Badanie kondycji i nastrojów w handlu przygotowało biuro informacji gospodarczej BIG InfoMonitor. Zaległości, jakie zgłaszali wierzyciele sklepów i hurtowni do rejestru InfoMonitora, w ubiegłym roku rosły znacznie szybciej niż w innych branżach.
W sumie długi hurtowni, sklepów detalicznych i sprzedawców samochodów wzrosły na koniec III kwartału 2019 roku do 7,4 mld zł. Wzrost zaległości wyniósł ok. 22 proc. w ciągu roku. W tym czasie przeterminowane zobowiązania ogółu firm zwiększyły się o niecałe 12 proc. – podaje gazeta.
Hurtownie w dołku
Największy problem mają hurtownie – aż 25 tys. takich firm – 8,4 proc. wszystkich działających na rynku – ma dług w wysokości 4,13 mld zł. Sklepy detaliczne są z kolei winne 2,26 mld zł i ten dług wygenerowało 36,3 tys. firm, czyli około 4,6 proc. wszystkich podmiotów z segmentu.
Z badania, które na zlecenie BIG InfoMonitora przeprowadziła firma Keralla Research, wynika też, że blisko połowa firm handlowych miała w swoich portfelach faktury opóźnione o dwa miesiące, a ponad jedna trzecia (36 proc.) o ponad 90 dni. Coraz większe kłopoty z obsługą własnych zobowiązań wpływają na zaburzenia płynności i bankructwa kolejnych firm.
Brak rąk do pracy
W badaniu Keralla Research cztery na 10 handlowych firm stwierdziło, że ten rok będzie jeszcze gorszy od poprzedniego. Lista obaw handlowców obejmuje podwyżki składek na ZUS dla osób prowadzących działalność gospodarczą, planowane wprowadzenie opłat od zawartości cukru w napojach czy tzw. małpek, wyższe ceny prądu, wzrost akcyzy na alkohol i papierosy czy wreszcie podatek od sprzedaży detalicznej wraz z niemal całkowitym zakazem handlu w niedziele.
Jednak największy lęk handlowców powodują rosnące koszty pracy i wkalkulowanie podniesienia płacy minimalnej do 2600 zł brutto. Firmy mają trudności z dostępem do pracowników a sieci walcząc o pracownika, muszą proponować coraz lepsze warunki finansowe co z kolei zwiększa wydatki – analizuje Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu.