StoryEditor
Wywiady
21.12.2023 10:10

Krzysztof Bożek, YSL Beauty & Prada Beauty: Spodziewamy się dalszego dynamicznego wzrostu rynku selektywnego w Polsce

Krzysztof Bożek, brand bussiness leader YSL Beauty & Prada Beauty / mat prasowe YSL & Prada
Dynamika rynku selektywnego w Polsce należy do jednej z najwyższych w Europie. Pomimo wysokiej inflacji, konsumenci nie oszczędzają na produktach i usługach, które poprawiają ich samopoczucie, dlatego rynek luksusowych kosmetyków w Polsce, pomimo trudnej sytuacji ekonomicznej i geopolitycznej, utrzymuje się w bardzo dobrej kondycji. Przy tym wciąż ma ogromny potencjał, bowiem jego wartość pozostaje dwukrotnie niższa niż w krajach Europy Zachodniej – mówi Krzysztof Bożek, brand business director YSL Beauty & Prada Beauty Poland & Baltic Hub.

Jakie trendy w branży beauty można uznać za najważniejsze w 2023 r.?

Pojawiło się kilka trendów, które mocno się wybiły w komunikacji marek i które wpłynęły na decyzje zakupowe konsumentów. Pierwszy z ich to wykorzystywanie technologii i innowacji w różnych aspektach – od zaawansowanych technologicznie składników po narzędzia, które poprawiają doświadczenia klientów i dostarczają wartości dodanej. Przykładem może być marka YSL Beauty, która wprowadziła właśnie narzędzie do personalizacji pomadek do ust „Rouge Sur Mesure”. Urządzenie dzięki opatentowanej technologii i sztucznej inteligencji jest w stanie stworzyć i dopasować dedykowany odcień, spośród 7 tys. unikalnych kolorów. Możemy nawet zeskanować kolor naszej sukienki, a urządzenie dopasuje i stworzy idealnie dopasowaną pomadkę.

Kolejnym jest zrównoważone podejście do biznesu, które stało się niezbędne w dzisiejszych czasach, gdzie dbanie o naszą planetę jest priorytetem. Marki zaczynają pozyskiwać swoje składniki w sposób zrównoważony oraz dążą do stosowania naturalnych i biodegradowalnych formuł. Coraz większą popularność zdobywają też refille, czyli uzupełnienia produktów. W przypadku branży perfumeryjnej, marki takie jak YSL Beauty czy Prada Beauty oferują refille swoich kultowych zapachów, co pomaga w ograniczeniu zużycia plastiku i szkła o około 50 proc.

Nie można te z nie wspomnieć o działaniach CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu, które angażują konsumentów w ważne tematy społeczne. Przykładem może tu być najnowszy program „Miłość to nie Przemoc” marki YSL Beauty, która we współpracy z SEXED.PL edukuje na temat niefizycznej przemocy w związkach intymnych. Konsumenci oczekują, że marki zabiorą głos w istotnych kwestiach społecznych, które często są niedofinansowane lub mają niską świadomość. Dziś marka YSL Beauty wspiera antyprzemocową linię pomocy SEXED.PL i prowadzi edukację na wyższych uczelniach w Polsce, pomagając rozpoznać dziewięć symptomów przemocy niefizycznej.

 

Czy marki selektywne w Polsce dobrze sobie radzą w obecnej, nie najlepszej przecież, sytuacji ekonomicznej? 

 

Dynamika rynku selektywnego w Polsce należy do jednej z najwyższych w Europie. Co więcej, obserwujemy znaczący wzrost klasy średniej, z prognozami wskazującymi, że do roku 2030 globalnie stanowić ona będzie ok. 60 proc. populacji. To z kolei sprzyja stabilności i rozwojowi społecznemu. Nawiasem mówiąc, mimo obecnej wysokiej inflacji, konsumenci nie oszczędzają na produktach i usługach, które poprawiają ich samopoczucie. Rynek selektywny w Polsce, pomimo trudnej sytuacji ekonomicznej i geopolitycznej, utrzymuje się w bardzo dobrej kondycji.

Marka YSL Beauty napędza rynek selektywny w Polsce. Ostatni rok zamknęliśmy dwucyfrowymi wzrostami a obecnie jesteśmy jedną z najbardziej dynamicznych marek na rynku, zyskując tym samym znaczące udziały. Polska jest rynkiem z olbrzymim potencjałem, który goni zachód. Konsumenci są coraz bardziej wymagający i świadomi trendów. 

 

Jaki więc będzie rok 2024? Jakich trendów możemy się spodziewać i czym w związku z tym zaskoczycie konsumentów?

 

Oczekujemy dalszej premiumizacji na polskim rynku. Wartość sektora Beauty w rynku selektywnym jest tu wciąż dwukrotnie niższa niż w krajach Europy Zachodniej, jednak w miarę wzbogacania się klasy średniej spodziewamy się dynamicznego wzrostu. Ten trend jest związany z rosnącym zainteresowaniem rynkiem kosmetycznym w Polsce oraz szybkim rozwojem kanału e-commerce, który demokratyzuje dostęp do produktów i usług. Równocześnie rozwija się również dystrybucja offline, co przekłada się na pojawianie się nowych punktów sprzedaży i nowatorskich koncepcji.

Warto zaznaczyć, że polski rynek zyskuje na znaczeniu także w oczach międzynarodowych marek, które dotychczas nie były tu obecne. Co roku obserwujemy pojawienie się kilkudziesięciu nowych brandów w segmencie beauty, co dowodzi rosnącego potencjału naszego rynku.

Warto też mieć na uwadze dalszy focus na kategorię makijażu, dzięki któremu marki bardzo mocno budują swój wizerunek, zwłaszcza z myślą o GenZ. Dotarcie do tej generacji wymaga aby komunikacja była prawdziwym statementem i platformą do wyrażania siebie. Nowy rok przyniesie zatem wiele koloru, innowacyjnych nowości i wzmocnionej komunikacji również na nowych platformach socialowych.

Promocja
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Wywiady
01.04.2025 12:46
Iwona Towalska, Unilever: Wellness i zrównoważony rozwój odgrywają coraz większą rolę w rozwoju produktów kosmetycznych
Iwona Towalska, Head of Customer Strategy Planning & Net Revenue Management Personal Care w UnileverUnilever mat.pras.

Jakie trendy konsumenckie i technologie będą kształtować polski rynek kosmetyczny w nadchodzących miesiącach? Które kanały sprzedaży są obecnie najskuteczniejsze? O tym rozmawiamy z Iwoną Towalską, Head of Customer Strategy Planning & Net Revenue Management Personal Care w Unilever.

Czy da się wskazać główne trendy konsumenckie, które będą kształtować rynek kosmetyczny i personal care w Polsce w 2025 roku?

Rynek kosmetyczny i Personal Care w Polsce będzie napędzany przez rosnące oczekiwania konsumentów w zakresie edukacji, zrównoważonego rozwoju i troski o dobre samopoczucie. Formuły kosmetyczne stworzone w oparciu o zaawansowane technologie i składniki, których skuteczność poparta jest naukowo, odegrają istotną rolę w tworzeniu personalizowanych produktów, dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów. 

Kolejnym aspektem jest, z roku na rok coraz ważniejsza, kwestia zrównoważonego rozwoju, w tym rozwiązania przyjazne dla środowiska, czy biodegradowalne opakowania, które szczególnie zyskują na znaczeniu. Dodatkowo dbałość o wellness i dobre samopoczucie wciąż będą istotnymi czynnikami wpływającymi na rozwój produktów kosmetycznych.

Które innowacje technologiczne będą miały największy wpływ na branżę kosmetyczną w Polsce w 2025 roku?

Sztuczna inteligencja i rozszerzona rzeczywistość będą znacząco kształtować przyszłość branży kosmetycznej, umożliwiając tworzenie spersonalizowanych produktów oraz doświadczeń zakupowych dopasowanych do unikalnych preferencji klientów. 

W Unilever wykorzystujemy zaawansowane urządzenia mobilne – dzięki analizie w czasie rzeczywistym, klienci otrzymują spersonalizowane porady dotyczące pielęgnacji skóry i włosów, wraz z rekomendacją najlepszych kosmetyków. Poznanie potrzeb konsumentów pozwala nam nieustannie dopracowywać formuły, tym samym utrwalając trend personalizacji.

Czytaj też: Unilever rewolucjonizuje tworzenie wizualizacji produktów dzięki technologii AI

Jakie kanały sprzedaży sprawdzają się najlepiej na polskim rynku kosmetycznym?

Jednym z najbardziej efektywnych kanałów sprzedaży na polskim rynku kosmetycznym pozostają drogerie. Oferują szeroki wybór produktów, adresując wachlarz potrzeb konsumentów i najnowsze trendy rynkowe. Coraz większą popularność zyskują również sklepy internetowe, w tym platformy e-commerce marek kosmetycznych, które umożliwiają klientom zakupy z dowolnego miejsca. 

Niezwykle popularnym formatem sprzedaży pozostaje również dyskont, który przyciąga klientów atrakcyjnymi cenami, szeroką ofertą marek własnych oraz znanymi i lubianymi produktami markowymi.

Jak wyglądają plany Unilever Polska, dotyczące rozwoju kategorii Personal Care w 2025 roku?

Unilever Polska konsekwentnie rozwija segment Personal Care, koncentrując się na inwestycjach w innowacyjne rozwiązania i technologie. Odpowiadamy w ten sposób na zmieniające się trendy oraz jeszcze lepiej poznajemy naszego konsumenta. 

W tym roku planujemy wzmocnić pozycję naszych flagowych marek, takich jak Dove, Rexona i AXE. Pracujemy też nad jeszcze lepszym dopasowaniem naszych działań do różnorodnych kanałów sprzedaży, by rozwijać kategorię w sposób spójny i odpowiadający realiom rynku.

Jakie znaczenie mają różne formaty produktów w kształtowaniu udziału poszczególnych kanałów sprzedaży na polskim rynku?

Zróżnicowane formaty produktów mają istotny wpływ na to, jak kształtuje się udział poszczególnych kanałów sprzedaży na polskim rynku kosmetycznym. W dyskontach atrakcyjne ceny i oferta marek własnych są kluczowymi czynnikami przyciągającymi klientów, którzy szukają oszczędności i prostych, codziennych produktów.

Z drugiej strony, drogerie oferują szeroki wybór specjalistycznych kosmetyków, profesjonalne doradztwo i możliwość zapoznania się z nowościami rynkowymi, co przyciąga konsumentów poszukujących bardziej zaawansowanych rozwiązań pielęgnacyjnych. W kanałach online natomiast obserwuję rosnącą popularność produktów ekologicznych.

A jakie trendy w formatach produktów będą miały największy wpływ na sprzedaż w poszczególnych kanałach?

W bieżącym roku trendy w formatach produktów będą się koncentrować na multifunkcyjności i uproszczeniu rutyn pielęgnacyjnych. Konsumenci coraz chętniej sięgają po rozwiązania wielozadaniowe, które oferują więcej niż jedną korzyść. Przykładem mogą być żele pod prysznic, które nie tylko skutecznie oczyszczają, ale także nawilżają i pielęgnują skórę niczym balsam, czy antyperspiranty zapewniające ochronę, ale również pielęgnację dzięki aktywnym składnikom. 

Dużym zainteresowaniem cieszą się również produkty takie jak serum do twarzy i dekoltu czy kosmetyki łączące funkcje ochrony przeciwsłonecznej i intensywnego nawilżenia.

Wiele mówi się o korzyściach, płynących z korzystania z kanałów online w sprzedaży kosmetyków. Mogłaby Pani wskazać te najważniejsze?

Takich korzyści jest wiele – przede wszystkim korzystanie z kanałów online daje możliwość dotarcia do szerokiej grupy odbiorców, a wykorzystanie nowoczesnych technologii pozwala na personalizację ścieżki zakupowej, co znacząco wpływa na zadowolenie klientów. Ponadto sprzedaż online sprzyja efektywniejszemu zarządzaniu stanami magazynowymi oraz szybkiemu reagowaniu na zmieniające się trendy rynkowe.

Cytaj też: Zmiany w strukturze Unilever: nowe kierownictwo działu Personal Care

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Wywiady
28.03.2025 10:53
Renata Błażejewska-Polak, Forever Living Products: Sprzedaż bezpośrednia jest efektywna nawet w zdigitalizowanym świecie
Renata Błażejewska-Polak, Forever Living Products.mat.prasowe

Model sprzedaży bezpośredniej ma nadal sens, ponieważ konsumenci chętniej poszukują personalizowanych doświadczeń zakupowych. Uważam też, że sprzedaż bezpośrednia pozostaje konkurencyjna i efektywna, nawet w zglobalizowanym i zdigitalizowanym świecie – mówi Renata Błażejewska-Polak, sapphire manager w Forever Living Products.

Czy Pani zdaniem sprzedaż bezpośrednia jest obecnie trudniejsza, niż pięć, dziesięć dwadzieścia lat temu? 

Z branżą sprzedaży bezpośredniej związana jestem od 30 lat, a co za tym idzie jestem, też poddawana ciągłym w niej zmianom. W odniesieniu do dziedziny kosmetycznej mamy teraz nowe kanały dotarcia do potencjalnych klientów, które 20 lat temu nie były możliwe. Wcześniej kluczowym elementem sukcesu były osobiste relacje i bezpośredni kontakt z klientem. Model sprzedaży bezpośredniej ma oczywiście nadal sens, ponieważ konsumenci chętniej poszukują personalizowanych doświadczeń zakupowych oraz produktów dopasowanych do ich indywidualnych potrzeb. Gdyby spojrzeć na to, jak w ostatnich 5,10 czy 20 latach rozminęła się konkurencja, należy dopasować się do zmieniających się trendów rynkowych. 

Nie oznacza to, że modele sprzed 20 lat zupełnie odeszły do lamusa. W branży kosmetyków sprzedaż bezpośrednia nadal często odbywa się poprzez organizację pokazów, konsultacji, ale doszła nam teraz także sprzedaż online za pośrednictwem platform społecznościowych. 

Można więc powiedzieć, że choć wyzwania stały się bardziej złożone, to samo w sobie niekoniecznie musi być "trudniejsze", lecz po prostu inne.

Czy obecna sytuacja wymusza rozbudowywanie innych kanałów sprzedaży. Które z nich sprawdzają się najlepiej?

Obecna sytuacja rynkowa w jakimś sensie wymusza rozbudowę innych kanałów sprzedaży, gdyż klienci częściej korzystają z internetu, a to sprawia, że możemy łatwiej dotrzeć z nasza ofertą do potencjalnego odbiorcy. Uważam jednak, że osobisty kontakt z klientem buduje zaufanie i lojalność, co jest nieocenione w długofalowej współpracy. 

Jednak poleganie tylko na sprzedaży bezpośredniej w dzisiejszym świecie cyfrowym może być niewystarczające. Klienci oczekują różnorodnych możliwości zakupu, dlatego hybrydowe podejście, łączące sprzedaż bezpośrednią z innymi formami dystrybucji, sprawdzi się lepiej.

Jakie widzi Pani zalety modelu sprzedaży bezpośredniej w dotarciu do klienta w obecnych czasach?

Zaletą sprzedaży bezpośredniej w dobie cyfryzacji i anonimowości internetowej jest, budowanie autentycznych relacji z klientami. Uważam również, że niezwykle cenny jest natychmiastowy feedback, dzięki czemu możemy błyskawicznie dopasować naszą ofertę do klienta. 

Na jakie jeszcze zalety modelu sprzedaży bezpośredniej można wskazać teraz, w epoce dominacji social mediów, internetu i generalnie oparcia wielu procesów biznesowych na technologiach?

Praca w sprzedaży bezpośredniej ma ogrom korzyści i zalet. To doskonała opcja zarówno dla osób, które chcą łączyć ten rodzaj pracy z etatem, traktując sprzedaż bezpośrednią jako dodatkowe źródło dochodu, ale również dla osób, które pragną postawić wszystko na jedną kartę, aby spełnić się jako niezależny przedsiębiorca w tej branży. Większość firm oferuje kompleksowe szkolenia i wsparcie, co umożliwia osobom nowym w branży zdobywanie umiejętności sprzedażowych i wiedzy produktowej. 

Jestem liderką, praktykiem z wieloletnim doświadczeniem i mentorką dla wielu ludzi startujących w tej branży, ale od pięciu lat jestem również właścicielką salonu beauty i chcę tu podkreślić jedną  z najważniejszych zalet pracy w sprzedaży bezpośredniej, jaką jest niska inwestycja początkowa i brak kosztów stałych. Reasumując, uważam, że sprzedaż bezpośrednia pozostaje konkurencyjna i efektywna, nawet w zglobalizowanym i zdigitalizowanym świecie.

Czytaj też: Tomasz Muras, PSSB: Wierzę, że u podstaw sprzedaży bezpośredniej leży relacja sprzedawcy z klientem

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
01. kwiecień 2025 23:14