W handlu wielkoformatowym największy wzrost liczby sklepów odnotowały supermarkety, o 5,2 proc. Z kolei liczba sklepów małoformatowych i specjalistycznych, w porównaniu z rokiem ubiegłym spadła o 2,9 proc.
– Wyzwaniem dla sieci detalicznych stają się konsumenci, którzy mają obecnie dużo szerszy dostęp do informacji. Nowe technologie i korzyści płynące z ich używania wpływają na zachowania ludzi i ich relacje z markami. Aby utrzymać się na mapie handlu detalicznego i sprostać wyzwaniom, jakie dyktuje konkurencja, konieczne jest stałe monitorowanie trendów i zachowań konsumenckich – mówi Renata Twardowska, analityk GfK w zespole Consumer Goods & Retail.
Na rynku zakupów FMCG przemija czas kart lojalnościowych. Pojawiają się sieciowe aplikacje na smartfony umożliwiające korzystanie z programów partnerskich, jak również oferujące różne funkcjonalności, np. samodzielne skanowanie produktów w sklepach. Zjawisko to wpisuje się w światowy trend experience.
Jednocześnie konsumenci poszukują wygodnych, lokalnych miejsc zakupów, co sprawia, że detaliści upatrują w formacie convenience szansę na dalszy rozwój. Bycie blisko klienta to trend, który obejmuje również internetowe sklepy z możliwością odbioru towarów w wybranej placówce.
Według prognoz analityków GfK, w kolejnych miesiącach sektor handlu detalicznego będzie zmagał się konsekwencjami dalszych prac nad kształtem podatku handlowego, planowanym zakazem handlu w niedzielę, rosnącymi problemami z zatrudnieniem i wymogami pracowników dotyczących płac.
Silne i dynamicznie działające otoczenie konkurencyjne będzie z pewnością wpływało na dalszą konsolidację rynku i poszukiwanie przez graczy sposobów na stabilny wzrost biznesu na rynku polskim.