StoryEditor
Szkolenia
31.07.2015 00:00

Kto lgnie do nowości, a kto się ich boi?

Branża kosmetyczna żyje szybko, cykl życia produktu jest krótki, podlega zmianom sezonowym, okolicznościowym. Producenci prześcigają się w oferowaniu nowości. Klienci są zaskakiwani innowacyjnymi postaciami produktów, rewolucyjnymi składnikami, nowymi kategoriami kosmetycznymi. Jak oswajać ich z nowinkami?

Prekursorzy i naśladowcy
Zbadano, że w społeczeństwie ok. 2 proc. populacji to „innowatorzy”, a więc 2 osoby na 100 wprost uwielbiają nowości. Nie tylko się ich nie boją, ale wręcz ich oczekują. To prekursorzy, którzy lubią być we wszystkim pierwsi. Tacy klienci szukają innowacji, ale szybko się nimi nudzą. To idealni nabywcy, ale pamiętaj, że nie będą mocno przywiązywali się do marki. Następna grupa to „wcześni naśladowcy” i „późni naśladowcy”, jest ich po ok. 30 proc. Do nich dotrą argumenty racjonalne, nie liczy się to, że będą mieć coś najszybciej, ale ci „wcześni” chcą coś zyskać, czyli np. czas, pieniądze, a ci drudzy – „późni” – nie chcą stracić, widząc, jak inni zyskują. Dlatego klientów musimy traktować indywidualnie, pamiętając, że zdecydowana mniejszość lgnie do nowości. Większość potrzebuje zachęty i logicznych argumentów, które złagodzą obawy.

Ciekawe, jak to działa…
Dermokosmetyki, biokosmetyki, kosmeceutyki, nutrikosmetyki, nowe kategorie mogą wprowadzić chaos w głowie klienta, ale także intrygować, przyciągać uwagę. Mózg podpowiada „ciekawe, jak to działa”, „tego jeszcze nie miałam/em, może warto spróbować? ”. Takie zaciekawienie umiejętnie wykorzystane przez kompetentnego sprzedawcę, poparte materiałami promocyjnymi, może zaowocować rewelacyjnymi wynikami sprzedażowymi. Dlatego bądź ekspertem, rozmawiaj z klientem, wyjaśniaj, dawaj więcej, niż się spodziewa. Nie neguj jego niekompletnej wiedzy, ale w rzeczowej rozmowie wskazuj korzystne, indywidualne rozwiązania. Wyjaśnij, dlaczego ten kosmetyk będzie dla niego odpowiedni, jeśli ma rozszerzone naczynka, a jeśli myśli o biokosmetyku, na co ma zwracać uwagę, jakich certyfikatów powinien szukać na opakowaniach ekoproduktów.

Coraz mniej czasu, coraz więcej informacji
Postęp świata nauki służy produktom kosmetycznym. Innowacyjne składniki aktywne, wieloletnie badania formuł, współpraca z instytutami naukowymi i własne laboratoria koncernów przyczyniają się do powstawania najwyższej jakości, skutecznych produktów. Za przykład mogą posłużyć komórki macierzyste pozyskiwane z młodych części roślin będących w fazie intensywnego wzrostu. Z drugiej strony obserwujemy powrót do korzeni, korzystanie z dobrodziejstw natury, odkrywanie przykurzonych składników, takich jak olejek arganowy, absolutny hit ostatnich miesięcy. Jak w tym gąszczu nowinek odnajduje się klient? Niestety, mamy coraz mniej czasu, a o naszą uwagę zabiega codziennie tysiące komunikatów. Mózg filtruje te informacje, dlatego często może się zdarzyć, że klient słyszał, że dany składnik jest pożyteczny, chce go mieć. Ale nie wie, jak działa i czy jest odpowiedni dla niego. Dlatego producenci oraz obsługa klienta powinni edukować konsumentów. Dzisiaj liczy się nie tylko przewaga cenowa, ale całe otoczenie wokół produktu. Objaśniaj więc rolę innowacyjnych składów, oswajaj z nowo brzmiącymi nazwami i koniecznie rób to w przyjaznej atmosferze.

Dolores Greń, szkoleniowiec, wykładowca akademicki, konsultantka marketingu kosmetycznego, i farmaceutycznego. Doradza firmom,jak budować strategię promocji i wizerunku.
Z wykształcenia biolog, kosmetolog, mgr zarządzania i marketingu.

GDY KLIENT JEST SCEPTYCZNY

  • Edukuj, bądź przygotowana i wiarygodna – klient najpierw kupuje ciebie, potem produkt
  • Podeprzyj się renomą producenta
  • Opowiedz o składzie i działaniu językiem korzyści
  • Zastosuj marketing sensoryczny – zaangażuj zmysły: węch, dotyk, wzrok
  • Zbuduj zaufanie, powołując się na certyfikaty, rekomendacje, nagrody
  • Dowiedz się, czego dokładnie dotyczą wątpliwości i rozwiej je, umiejętnie podążając za klientem
  • Zastosuj zasadę wywierania wpływu „powszechny dowód słuszności”, opierając się na pozytywnych opiniach klientów
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Szkolenia
05.07.2024 08:40
Kwiat Dojrzałości & Novaclear
Kwiat Dojrzałości & Novaclear
Kwiat Dojrzałości & Novaclear / Marcin Kossakowski
Kwiat Dojrzałości & Novaclear
/ Marcin Kossakowski
Kwiat Dojrzałości & Novaclear
/ Marcin Kossakowski
Kwiat Dojrzałości & Novaclear
/ Marcin Kossakowski
Kwiat Dojrzałości & Novaclear
Kwiat Dojrzałości & Novaclear
Kwiat Dojrzałości & Novaclear
Kwiat Dojrzałości & Novaclear
Gallery
Stworzony przez Arche Hotel Krakowska projekt Kwiat Dojrzałości, jest wyjątkową inicjatywą, która aktywizuje do życia społecznego kobiety 40+. Marka Novaclear, związana z projektem już od pierwszej edycji, w tym roku przeprowadziła warsztaty pielęgnacyjne tegorocznym uczestniczkom projektu. Panie miały okazję dowiedzieć się jak prawidłowo pielęgnować skórę dojrzałą i uzyskać odpowiedzi na nurtujące je pytania.

„Jestem zachwycona przebiegiem warsztatów pielęgnacyjnych Novaclear. Uczestniczki były bardzo aktywne i z zaciekawieniem słuchały prezentacji. Dużo pytały i wymieniały się wzajemnymi doświadczeniami. Cieszymy się, że możemy być partnerem tak pięknego i wartościowego projektu, jakim jest Kwiat Dojrzałości. Gratulujemy wszystkim uczestniczkom chęci do rozwijania się i zdobywania nowych doświadczeń.” – mówiła prowadząca warsztaty Natalia Iwaniuk- Dyrektor Działu Handlowego i Marketingu Equalan Pharma.

Podczas gali finałowej projektu Kwiat Dojrzałości, obok tytułu Laureatki Kwiatu Dojrzałości, zostanie przyznany tytuł Kwiatu Dojrzałości Novaclear. To wyjątkowe wyróżnienie podkreślające znaczenie pielęgnacji skóry dojrzałej. Celebruje kobiety, które z pasją i zaangażowaniem dążą do samorozwoju.

Gala finałowa, już 24 sierpnia w Hotelu Arche Krakowska, w Warszawie.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Szkolenia
26.06.2023 00:00
Komunikacja w procesie sprzedaży w kanale tradycyjnym
fot. materiał partnera
O sytuację na tradycyjnym rynku kosmetycznym zapytaliśmy Jarosława Pawelca dyrektora handlowego firmy Venita.

J. Pawelec: Tradycyjny rynek jest pod presją wobec rosnącej konkurencji sieci handlowych i e-commerce. Sytuacja wymusza na właścicielach drogerii podjęcie rozmaitych działań w celu utrzymania rentowności biznesu. Zarządzający drogeriami starają się przyciągnąć klientów przez programy lojalnościowe, promocje, eventy, porady, podążanie za trendami aby mieć w ofercie nowe modne i poszukiwane produkty.

Do oczekiwań rynku muszą dostosować się producenci ze swoją ofertą produktową i promocją.

Istotną rolę J.Pawelec upatruje w budowaniu relacji klient-sprzedawca: „Sprzedawczyni mająca długą przyjacielską wręcz więź ze swoją klientką z łatwością zarekomenduje jej nowe produkty”.  
 
J.Pawelec: Firmy kosmetyczne starają się włączyć w proces komunikacji producent-sprzedawca-klientka, aby ułatwić wprowadzanie nowych produktów i zwiększać sprzedaż.

Ważnym działaniem są konkursy sprzedażowe dla personelu, gdzie często nagrodę stanowią produkty producenta. Dzięki temu sprzedawczyni może przetestować produkt i znając jego zalety rekomendować go, swoim klientkom, pełniąc rolę konsultantki”. 

Kolejnym działaniem, według J. Pawelca są akcje promocyjne producenta nastawione bezpośrednio na konsumenta o treści: "kup produkty firmy za kwotę X i odbierz produkt gratis"

Promocje dają bezpośrednią korzyść dla wszystkich stron procesu: 

- klientki uzyskują korzyści w postaci produktów gratis, drogerie korzystają, ponieważ akcje przyciągają nowe klientki i podtrzymują zainteresowanie stałych klientek tworząc program lojalnościowy, producent ponosi koszt promocji, ale w zamian uzyskuje wyższą sprzedaż i buduje dobre relacje z drogeriami co przekłada się m.in. na łatwość we wprowadzaniu nowości i silniejszą pozycję względem konkurencji.

Ekspert Venity podsumowuje: Aby rozwijać pozycję marki na rynku należy pozyskać lojalnego klienta. Służą temu aktywne działania dające dodatkowe korzyści wszystkim uczestnikom procesu komunikacji. Doceniamy w firmie korzyści płynące z prowadzenia działań promocyjnych nastawionych na budowę relacji i będziemy się w nie angażować. 

Uważamy, ze rynek tradycyjny jest ważny nie tylko dla uzyskania sprzedaży, ale również dla budowy wizerunku firmy w świadomości konsumentów. Venita utrzymuje i zwiększa swoje zaangażowanie w tym kanale sprzedaży. Obecnie firma rekrutuje na stanowisko przedstawiciela handlowego w regionach śląskim i pomorskim. Osoby zainteresowane zachęcamy do kontaktu: sprzedaż[email protected]

Venita jest wiodącym polskim producentem kosmetyków do koloryzacji i pielęgnacji włosów.

Firma eksportuje swoje produkty do ponad 40 krajów na całym świecie.

Dzięki ponad 30-letniemu doświadczeniu  na rynku oferujemy produkty wysokiej jakości wpisujące się w najnowsze trendy na rynku kosmetycznym. 

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. listopad 2024 19:07