StoryEditor
Wywiady
16.11.2023 15:43

Milena Inglot: Wciąż jesteśmy wierni naszej strategii sprzedaży poprzez markowe sklepy stacjonarne. Jednak równocześnie mocno stawiamy na e-commerce

Milena Inglot, szefowa marketingu firmy Inglot / Inglot
Sklepy monobrandowe tracą atrakcyjność wśród konsumentów na rzecz sklepów z szerokim wyborem marek. Inglot jednak nie odpuszcza. Zapowiada odświeżenie swoich najlepszych lokalizacji w Polsce i nowe otwarcia na niektórych rynkach zagranicznych. Jednak sklepy te mają być bardziej showroomami. Firma mocno stawia bowiem na e-commerce – o czym opowiada Milena Inglot, szefowa marketingu firmy Inglot.

Co jest dziś największym wyzwaniem w dalszym rozwoju biznesu na rynku kosmetycznym dla firm takich jak Wasza?

Wyzwań oczywiście jest wiele. Obserwujemy obecnie dość małą barierę wejścia na rynek kosmetyczny. Dzięki szerokiej ofercie producentów kontraktowych – do których my również jako Inglot należymy – wystarczy dobry, kreatywny pomysł i wcale nie aż tak duży kapitał, by wystartować z nową marką i stać się jednym z graczy na rynku. Jeśli za takim brandem stoi dodatkowo powszechnie znana osoba, to produkty stają się jeszcze bardziej pożądane. 

Zmieniają się również preferencje konsumentów. Sklepy monobrandowe tracą atrakcyjność na rzecz multibrandów, gdzie konsumenci mają więcej kategorii i szerszy wybór. Wyzwaniem naturalnie są też rosnące koszty, zarówno najmów, jaki surowców i opakowań.

Jakich tendencji na rynku spodziewacie się do końca 2023 i w 2024 r.?  Liczycie na wzrost zainteresowania produktami do makijażu? W jakich kategoriach może ono być najmocniejszy? 

Słysząc Inglot ma się przed oczami makijaż, ale mało kto wie, że zdecydowana część naszych produktów zawiera składniki pielęgnacyjne. Klienci są bardzo świadomi i znają potrzeby swojej skóry. Dlatego najbliższy czas to dla nas jeszcze większe skupienie się na łączeniu makeupu ze skincarem w nowych, innowacyjnych produktach. 

Kolejnym trendem jest na pewno multifunkcyjność kosmetyków. Jednym produktem możemy zarówno pomalować usta, policzki jak i powieki, w dodatku bez użycia pędzla. Czy to nie jest super?

Coraz większe znaczenie ma też zrównoważony rozwój, choć dziś trudno nazwać to tylko trendem. Obecnie to konieczność, którą trzeba uwzględnić w swoich bieżących działaniach i planach. Uważność dotycząca tych zagadnień nadal będzie rosła, zwłaszcza, że prawo dość systematycznie narzuca nowe regulacje w tym temacie.

Nie sposób też nie wspomnieć o AI. Oczywiście to trend również w wielu innych branżach, ale liczba narzędzi możliwych do wykorzystania w branży beauty jest niesamowita! My jesteśmy na razie w faze projektowej, dlatego nie mogę zdradzić nic konkretnego.  

Proszę w takim razie powiedziec, jak na rynek kosmetyczny i Wasz biznes wpłynął rozwój kanału sprzedaży online?

Online rośnie i z całą pewnością będzie rósł nadal. Jednak Inglot wywodzi się ze sprzedaży stacjonarnej i wciąż jest to trzon naszego biznesu. Kosmetyki kolorowe nie są najprostszym produktem do zakupu przez internet, niemniej w kolejnym roku chcemy bardziej skupić się na e-commerce i sprawić, by to doświadczenie stało się dla naszych klientów jeszcze prostsze i przyjemniejsze.

Pod koniec roku otworzyliście sklep w Indiach oraz trzeci salon w Kuwejcie. Poinformowaliście też, że stawiacie obecnie na rozwój na Bliskim Wschodzie. A co z rynkiem Polskim? Czy i tu planowane jest powiększenie sieci dystrybucji?

Na ten moment nie planujemy zwiększenia sieci sklepów monobrandowych w Polsce. Niedawno otworzyliśmy nowy koncept sklepu w Galerii Krakowskiej i w kolejnym roku planujemy przebudowę kolejnych 10 firmowych punktów sprzedaży. W związku ze zmianami konumenckich upodobań chcemy, by były one bardziej showroomami. Poza sklepami stacjonarnymi – własnymi i multibrandowymi – jesteśmy bowiem obecni na wielu platformach e-commerce. Można je już liczyć w setkach. Od niedawna możemy wśród nich wymienić także Zalando na kilku rynkach europejskich.

 

Marka Inglot jest obecna w Polsce w ok. 100 stacjonarnych monobrandowych punktach sprzedaży. Swoje produkty oferuje także we współpracy z siecią Hebe (290 lokacji plus online) oraz w e-sklepach Douglas, E-zebra, Primavera i Baxtan, a także stacjonarnie na lotniskach (Warszawa, Gdańsk, Kraków, Modlin, Świdnik).

Za granicą marka jest obecna w sklepach i na stoiskach franczyzowych oraz w gondolach w sklepach multibrandowych. W sumie takich punktów sprzedaży jest 479. Równocześnie rozwija swoją obecność na platformach online. Te ważniejsze to: Zalando, Douglas Rumunia, Douglas Germany, Douglas Bulgaria, Douglas Lotwa i Douglas Litwa (online + dodatkowo 8 lokacji offline) oraz Feelunique.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
14.11.2024 10:17
Stella Smejda, PAIH: Zagraniczni kontrahenci szukają kosmetyków konkurencyjnych cenowo i firm produkujących w modelu private label
Stella Smejda, ekspertka ds. branży kosmetycznej, PAIHfot. PAIH

Azja i Bliski Wschód to dwa kierunki, które cieszą się największym zainteresowaniem polskich eksporterów. Polskie kosmetyki są pożądane na rynkach zagranicznych, jednak firmy, które chcą pozyskać kontrahentów, muszą najpierw dobrze przygotować się do wejścia na dany rynek, poznając jego specyfikę – podkreśla w rozmowie z nami Stella Smejda, ekspertka ds. branży kosmetycznej w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).

Z jakim odbiorem na świecie spotykają się polskie kosmetyki? 

Polska jest dziewiątym eksporterem kosmetyków na świecie oraz piątym w Unii Europejskiej, co dobitnie pokazuje, że polskie produkty kosmetyczne są pożądane na rynkach zagranicznych. Popularność kosmetyków z Polski wynika przede wszystkim z atrakcyjnej ceny, wysokiej jakości i innowacyjności.

Polscy przedsiębiorcy mają również coraz większą świadomość i zdają sobie sprawę z tego, że posiadanie świetnego produktu nie jest wystarczające. Importerzy zwracają uwagę także na takie elementy  jak rodzaje kanałów sprzedaży czy rozbudowana świadomość marki w kraju i na świecie. Dystrybutorzy patrzą po prostu na produkt w ujęciu funkcjonowania całej organizacji, z którą zamierzają  podjąć aktywności biznesowe.

Innym elementem wpływającym na mocną pozycję polskich kosmetyków na świecie jest również podążanie przez naszych przedsiębiorców za globalnymi trendami, a czasami nawet ich wyznaczanie.

Jakimi produktami interesują się odbiorcy na rynkach eksportowych? Czy można mówić, że jakieś produkty są specjalnością polskich firm?

Odbiorcy na rynkach zagranicznych szukają produktów, które będą konkurencyjne pod względem ceny oraz jakości. W PAIH obserwujemy także utrzymujący się trend poszukiwania podmiotów gotowych do współpracy w modelu private label.

Jeśli chodzi o polską specjalność to kategorią wiodącą prym w handlu zagranicznym są preparaty do pielęgnacji skóry oraz produkty do manicure i pedicure. Drugą największą grupą stanowią zaś mydła kosmetyczne.  

Które rynki są lub wydają się być najbardziej otwarte?

Azja i Bliski Wschód to dwie destynacje, które są obecnie najbardziej chłonne i cieszą się największym zainteresowaniem wśród polskich przedsiębiorców. Otwartość danego rynku to jednak za mało, ważna jest również otwartość polskich przedsiębiorców.

Muszę powiedzieć, że otrzymujemy w PAIH liczne prośby od firm kosmetycznych o udostępnienie list potencjalnych partnerów biznesowych, które nie są poprzedzone żadnym rozeznaniem rynku. Przedsiębiorcy często popełniają podstawowe błędy, chociażby w zakresie komunikacji z kontrahentami, z uwagi na nieznajomość danego rynku. Dlatego zachęcamy, aby etap aktywnego ofertowania poprzedzić etapem poznania specyfiki kraju, do którego chcemy eksportować, bo to właśnie jest kluczem do sukcesu.

Co misje wyjazdowe dają w relacjach biznesowych? 

Misje, zarówno wyjazdowe, jak i przyjazdowe, to jeden z elementów tak zwanego pakietu eksportera, które PAIH oferuje przedsiębiorcom. W przypadku misji wyjazdowych organizujemy dla firm spotkania B2B z potencjalnymi partnerami handlowymi oraz edukujemy eksporterów w zakresie uwarunkowań danego kraju w aspekcie kulturowym oraz ekonomicznym. Misja wyjazdowa to również okazja, aby jeszcze lepiej zrozumieć strukturę danego rynku poprzez wizytacje drogerii, aptek, supermarketów itd.

W przypadku misji przyjazdowych, priorytetem jest dla nas natomiast włączanie do projektu jak największej liczby polskich podmiotów, których oferta najlepiej odpowiada potrzebom zagranicznych gości. Takie rozwiązanie jest dla przedsiębiorców niezwykle atrakcyjne ponieważ nie wymaga dużych nakładów finansowych a daje gwarancję spotkań z podmiotami, które mają ugruntowaną pozycję na rynkach zagranicznych.

Czy możecie Pani podać przykłady firm kosmetycznych, które dzięki wsparciu PAIH weszły w tym roku na nowe rynki?

Z uwagi na tajemnicę handlową nie możemy zdradzać takich szczegółów. Warto jednak zaznaczyć, że wsparcie PAIH w obszarze eksportu jest dla przedsiębiorców istotne, co potwierdza wysoki poziom zainteresowania naszymi usługami. Bardzo duża liczba podmiotów współpracuje z nami od lat, z roku na rok przybywa także nowych firm, które chcą otrzymać nasze wsparcie.  

Jakie są plany agencji dotyczące wsparcia polskich firm w przyszłym roku? Jakie są na to środki, jakie działania będą podejmowane i jakie targi rekomendujecie Państwo jako najważniejsze?

Na przyszły rok zaplanowaliśmy wiele aktywności, które mają wesprzeć przedsiębiorców w często trudnej i zawiłej drodze eksportowej. Będziemy realizować Stoiska PAIH na największych wydarzeniach targowych na świecie w dotychczasowej formule, ale również w ramach programu Brand HUB.

Brand HUB to program na lata 2024- 2029, który obejmuje udział w targach takich jak Cosmoprof Bologna, Beautyworld Middle East oraz z uwagi na zbliżające się Expo 2025 Osaka, Kansai również Cosme Week Osaka 2025. Planujemy także liczne webinaria i szkolenia dla przedsiębiorców oraz dwie misje przyjazdowe. O szczegółach wszystkich tych przedsięwzięciach na pewno będziemy informować za pośrednictwem naszej strony i social mediów w najbliższym czasie.

Czytaj także: Polski rynek kosmetyczny – prognozy do 2028 r. Co go wzmocni, co osłabi [Raport PKO BP]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
12.11.2024 10:59
Remigiusz Chrzanowski, DrEcom: Rewolucja AI stwarza nowe możliwości dla rozwoju e-commerce
Remigiusz Chrzanowski, właściciel w firmie doradczej DrEcomfot. materiały prasowe

E-commerce w Polsce jest już nasycony i w procesie konsolidacji, ale nadal jest miejsce na nowych graczy. Okazję do tego stwarza rewolucja AI – uważa Remigiusz Chrzanowski, właściciel w firmie doradczej DrEcom, przez wiele lat związany z budową biznesów ecommercowych w takich firmach jak Super-Pharm, Gemini, DOZ.pl czy eMag.pl.

Na polskim rynku o dominację w e-commerce w kategorii Zdrowie i Uroda walczy nadal wielu graczy, a karty nie zostały ostatecznie rozdane. Kanał sprzedaży online jest już nasycony, a takie transakcje jak przejęcie eZebry przez Dino czy połączenie Aptek Zdrowit, Melissa i Wapteki świadczy o trwającym procesie konsolidacji.

Zdaniem Remigiusza Chrzanowskiego, eksperta w zakresie e-commerce, nie oznacza to jednak, że nie ma miejsca dla nowych firm, a zupełnie nowe możliwości otwierają się wraz z rozwojem sztucznej inteligencji.

– Patrząc na potrzebną inwestycję oraz nasycenie rynku można odnieść wrażenie, że nie ma już miejsca na kolejnych graczy. Jednak w mojej ocenie nic bardziej mylnego. Stoimy u progu rewolucji AI, wystarczy zwrócić uwagę na ostatni ruch firmy Klarna redukujący zatrudnienie o 50 proc. oraz ich rezygnację z salesforce i postawienie na AI.

Jeżeli uda się wyszkolić agentów AI w zakresie obsługi e-commerce może się okazać, że aplikacje i systemy e-commerce w ciągu 5 lat będziemy mogli tworzyć za jedną trzecią obecnych kosztów, a zespół do ich obsługi zmniejszy się o 30-50 proc. Takie działania istotnie obniżą próg wejścia dla nowych graczy. Często w takich sytuacjach okazuje się, że duzi gracze nie są w stanie przełączyć się szybko na nowe rozwiązania, a to tworzy okazję na rynku – skomentował dla wiadomoscikosmetyczne.pl Remigiusz Chrzanowski.

Cała rozmowa o e-commerce w kategoriach Zdrowie i Uroda, konkurencyjności rynku i prognozach na przyszłość ukaże się w grudniu br. w drukowanym roczniku Wiadomości Kosmetycznych "Przyszłość rynku beauty 2025".  Rocznik można już zamawiać w przedsprzedaży: tutaj

Czytaj także: Strategy&: Konkurencja w e-commerce zaostrza się. Polski rynek osiągnął dojrzałość

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. listopad 2024 13:55