StoryEditor
Rynek i trendy
23.12.2024 13:11

Wielka Brytania: branża kosmetyczna przeżywa boom, konsumenci nie żałują pieniędzy na urodę

W ciągu ostatnich trzech lat można było zaobserwować zmianę priorytetów konsumentów, jeśli chodzi o wydatki / fot. La Prairie mat.pras.

Uroda jest dla konsumentów istotną wartością, a mijający rok pokazał wzrost tego trendu – wynika z badania Barclays Consumer Spend. Brytyjski przemysł kosmetyczny w 2024 roku przeżywa prawdziwy boom, a konsumenci zmieniają swoje zwyczaje zakupowe i coraz chętniej kupują luksus online.

Dane Barclays, zebrane w lipcu i sierpniu bieżącego roku wskazują, że branża produktów kosmetycznych i zdrowotnych jest w rozkwicie. W sierpniu wydatki konsumentów wzrosły o 7,3 proc. rok do roku.

Blisko połowa (46 proc.) konsumentów jest przekonanych, że produkty kosmetyczne i zdrowotne są dla nich niezbędne, w związku z tym są gotowi na wydatki na te cele. 

Karen Johnson, szefowa ds. sprzedaży detalicznej w Barclays UK potwierdziła, że dane wskazują jednoznacznie na kluczową rolę mediów społecznościowych. Mają one duży wpływ na decyzje konsumentów podczas zakupów dokonywanych online, co jest dowodem na ciągle rosnące znaczenie tych platform w aspekcie handlu. 

W ciągu ostatnich trzech lat można było zaobserwować zmianę priorytetów konsumentów, jeśli chodzi o wydatki, co jest wynikiem ogólnego wzrostu cen i kosztów utrzymania. Konsumenci skupiają się na produktach, mających poprawić ich samopoczucie (wellness, self-care). Nie zamierzają też oszczędzać na artykułach farmaceutycznych, perfumach oraz produktach do pielęgnacji włosów oraz ciała.

Analizując ten boom na rynku kosmetycznym, firma konsultingowa McKinsey przewiduje, że sektory produktów luksusowych z najwyższych półek cenowych (np. La Mer i Byredo) oraz super luksusowych (Guerlain, La Prairie) mogą wzrosnąć z ok. 15,7 mld funtów (20 mld dolarów) w 2023 roku do ok. 31,4 mld funtów (40 mld dolarów) do 2027 roku.

Sklepy online, oferujące kosmetyki luksusowe, potwierdzają ciągły wzrost konsumentów, którzy szukają produktów wyższej jakości i przystępnych cenowo do użycia w zaciszu domowym. Klienci uważają, że kosmetyki kupowane przez internet są dla nich bardziej przystępne, niż w przypadku tradycyjnych sklepów detalicznych.

Media społecznościowe odgrywają coraz większą rolę w kształtowaniu zwyczajów zakupowych konsumentów w sektorze kosmetycznym. Dzięki social mediom wzrosła sprzedaż tańszych, “alternatywnych” odpowiedników drogich kosmetyków (tzw. dupes) dzięki konsumentom, którzy chcą zaoszczędzić. 

Zakupy dokonywane bezpośrednio z platform społecznościowych rosną. Wg Barclays, 27 proc. respondentów kupiło już w ten sposób produkty kosmetyczne i pielęgnacyjne, a 17 proc. zakupiło perfumy na platformach takich jak Facebook czy Instagram.

Z badania wynika, że zmieniające się potrzeby konsumentów mają wpływ na przeobrażenia w branży kosmetycznej. Zdaniem ekspertów, marki będą musiały odpowiednio zareagować i dostosowywać się do tych zmian. Wg Barclays, marki kosmetyczne powinny maksymalnie wykorzystywać platformy internetowe i oferować kupującym różne możliwości dokonywania zakupów. Te zachodzące w branży zmiany powinny być uwzględniane również przez sprzedawców detalicznych, którzy chcą nadążać za nowymi potrzebami i zachowaniami konsumentów. 

Czytaj też: Kosmetyki i szampan – luksus w przystępnej cenie przyciąga klientów w czasach kryzysu

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
23.12.2024 11:57
Top 10 marek kosmetycznych w social mediach w 2024 roku
W tegorocznym Top 10 znalazły się marki trafiające przede wszystkim do młodszej grupy klientów (w tym z pokolenia Alfa oraz Z)fot. mat. prasowe

Które marki kosmetyczne budziły największe zainteresowanie i zaangażowanie społeczności social mediów? Które z nich zdobyły najwięcej followersów na platformach Instagram i TikTok w mijającym roku? Odpowiedź przynosi doroczny raport Cosmeticify 2024.

W badaniu, prezentującym najczęściej obserwowane marki kosmetyczne, wzięto pod uwagę dane z platform TikTok oraz Instagram - zaangażowanie obserwatorów i ich ilość. 

Najpopularniejsze marki na socialach w 2024 roku to:

1. Sol de Janeiro: 2,4 mln obserwujących na Instagramie, 2,4 mln na TikToku, 32,19 mln wyszukiwań rocznie. Do tego wzrost wyszukiwań rok do roku (r/r) o 49 proc.

2. Charlotte Tilbury: 6,9 mln obserwujących na Instagramie, 1,7 mln na TikToku, 25,92 mln wyszukiwań rocznie, ilośc wyszukiwań rok do roku bez zmian.

3. Fenty Beauty: 13 mln obserwujących na Instagramie, 3 mln na TikToku, 8,9 mln wyszukiwań rocznie, wzrost wyszukiwań rok do roku o 22 proc. 

4. Drunk Elephant: 2 mln obserwujących na Instagramie, 1,3 mln na TikToku, 14 mln wyszukiwań rocznie, spadek wyszukiwań rok do roku o 63 proc.

5. Rhode: 2,2 mln obserwujących na Instagramie, 999 tys. na TikToku, 12,7 mln wyszukiwań rocznie, wzrost wyszukiwań rok do roku o 232 proc. 

6. Dior Beauty: 13,2 mln obserwujących na Instagramie, 933,2 tys. na TikToku, 1,5 mln wyszukiwań rocznie, wzrost wyszukiwań rok do roku o 49 proc.

7. e.l.f. Cosmetics: 7,2 mln obserwujących na Instagramie, 1,8 mln na TikToku, 3,9 mln wyszukiwań rocznie, wzrost wyszukiwań rok do roku o 22 proc. 

8. Glossier: 3,1 mln obserwujących na Instagramie, 935,5 tys. na TikToku, 8,3 mln wyszukiwań rocznie, ilośc wyszukiwań rok do roku bez zmian.

9. Laneige: 1,2 mln obserwujących na Instagramie, 812,9 tys. obserwujących na TikToku, 8,1 mln wyszukiwań rocznie, wzrost wyszukiwań rok do roku o 22 proc.

10. Bubble Skincare: 641 tys. obserwujących na Instagramie, 2,8 mln na TikToku, 5,8 mln wyszukiwań rocznie, spadek wyszukiwań rok do roku o 33 proc. 

Jak wskazuje portal beautymatter.com, marki kosmetyczne, które w tym roku znalazły się na szczycie rankingu popularności, znacznie różnią się od topu z ubiegłego roku. Do Top 10 ponownie trafiły tylko Charlotte Tilbury i Fenty Beauty, pozostawiając w tyle takie nazwy jak Rare Beauty, Olaplex i Maybelline

Charlotte Tilbury utrzymała drugie miejsce na liście, natomiast Fenty Beauty awansowała z siódmego miejsca (w 2023) na trzecie w tym roku, co może być związane z jej patronatem nad Igrzyskami Olimpijskimi w Paryżu i innymi dużymi kampaniami promocyjnymi.

Czytaj też: Rihanna rozszerza swoje imperium kosmetyczne o markę włosową — Fenty Hair

W tegorocznym Top 10 znalazły się marki trafiające przede wszystkim do młodszej grupy klientów (w tym z pokolenia Alfa oraz Z) - z Drunk Elephant na czele. Zmiany w rankingu wynikać mogą z tego, że wzrasta liczba konsumentów, skłaniających się ku korzystaniu z mediów społecznościowych (w miejsce Google) jako wyszukiwarki. A dokładnie: aż 64 proc. przedstawicieli pokolenia Z przyznało, że jako wyszukiwarki ​​używa TikToka.

Czytaj też: Katarzyna Mauduit, Douglas: Potencjał zakupowy pokolenia Alfa jest obiecujący [FBK 2024]

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
23.12.2024 10:09
Prezenty z lotniska – popularniejsze niż rok temu
Sklepy prowadzone przez Lagardère Travel Retail na polskich lotniskach odnotowały w grudniu dwucyfrowy wzrost sprzedaży w kategorii perfum i kosmetyków w stosunku do ubiegłego roku.fot. mat.prasowe

Z danych Lagardère Travel Retail w Polsce wynika, że w tym roku zakupy prezentów na lotniskach cieszyły się szczególną popularnością, a średnia wartość koszyka wzrosła. Co ważne, klienci często decydowali się na produkty polskich producentów.

Najchętniej kupowane prezenty na lotniskach to zapachy i kosmetyki pielęgnacyjne – często w specjalnych, świątecznych zestawach. W obu tych kategoriach sklepy prowadzone przez Lagardère Travel Retail na polskich lotniskach odnotowały w grudniu dwucyfrowy wzrost sprzedaży vs. 2023 rok. Wzrost w kategorii perfum to aż 17,9 proc., a kosmetyków – blisko 11 proc. 

W okresie od 1 do 19 grudnia 2024 roku sprzedaż perfum i kosmetyków była wyższa o 15,6 proc. niż w analogicznym okresie 2023 roku.

Klienci lotniskowi zainteresowani są głównie bestsellerami oraz nowościami, a także takimi produktami, które ciężko jest znaleźć na rynku lokalnym – jak np. zestawy miniatur zapachowych.

Wartość sprzedaży w grudniu tego roku była o niemal 13 proc. wyższa niż średnia z poprzednich miesięcy. Wzrosła też wartość koszyka. Te wyniki cieszą, bo to znak, że nasza oferta odpowiada na potrzeby pasażerów. Zawsze staramy się, żeby była atrakcyjna w stosunku do tego, co jest oferowane na rynku lokalnym. Nie tylko cenowo, ale również z uwagi na asortyment niedostępny nigdzie indziej. W tym roku przygotowaliśmy też dla klientów specjalną kampanię inspirowaną „Dziadkiem do orzechów”. Stawiamy też na personalizację: klienci mogą komponować własne zestawy, które pakujemy na prezent, grawerować flakony perfum – zaznacza Małgorzata Soboń-Barca, Senior Category Manager w Lagardère Travel Retail w Polsce.

Największą popularnością wśród pasażerów wracających do domu na święta cieszą się zapachy znanych marek, w szczególności, gdy można je kupić w zestawach świątecznych z dodatkowym prezentem w postaci mini niespodzianki. Często wybierane są również zestawy do pielęgnacji ciała, w których prym wiodą marki kąpielowe i domowych rytuałów SPA, jak Rituals czy Stara Mydlarnia

W sumie zestawy świąteczne stanowią blisko 20 proc. grudniowej sprzedaży perfum i kosmetyków w sklepach Lagardère Travel Retail na lotniskach.

Warto podkreślić, że dużą popularnością wśród klientów lotniskowych kupujących prezenty na święta cieszy się oferta polskich firm. Dla Lagardère Travel Retail w Polsce i rodzimych producentów to dobra okazja do ich promowania. Powstają specjalne, limitowane świąteczne edycje. 

Na listy świątecznych zakupów często trafiają też polskie słodycze i alkohole.

Stawiamy na współpracę z lokalnymi dostawcami, regionalizację produktów i sense-of-place – nie tylko od święta. Zapewniamy atrakcyjną oprawę marketingową w naszych sklepach. Tworzymy specjalne ekspozycje i animacje z udziałem naszych partnerów. Wsparcie lokalnego rzemiosła i promowanie polskiej kultury wpisuje się w szerszą strategię firmy – podkreśla Magdalena Winconek, Kierownik ds. Marketingu w Lagardère Travel Retail w Polsce.

Czytaj też: Sprzedaż w koreańskich sklepach wolnocłowych spada, chińscy turyści wolą wydawać pieniądze u siebie

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. grudzień 2024 13:14