
W 2017 r. będzie postępowała konsolidacja hurtu, będzie zwiększać się popularność sklepów convienience, bo w tej chwili jest to format, który funkcjonuje najlepiej wśród małych placówek handlowych. Dyskonty wciąż poprawiają swoją pozycję, ale już nie poprzez zwiększanie liczby lokali, a poprzez umacnianie marki własnej i sprzedaż produktów premium.
Odpowiedzią małych sklepów na siłę dyskontów jest przystępowanie do sieci franczyzowych, jednoczenie się daje możliwość konkurowania z największymi firmami. W najgorszej sytuacji są hipermarkety, jest to format, który nie cieszy się już zbyt dużą popularnością wśród kupujących – takie sklepy muszą poszukać dla siebie nowej formy, aby zostać na rynku.
W minionym roku ważnym tematem był podatek od handlu. Ostatecznie został on zawieszony, teraz cała branża musi czekać na decyzję Komisji Europejskiej, która ma rozstrzygnąć, czy pobieranie takiej opłaty nie zaburza uczciwej konkurencji.
W Sejmie trwają prace nad ograniczeniem handlu w niedziele, takie zmiany z pewnością miałyby duży wpływ na handel w Polsce, a także na inne działy gospodarki.