Według danych M/platform konsumenci kupowali w lipcu br. więcej produktów (+3,5 proc.) niż miesiąc wcześniej i płacili za zakupy średnio 24,29 zł (o złotówkę więcej niż w czerwcu). Liczba wizyt w sklepach była na zbliżonym poziomie (+0,2 proc.) w porównaniu do czerwca.
Natomiast porównując rok do roku, obroty sklepów w lipcu wzrosły o 7,1 proc., przy spadku wizyt o 5,4 proc. i wzroście wartości koszyka o 13,3 proc.
Za wzrosty ilościowe i wartościowe w sklepach odpowiadały artykuły spożywcze.
M/platform analizuje nastroje handlu tradycyjnego. Wskaźnik NHT określający nastroje panujące wśród prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne, odnotował spadek o 6,1 pkt. w porównaniu do poprzedniego miesiąca i wyniósł 46,4 pkt.
Jeszcze bardziej pesymistyczna jest prognoza na sierpień, która wynosi tylko 43,1 pkt., co wyraźnie wskazuje na odwrócenie się pozytywnego trendu w nastrojach. Wpływ ma na to n wysoka inflacja, ale również spodziewany wzrost kosztów utrzymania związany z prognozami cen prądu i gazu.
M/platform przypomina, że rok temu spadki nastrojów w detalu były również bardzo głębokie, ale wskaźnik zatrzymał się na poziomie 52,7 pkt., czyli wciąż na poziomie z przewagą opinii pozytywnych. Tegoroczne odczyty wskaźnika odzwierciedlają spadek z zeszłego roku, ale ich poziom jest zdecydowanie niższy, bo poniżej 50 pkt., czyli granicy, która oddziela nastroje pozytywne od negatywnych.
Analiza danych sprzedażowych została przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów N = 3267 wybranych spośród ponad 10 tys. sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.
Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Badanie przeprowadzone w ostatnich dniach lipca.