StoryEditor
Rynek i trendy
03.10.2017 00:00

V FBKCh: Seniorzy coraz częściej kupują kosmetyki przez internet

Mimo że - póki co - jedynie 8 proc. seniorów kupuje w cieci kosmetyki i produkty piorąco–czyszczące, to i tak jest to jeden z najszybciej rozwijających się kanałów sprzedaży tej grupy produktów pośród ludzi starszych. Prognozy dla sklepów internetowych w kolejnych latach są korzystne. Co prawda zyskać klienta-seniora nie jest łatwo, ale jeżeli już się to uda, można liczyć na to, że szybko od producenta nie odejdzie.

Choć określenie wieku, w którym dana osoba staje się seniorem nie jest jednoznaczne i zależy od wieku respondenta a także danej instytucji, najczęściej przyjmuje się, że jest to osoba w wieku powyżej 60 lat. Obecnie ta grupa ludzi stanowi prawie 25 proc. ludności Polski a aż 30 proc. gospodarstw domowych to te, prowadzone przez osoby 60 +. Tendencja jest zwyżkowa, w 2050 roku osoby w wieku poprodukcyjnym będą stanowiły 30 procent społeczeństwa, przy obecnych 19. - Ta struktura jest niepokojąca a prognozy są dramatyczne. Za 30 lat jedna osoba będzie utrzymywała prawie dwie kolejne – powiedziała Monika Hasslinger – Pawlak, strategic insight manager GFK Polonia, która prezentowała wyniki badań podczas V Forum Branży Kosmetyczno-Chemicznej.

Trzeba przy tym pamiętać, że seniorzy wciąż dysponują całkiem sporą kwotą do wydania na towary i usługi – rocznie to ok. 25 tys. zł i to, mimo że większość seniorów narzeka, że ich sytuacja gospodarcza jest taka sama lub gorsza niż przed rokiem.

Seniorzy coraz chętniej kupują w sieci. Mimo, że kosmetyki i produkty do prania nadal najchętniej kupowane są przez seniorów w drogeriach i dyskontach (83 proc.), to w Internecie kupuje kosmetyki już 8 proc. osób w wieku 60 +. Jeszcze niespełna 5 lat temu wynik ten balansował na granicy 3 procent. - Warto się tym zainteresować, bo z badań wynika, że jeśli senior kupuje w Internecie to wydaje na kosmetyki i produkty do prania dwa razy więcej niż w kanale drogeryjnym – dodała Agnieszka Łapińska, strategic insight manager GFK Polonia.

Jak zatem dotrze do seniora? Być może rozwiązaniem są różnego rodzaju ulgi. Tego typu rozwiązania uruchamiają już chociażby duże miasta, które wprowadzają kartę seniora, upoważniającą do zniżek i rabatów w restauracjach, sklepach czy na basenach. Seniora pozyskać jest trudno, ale jeżeli już się to uda można liczyć na bardzo wielu klientów. Zwłaszcza, że aż 65 proc. seniorów, w przypadku kosmetyków, nie zamierza zmieniać swoich przyzwyczajeń.

Michał Kokoszkiewicz
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. kwiecień 2025 15:29