StoryEditor
Wywiady
31.10.2023 14:34

Paulina Modecka, Atelier Varsovie: ograniczenia w reklamach idą tak daleko, że trudno jest sprzedawać kosmetyki sexual wellness bez ukrywania, czym są

Produkty sexual wellness powinny być dostępne w drogeriach pośród innych kosmetyków do pielęgnacji. Nikt nie protestuje przecież przeciwko półkom z podpaskami, tamponami, czy płynami do higieny intymnej, mimo że te produkty służą do pielęgnowania i otaczania troską tych samych sfer ciała, co olejki intymne czy żele. Tymczasem narzucone ograniczenia w reklamach są tak daleko idące, że nadal trudno promować i sprzedawać kosmetyki, które mają służyć kobietom aktywnym seksualnie.

Trudno jest w XXI wieku promować produkty związane z seksualnością w jakikolwiek sposób, nawet kosmetyczne. Przez długi czas wszystkie reklamy naszej marki były notorycznie banowane z uwagi na zastosowane grafiki, czy użyte w opisie słowa i wyrażenia. Dużym wyzwaniem były sesje zdjęciowe, które miały działać na wyobraźnię i rezonować z tematyką produktów, a efekt końcowy miał nie stanowić problemu przy publikacji. Często dochodziło do absurdów, kiedy grafika zawierała wycinek obrazu przedstawiającego fragment ciała i tym samym była uznawana za treść naruszającą zasady publikacji w social mediach. 

Wąskie i złe zrozumienie przekazu było i jest nadal porażające. Odczytywane jest użyte słowo, a nie sens i kontekst. Poczucie piękna, komfortu i pielęgnacja to dla cenzorów dalej tylko seks, czyli coś zawartego w tzw. standardach społeczności jako temat tabu, niepożądany na platformach, mimo że de facto zakwestionowana treść nie była w jakikolwiek sposób pornograficzna. Przy tych rzekomych naruszeniach, nigdy jednak nie dostałam wyraźnego wskazania co w opisie lub w grafice stanowi problem i dlaczego publikacja jest wstrzymana. Było to zdecydowanie frustrujące i do dnia dzisiejszego zmagamy się – i na pewno nie tylko my – z problemem cenzury w reklamach. Ciężko jest promować produkty z kategorii sexual wellness, gdy obostrzenia są tak surowe i mało klarowne.

 

Co wypada?

 

image
Atelier Varsovie
Narzucone ograniczenia w reklamach są tak daleko idące, że trudno jest sprzedać kosmetyki, które mają służyć kobietom aktywnym seksualnie, ale jednocześnie daleko im do tego, co kojarzymy z półek sex shopów; produktów zapakowanych w nieestetyczne butelki ze zdjęciami nienadającymi się do publikacji w dostępnych ogólnie mediach. Nawet pisząc ten tekst zastanawiam się, jakie słowa są akceptowalne przez wydawców. Co „wypada” powiedzieć? 

Założeniem sexual wellness jest wprowadzanie na rynek produktów, które swoim działaniem przybliżą temat seksu jako elementu codzienności, który tak jak inne jej fragmenty wymaga czasem zakupu kosmetycznych lub/i pielęgnacyjnych produktów wspomagających. To produkty, które także służą kobiecości. 

Mam wrażenie, że całe lata zajął dialog dotyczący okresu u kobiet. Kiedy byłam dziewczynką, rozdawano nam w szkołach kolorowe saszetki i pudełka na podpaski i tampony, aby ukryć je w torebce. Latami dziewczyny i kobiety kryły się idąc do łazienki w pracy z tamponem w ręce. Nie pomagały również żarty dotyczące nastroju kobiet związanego z cyklem. I wciąż jeszcze temat menstruacji u kobiet jest tematem trudnym, chociaż różnica jest zauważalna na przestrzeni ostatnich lat. Chciałabym, aby podobnie zaczął być traktowany temat seksualności, który również jest czymś absolutnie naturalnym, czego nie należy się wstydzić i o czym warto rozmawiać – a co przecież jest w tak oczywisty sposób powiązane z popularyzującą się debatą o zdrowiu menstruacyjnym. 

 

Miejsce na produkty sexual wellness jest także w drogeriach

 

Chciałabym, aby postrzeganie pielęgnacji związanej z tematyką seksualności nie było kojarzone z sex shopami i produktami rodem ze stacji benzynowej, tylko aby kobieta czuła się wyjątkowo, używając kosmetyków, które mają służyć jej podczas realizowania siebie jako istoty seksualnej. To leży w interesie całej branży.

Uważam, że produkty sexual wellness powinny być dostępne pośród innych kosmetyków do pielęgnacji, a nie poszukiwane z poczuciem dyskomfortu w erotycznych butikach. Moim zdaniem, obecnie problemem jest sam podział kosmetyków na te „do seksu” lub te, które ledwie dotykają tej tematyki, oraz na codzienną pielęgnację niezwiązaną z intymnością w szerokim tego słowa znaczeniu. Najczęściej obie kategorie produktów są od siebie odizolowane. 

Tak jak warto rozmawiać i edukować w tematyce antykoncepcji, tak samo warto zacząć dialog w kontekście kosmetyków, które mogą pomóc przy suchości pochwy, czy poprawić jakość stosunków albo samej atmosfery intymnej. Komfort w intymnych sytuacjach powinien być na jak najwyższym możliwym poziomie, to po prostu powinno być normalne w XXI wieku. Nikt nie protestuje przeciwko półkom z podpaskami, tamponami, czy płynami do higieny intymnej, mimo że te produkty służą do pielęgnowania i otaczania troską tych samych sfer ciała, co olejki intymne czy żele do masażu intymnego.

Jako przedstawicielka młodej marki, która nie prowadzi jeszcze sprzedaży poza Polską, nie mogę się wypowiadać w kontekście tego, jak marketing wygląda poza naszym krajem, jednak jestem pełna optymizmu i wiary, że temat sexual wellness przestanie szokować i być wstydliwy, a stanie się normalnym tematem związanym z ludzką egzystencją i fizycznością. Natomiast Polska jest gotowa na rewolucję zarówno w standardach społeczności social mediów, jak i na drogeryjnych półkach. 

Czytaj także: Kolejna marka sexual wellness, Lelo, wkracza do segmentu makijażowego

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
14.11.2024 10:17
Stella Smejda, PAIH: Zagraniczni kontrahenci szukają kosmetyków konkurencyjnych cenowo i firm produkujących w modelu private label
Stella Smejda, ekspertka ds. branży kosmetycznej, PAIHfot. PAIH

Azja i Bliski Wschód to dwa kierunki, które cieszą się największym zainteresowaniem polskich eksporterów. Polskie kosmetyki są pożądane na rynkach zagranicznych, jednak firmy, które chcą pozyskać kontrahentów, muszą najpierw dobrze przygotować się do wejścia na dany rynek, poznając jego specyfikę – podkreśla w rozmowie z nami Stella Smejda, ekspertka ds. branży kosmetycznej w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).

Z jakim odbiorem na świecie spotykają się polskie kosmetyki? 

Polska jest dziewiątym eksporterem kosmetyków na świecie oraz piątym w Unii Europejskiej, co dobitnie pokazuje, że polskie produkty kosmetyczne są pożądane na rynkach zagranicznych. Popularność kosmetyków z Polski wynika przede wszystkim z atrakcyjnej ceny, wysokiej jakości i innowacyjności.

Polscy przedsiębiorcy mają również coraz większą świadomość i zdają sobie sprawę z tego, że posiadanie świetnego produktu nie jest wystarczające. Importerzy zwracają uwagę także na takie elementy  jak rodzaje kanałów sprzedaży czy rozbudowana świadomość marki w kraju i na świecie. Dystrybutorzy patrzą po prostu na produkt w ujęciu funkcjonowania całej organizacji, z którą zamierzają  podjąć aktywności biznesowe.

Innym elementem wpływającym na mocną pozycję polskich kosmetyków na świecie jest również podążanie przez naszych przedsiębiorców za globalnymi trendami, a czasami nawet ich wyznaczanie.

Jakimi produktami interesują się odbiorcy na rynkach eksportowych? Czy można mówić, że jakieś produkty są specjalnością polskich firm?

Odbiorcy na rynkach zagranicznych szukają produktów, które będą konkurencyjne pod względem ceny oraz jakości. W PAIH obserwujemy także utrzymujący się trend poszukiwania podmiotów gotowych do współpracy w modelu private label.

Jeśli chodzi o polską specjalność to kategorią wiodącą prym w handlu zagranicznym są preparaty do pielęgnacji skóry oraz produkty do manicure i pedicure. Drugą największą grupą stanowią zaś mydła kosmetyczne.  

Które rynki są lub wydają się być najbardziej otwarte?

Azja i Bliski Wschód to dwie destynacje, które są obecnie najbardziej chłonne i cieszą się największym zainteresowaniem wśród polskich przedsiębiorców. Otwartość danego rynku to jednak za mało, ważna jest również otwartość polskich przedsiębiorców.

Muszę powiedzieć, że otrzymujemy w PAIH liczne prośby od firm kosmetycznych o udostępnienie list potencjalnych partnerów biznesowych, które nie są poprzedzone żadnym rozeznaniem rynku. Przedsiębiorcy często popełniają podstawowe błędy, chociażby w zakresie komunikacji z kontrahentami, z uwagi na nieznajomość danego rynku. Dlatego zachęcamy, aby etap aktywnego ofertowania poprzedzić etapem poznania specyfiki kraju, do którego chcemy eksportować, bo to właśnie jest kluczem do sukcesu.

Co misje wyjazdowe dają w relacjach biznesowych? 

Misje, zarówno wyjazdowe, jak i przyjazdowe, to jeden z elementów tak zwanego pakietu eksportera, które PAIH oferuje przedsiębiorcom. W przypadku misji wyjazdowych organizujemy dla firm spotkania B2B z potencjalnymi partnerami handlowymi oraz edukujemy eksporterów w zakresie uwarunkowań danego kraju w aspekcie kulturowym oraz ekonomicznym. Misja wyjazdowa to również okazja, aby jeszcze lepiej zrozumieć strukturę danego rynku poprzez wizytacje drogerii, aptek, supermarketów itd.

W przypadku misji przyjazdowych, priorytetem jest dla nas natomiast włączanie do projektu jak największej liczby polskich podmiotów, których oferta najlepiej odpowiada potrzebom zagranicznych gości. Takie rozwiązanie jest dla przedsiębiorców niezwykle atrakcyjne ponieważ nie wymaga dużych nakładów finansowych a daje gwarancję spotkań z podmiotami, które mają ugruntowaną pozycję na rynkach zagranicznych.

Czy możecie Pani podać przykłady firm kosmetycznych, które dzięki wsparciu PAIH weszły w tym roku na nowe rynki?

Z uwagi na tajemnicę handlową nie możemy zdradzać takich szczegółów. Warto jednak zaznaczyć, że wsparcie PAIH w obszarze eksportu jest dla przedsiębiorców istotne, co potwierdza wysoki poziom zainteresowania naszymi usługami. Bardzo duża liczba podmiotów współpracuje z nami od lat, z roku na rok przybywa także nowych firm, które chcą otrzymać nasze wsparcie.  

Jakie są plany agencji dotyczące wsparcia polskich firm w przyszłym roku? Jakie są na to środki, jakie działania będą podejmowane i jakie targi rekomendujecie Państwo jako najważniejsze?

Na przyszły rok zaplanowaliśmy wiele aktywności, które mają wesprzeć przedsiębiorców w często trudnej i zawiłej drodze eksportowej. Będziemy realizować Stoiska PAIH na największych wydarzeniach targowych na świecie w dotychczasowej formule, ale również w ramach programu Brand HUB.

Brand HUB to program na lata 2024- 2029, który obejmuje udział w targach takich jak Cosmoprof Bologna, Beautyworld Middle East oraz z uwagi na zbliżające się Expo 2025 Osaka, Kansai również Cosme Week Osaka 2025. Planujemy także liczne webinaria i szkolenia dla przedsiębiorców oraz dwie misje przyjazdowe. O szczegółach wszystkich tych przedsięwzięciach na pewno będziemy informować za pośrednictwem naszej strony i social mediów w najbliższym czasie.

Czytaj także: Polski rynek kosmetyczny – prognozy do 2028 r. Co go wzmocni, co osłabi [Raport PKO BP]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
12.11.2024 10:59
Remigiusz Chrzanowski, DrEcom: Rewolucja AI stwarza nowe możliwości dla rozwoju e-commerce
Remigiusz Chrzanowski, właściciel w firmie doradczej DrEcomfot. materiały prasowe

E-commerce w Polsce jest już nasycony i w procesie konsolidacji, ale nadal jest miejsce na nowych graczy. Okazję do tego stwarza rewolucja AI – uważa Remigiusz Chrzanowski, właściciel w firmie doradczej DrEcom, przez wiele lat związany z budową biznesów ecommercowych w takich firmach jak Super-Pharm, Gemini, DOZ.pl czy eMag.pl.

Na polskim rynku o dominację w e-commerce w kategorii Zdrowie i Uroda walczy nadal wielu graczy, a karty nie zostały ostatecznie rozdane. Kanał sprzedaży online jest już nasycony, a takie transakcje jak przejęcie eZebry przez Dino czy połączenie Aptek Zdrowit, Melissa i Wapteki świadczy o trwającym procesie konsolidacji.

Zdaniem Remigiusza Chrzanowskiego, eksperta w zakresie e-commerce, nie oznacza to jednak, że nie ma miejsca dla nowych firm, a zupełnie nowe możliwości otwierają się wraz z rozwojem sztucznej inteligencji.

– Patrząc na potrzebną inwestycję oraz nasycenie rynku można odnieść wrażenie, że nie ma już miejsca na kolejnych graczy. Jednak w mojej ocenie nic bardziej mylnego. Stoimy u progu rewolucji AI, wystarczy zwrócić uwagę na ostatni ruch firmy Klarna redukujący zatrudnienie o 50 proc. oraz ich rezygnację z salesforce i postawienie na AI.

Jeżeli uda się wyszkolić agentów AI w zakresie obsługi e-commerce może się okazać, że aplikacje i systemy e-commerce w ciągu 5 lat będziemy mogli tworzyć za jedną trzecią obecnych kosztów, a zespół do ich obsługi zmniejszy się o 30-50 proc. Takie działania istotnie obniżą próg wejścia dla nowych graczy. Często w takich sytuacjach okazuje się, że duzi gracze nie są w stanie przełączyć się szybko na nowe rozwiązania, a to tworzy okazję na rynku – skomentował dla wiadomoscikosmetyczne.pl Remigiusz Chrzanowski.

Cała rozmowa o e-commerce w kategoriach Zdrowie i Uroda, konkurencyjności rynku i prognozach na przyszłość ukaże się w grudniu br. w drukowanym roczniku Wiadomości Kosmetycznych "Przyszłość rynku beauty 2025".  Rocznik można już zamawiać w przedsprzedaży: tutaj

Czytaj także: Strategy&: Konkurencja w e-commerce zaostrza się. Polski rynek osiągnął dojrzałość

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. listopad 2024 20:09