po podyplomowych studiach na kierunku Aromaterapia uruchomiła kolejny i pierwszy w Polsce kierunek – Perfumiarstwo.

Jego wprowadzenie uczelnia uzasadnia dynamicznym rozwojem branży perfumiarskiej, na co wpływa postęp technologiczny oraz zmieniające się trendy konsumenckie.

Jako dziedzina łącząca sztukę, naukę i technologię, perfumiarstwo ma przed sobą fascynującą przyszłość. Systematycznie rozwijającym się trendem jest personalizacja i indywidualizacja. Konsumenci coraz częściej poszukują unikalnych zapachów, dostosowanych do ich osobistych preferencji. Coraz częściej firmy oferują niszowe zapachy lub usługi personalizacji, które pozwalają klientom otrzymać zindywidualizowane kompozycje zapachowe. Nadchodzi era zapachów na zamówienie  - czytamy w opisie kierunku przygotowanym przez uczelnię.

Uczelnia zachęca do podjęcia studiów tych, którym marzy się tworzenie kompozycji zapachowych opisując ten proces jako działanie na pograniczu nauki i sztuki. Podkreśla też, że dziś, dzięki dostępowi do szerokiej gamy czystych substancji chemicznych, możliwości kreacji zapachów są prawie nieograniczone.

Studiowanie na tym kierunku może zainteresować pasjonatów perfumiarstwa, jak i osoby już działające w przemyśle kosmetycznym i perfumeryjnym – chemików, biologów – którzy chcą pogłębić swoją wiedzę i zdobyć nowe kwalifikacje. Może być także przydatny dla specjalistów ds. marketingu i sprzedaży - pracujących w branży kosmetycznej, którzy chcą lepiej zrozumieć produkt, którym się zajmują.

Opiekunami i mentorami kierunku są Monika Opieka i Bogdan Wójcik.

Monika Opieka od lat zgłębia starodawne rzemiosło perfumiarstwa naturalnego przenosząc je na współczesny grunt. Podstaw perfumiarstwa uczyła się w Stanach Zjednoczonych. Doskonali swoje kompetencji terapeutycznej pracy z zapachami biorąc udział w szkoleniu z zakresu ekopsychologii i ekoterapii. Komponuje również autorskie perfumy naturalne.Tworzyła oprawy olfaktoryczne między innymi dla BWA Wrocław, Muzeum Pałacu w Wilanowie, Muzeum Polin, Muzeum Historii. Prowadzi spotkania zapachowe, na których przybliża historię perfumiarstwa, uczy komunikacji węchu, prowadzi również warsztaty tworzenia własnych pachnideł i perfum. Jest założycielką pachnącej marki bottanicum.

Bogdan Wójcik to twórca zapachów, analityk perfum, autor tekstów na Fragrantica. Prowadzi bloga PerfumeCraft. Od ponad 15 lat zajmuję się wszystkim co tyczy zapachu. Od 7 lat prowadzi szkolenia zapachowe na podstawie autorskiego programu "Alfabet Perfumiarza". Przekazuje podczas nich wiedzę dostępną wyłącznie w placówkach kształcenia zawodowych perfumiarzy. Jest twórcą m.in. takich zapachów jak Kaszёbsczi Mech, Pan Pomidor, Podhalańskie Runo.

Wśród wykładowców znalazła się natomiast m.in. Urszula Pierzchała, znana postać w branży kosmetycznej, właścicielka i prezes marki Allvernum (kosmetyki, perfumy, świece zapachowe), doświadczona menedżerka w zakresie marketingu i sprzedaży, twórczyni marek i linii kosmetycznych, pasjonatka aromaterapii i perfum.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Szkolenia
26.06.2023 00:00
Komunikacja w procesie sprzedaży w kanale tradycyjnym
fot. materiał partnera
O sytuację na tradycyjnym rynku kosmetycznym zapytaliśmy Jarosława Pawelca dyrektora handlowego firmy Venita.

J. Pawelec: Tradycyjny rynek jest pod presją wobec rosnącej konkurencji sieci handlowych i e-commerce. Sytuacja wymusza na właścicielach drogerii podjęcie rozmaitych działań w celu utrzymania rentowności biznesu. Zarządzający drogeriami starają się przyciągnąć klientów przez programy lojalnościowe, promocje, eventy, porady, podążanie za trendami aby mieć w ofercie nowe modne i poszukiwane produkty.

Do oczekiwań rynku muszą dostosować się producenci ze swoją ofertą produktową i promocją.

Istotną rolę J.Pawelec upatruje w budowaniu relacji klient-sprzedawca: „Sprzedawczyni mająca długą przyjacielską wręcz więź ze swoją klientką z łatwością zarekomenduje jej nowe produkty”.  
 
J.Pawelec: Firmy kosmetyczne starają się włączyć w proces komunikacji producent-sprzedawca-klientka, aby ułatwić wprowadzanie nowych produktów i zwiększać sprzedaż.

Ważnym działaniem są konkursy sprzedażowe dla personelu, gdzie często nagrodę stanowią produkty producenta. Dzięki temu sprzedawczyni może przetestować produkt i znając jego zalety rekomendować go, swoim klientkom, pełniąc rolę konsultantki”. 

Kolejnym działaniem, według J. Pawelca są akcje promocyjne producenta nastawione bezpośrednio na konsumenta o treści: "kup produkty firmy za kwotę X i odbierz produkt gratis"

Promocje dają bezpośrednią korzyść dla wszystkich stron procesu: 

- klientki uzyskują korzyści w postaci produktów gratis, drogerie korzystają, ponieważ akcje przyciągają nowe klientki i podtrzymują zainteresowanie stałych klientek tworząc program lojalnościowy, producent ponosi koszt promocji, ale w zamian uzyskuje wyższą sprzedaż i buduje dobre relacje z drogeriami co przekłada się m.in. na łatwość we wprowadzaniu nowości i silniejszą pozycję względem konkurencji.

Ekspert Venity podsumowuje: Aby rozwijać pozycję marki na rynku należy pozyskać lojalnego klienta. Służą temu aktywne działania dające dodatkowe korzyści wszystkim uczestnikom procesu komunikacji. Doceniamy w firmie korzyści płynące z prowadzenia działań promocyjnych nastawionych na budowę relacji i będziemy się w nie angażować. 

Uważamy, ze rynek tradycyjny jest ważny nie tylko dla uzyskania sprzedaży, ale również dla budowy wizerunku firmy w świadomości konsumentów. Venita utrzymuje i zwiększa swoje zaangażowanie w tym kanale sprzedaży. Obecnie firma rekrutuje na stanowisko przedstawiciela handlowego w regionach śląskim i pomorskim. Osoby zainteresowane zachęcamy do kontaktu: sprzedaż[email protected]

Venita jest wiodącym polskim producentem kosmetyków do koloryzacji i pielęgnacji włosów.

Firma eksportuje swoje produkty do ponad 40 krajów na całym świecie.

Dzięki ponad 30-letniemu doświadczeniu  na rynku oferujemy produkty wysokiej jakości wpisujące się w najnowsze trendy na rynku kosmetycznym. 

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. lipiec 2024 05:24