Pani dyrektor, od czego Kosmetyczni rozpoczęli ten rok?
W pierwszym półroczu nasze plany już zdominowała Prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej. Za nieco ponad miesiąc, 5 marca, wspólnie z posłanką Elżbietą Łukacijewską organizujemy Dzień Kobiet z polskim przemysłem kosmetycznym w Parlamencie Europejskim. Przez tydzień w formie interaktywnej wystawy będziemy prezentować sektor kosmetyczny w Polsce, który jest ważną częścią europejskiej branży.
9 stycznia br. minister Adam Szłapka podjął decyzję o przyznaniu patronatu Polskiej Prezydencji temu wydarzeniu. Tym samym wpisaliśmy się w bogaty kalendarz prezydencji. Jest to dla nas wielkim zaszczytem, ale i ogromnym zobowiązaniem do tego, by zaprezentować sektor możliwie najbardziej kompleksowo i przez pięć intensywnych dni w Brukseli zainteresować naszymi wyzwaniami maksymalnie wielu przedstawicieli instytucji europejskich i delegatów z różnych krajów.
Dużo się zatem dzieje, a nie minął jeszcze styczeń…
Pracujemy teraz intensywnie, by cała związkowa delegacja była w najwyższej formie, by zrealizować tę jedną z najważniejszych misji naszej organizacji w ostatnich latach. Wielokrotnie podkreślaliśmy, że dla branży kosmetycznej w Polsce pierwsze półrocze 2025 roku to wyjątkowa szansa, by przypomnieć o naszych osiągnięciach, pozycji i o tym, dlaczego kosmetyki są niezbędne w codzienności Europejczyków. Na marcu się jednak nie skończy.
Do czerwca planujemy jeszcze szereg dodatkowych aktywności zarówno w kraju, jak i w Brukseli.
Jak wyglądają kwestie, związane z trwającymi pracami regulacyjnymi, dotykającymi funkcjonowania branży kosmetycznej?
Prezydencja nie może przesłonić nam jednak bieżącej pracy regulacyjnej, która przecież nie zostaje zawieszona na sześć miesięcy. Wręcz przeciwnie, wraz z Polską Prezydencją nastał nowy nurt w polityce europejskiej, nakierowany na poprawę konkurencyjności i zmniejszenie obciążeń regulacyjnych.
To priorytety, o które od dawna apelowaliśmy i w tym roku będziemy konsekwentnie działać na rzecz niwelowania obciążeń dla biznesu. Już podjęliśmy pierwsze kroki na najwyższym szczeblu Komisji Europejskiej i odpowiednich ministerstw w naszym kraju.
Nie składamy broni w sprawie dyrektywy ściekowej, tj. UWWTD – tu na poziomie europejskim opracowujemy w Cosmetics Europe nowe taktyki, by zniwelować nieproporcjonalność dyrektywy, a na poziomie krajowym zadbamy o to, żeby system rozszerzonej odpowiedzialności producenta był sprawiedliwy i uwzględniał prawdziwych zanieczyszczających – jak wiemy, jest ich wielu.
22 stycznia br. w Dzienniku Ustaw Unii Europejskiej opublikowano nowe rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, czyli PPWR – a to nie ostatnia nowość związana z wdrażaniem polityki Zielonego Ładu.
Czytaj więcej: PZPK: Nowe rozporządzenie UE w sprawie opakowań wpłynie na branżę kosmetyczną
Mamy ręce pełne roboty w regulacjach składnikowych. Bardzo dużo pracujemy z administracją polską i europejską na tym polu, a aktualnie niezwykle pomocne są robocze kontakty z Komisją Europejską. To bardzo, bardzo ważny obszar naszej pracy, bo od firm wiemy, że obciążenie działów R&D pracą reformulacyjną pochłania gigantyczne zasoby każdego przedsiębiorstwa.
Wygląda na to, że ten rok przynosi Związkowi jeszcze więcej niż do tej pory zadań i spraw, które trzeba pilnie monitorować?
W takim gąszczu tematów trzeba być czujnym, by nie stracić z oczu tego, co najważniejsze. Dla nas to zawsze najpilniejsze potrzeby naszych firm członkowskich, które często potrzebują nas tu i teraz, w rozwiązywaniu bieżących problemów na rodzimym podwórku.
Dlatego nieustannie współpracujemy z administracją i instytucjami nadzorującymi rynek w Polsce, pomagamy dzieląc się ekspertyzą, doradzające, szkoląc. Angażujemy się w projekty związane z eksportem kosmetyków na inne rynki. Staramy się, by zawsze to był dla nas priorytet na długiej liście zadań.
Czytaj też: Dr inż. Justyna Żerańska, PZPK: Konkurencyjność i innowacyjność europejskiego przemysłu drastycznie spadła [SONDA: Prognozy 2025]