StoryEditor
Rynek i trendy
23.03.2020 00:00

Zakupy w czasach epidemii. Jak COVID-19 zmienia zachowania kupujących?

Wszyscy wiemy o gromadzeniu papieru toaletowego w każdym kraju dotkniętym koronawirusem, ale to tylko jedna z wielu fal uderzeniowych w sprzedaży detalicznej. Mnóstwo pracowników izoluje się i po raz pierwszy pracuje w domu, co doprowadziło do spadku sprzedaży kosmetyków i wzrostu sprzedaży książek i prezerwatyw. Oto konkretne dane z USA.

To tylko niektóre z ustaleń Catalina Marketing, dostawcy danych wywiadowczych dla marek CPG i sprzedawców detalicznych, który opublikował najnowsze dane dotyczące wpływu COVID-19 na sprzedawców detalicznych. Dane niemal w czasie rzeczywistym Cataliny pochodzą z ogromnej bazy danych z trzech lat dotyczących zakupów.

- Wyjścia do sklepów zaczęły rosnąć około 1 marca, ale tak naprawdę osiągnęły szczyt około 13 marca. W tygodniu kończącym się 14 marca całkowita sprzedaż w dolarach na sklep wzrosła o 60 procent -  mówi dyrektor ds. marketingu Catalina, Marta Cyhan.

Co kupowali klienci? Przede wszystkim papier toaletowy: wzrost o 379 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Inne ogromne wzrosty sprzedaży dotyczyły podstawowych artykułów spożywczych i środków czyszczących. Mleko w proszku wzrosło o 375 procent, a zupy w proszku o 235 procent. Wybielacz chloru wzrósł o 375 procent, a mydła o 218 procent.

W ostatnim czasie wiele osób radykalnie zmieniło swój styl życia. Firmy zaczęły masowo pozwalać pracownikom pracować z domu, podczas gdy lokalne samorządy nakazały ludziom schronienie się w swoim miejscu zamieszkania. Miało to ogromny wpływ na sprzedaż w wielu kategoriach.

Przy mniejszej liczbie osób chodzących do biura, zapotrzebowanie na produkty do pielęgnacji ciała jest mniejsze. Sprzedaż szminek spadła o 23 procent, pędzli i aplikatorów o 20 procent, depilatorów o 18 procent, a perfumy kobiecych o 12 procent.

Ludzie, którzy utknęli w domu, być może na wiele tygodni, szukali produktów, które pomogą zabić czas - sprzedaż książek wzrosła o 42 procent, akcesoria do palenia o 29 procent, prezerwatywy o 25 procent, a gry i puzzle o 23 procent.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
12.11.2024 08:30
Drogerie stacjonarne ciągle generują największą sprzedaż kosmetyków
Otwarcie drogerii DM w CH Łopuszańska 22 w Warszawiefot. wiadomoscikosmetyczne.pl/K.Bochner

Pomimo rosnącego udziału e-commerce i dyskontów to drogerie stacjonarne generują ciągle największą sprzedaż kosmetyków. W kolejnych latach będą się umacniały silne sieci drogeryjne i perfumeryjne kosztem placówek działających samodzielnie – pokazują dane PMR.

Według raportu PMR Market Experts „Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2024. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2024-2029”, drogerie stacjonarne z blisko 37 proc. wartościowym udziałem w rynku są nadal największym kanałem sprzedaży kosmetyków, mimo że znaczenie dyskontów i internetu rośnie.

Wartość sprzedaży kosmetyków przez drogerie stacjonarne w 2024 roku wyniosła ponad 12,4 mld zł i w latach 2024-2029 ma wzrosnąć do blisko 17 mld zł.

– Mimo, że w ostatnich latach znaczenie drogerii stacjonarnych spada na rzecz sprzedaży kosmetyków w dyskontach i za pośrednictwem internetu, ich dominująca pozycja pozostanie w najbliższych latach niezagrożona – mówi Karolina Szałas, Senior Analyst w PMR Market Experts.

Udział kanału online w sprzedaży kosmetyków, według PMR, wynosi obecnie ponad 17 proc.

Większość sprzedaży w segmencie sklepów drogeryjno-kosmetycznych generują sklepy sieciowe. Główną siłą napędową tego kanału są duże sklepy kosmetyczne, które odpowiadają za około 75 proc. ogólnej sprzedaży (ponad 9 miliardów złotych w 2024 roku). Drugim pod względem wartości sprzedaży formatem w tym kanale są sklepy perfumeryjne, których wartość w 2024 roku wyniosła ponad 1 miliard złotych (11 proc. udziału w rynku). Według PMR, realizujące strategię omnichannel, wprowadzające produktową ofertę premium oraz innowacyjne technologie, drogerie sieciowe będą się nadal umacniać na rynku kosztem mniejszych podmiotów działających niezależnie.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
11.11.2024 11:00
SMSAPI: 72 proc. Polaków i Polek wie już, co chce kupić na Black Friday
DALL-E

Badanie przeprowadzone przez gliwicką firmę SMSAPI ukazuje, że Polacy podchodzą do Black Friday z dobrze przemyślaną strategią zakupową. Zdecydowana większość, bo aż 72 proc., wie już, co chce kupić, a niemal połowa z nich wybiera mobilne rozwiązania podczas zakupów online.

Black Friday, tradycyjnie rozpoczynający sezon świątecznych wyprzedaży, cieszy się w Polsce rosnącym zainteresowaniem. Najnowsze badanie SMSAPI pokazuje, że 72 proc. polskich konsumentów planuje ten dzień, by kupić wcześniej upatrzone produkty, dwukrotnie przewyższając zainteresowanie spontanicznymi zakupami czy prezentami. Co więcej, aż 52 proc. respondentów, co przekłada się na około 15 mln dorosłych Polaków, już teraz deklaruje chęć dokonania zakupów w tym dniu, podczas gdy 38 proc. podejmie decyzję w zależności od oferowanych promocji.

Dane z badania ujawniają, że coraz więcej osób wybiera zakupy mobilne. Aż 55 proc. respondentów preferuje przeprowadzenie całego procesu zakupowego na smartfonie, co oznacza wzrost w porównaniu z poprzednimi latami, gdy popularne było korzystanie z komputera do finalizacji transakcji. Ta zmiana wpływa na obniżenie liczby porzuconych koszyków, ponieważ klienci nie przerywają zakupów przy zmianie urządzenia. Maja Wiśniewska-Hardek z SMSAPI podkreśla, że skuteczne kampanie marketingowe, takie jak promocje wysyłane SMS-em, e-mailem czy za pomocą mediów społecznościowych, są kluczowe w przyciąganiu klientów, którzy już wcześniej wybrali produkty.

Co będzie w koszykach zakupowych na Black Friday?

Analiza preferencji zakupowych wskazuje, że najchętniej kupowaną kategorią produktów pozostają odzież i obuwie, na które stawia 70 proc. badanych. Drugim najpopularniejszym wyborem jest elektronika użytkowa i małe RTV, które interesują nieco ponad połowę ankietowanych. Oczekiwane wydatki są zróżnicowane – niemal 30 proc. respondentów planuje przeznaczyć na zakupy od 100 do 500 zł, natomiast co piąty badany przewiduje wydatek rzędu 500-1000 zł.

Black Friday w Polsce wciąż ma charakter głównie internetowy. Aż 75 proc. respondentów zamierza szukać promocji w sieci, co stanowi wyraźny sygnał dla sprzedawców o konieczności skupienia się na cyfrowych kanałach promocji. Maja Wiśniewska-Hardek radzi, by sprzedawcy dopracowali swoje strategie online, gdyż to właśnie tam, wirtualnie, rozgrywa się kluczowa część walki o klienta.

Badanie SMSAPI zostało przeprowadzone metodą CAWI na grupie 1000 dorosłych Polaków w panelu SurvGo (BioStat).

Czytaj także: Polska wśród najdroższych krajów pod względem cen kosmetyków. Raport Wethrift ujawnia szczegóły

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
12. listopad 2024 20:42