Choć określenie wieku, w którym dana osoba staje się seniorem nie jest jednoznaczne i zależy od wieku respondenta a także danej instytucji, najczęściej przyjmuje się, że jest to osoba w wieku powyżej 60 lat. Obecnie ta grupa ludzi stanowi prawie 25 proc. ludności Polski a aż 30 proc. gospodarstw domowych to te, prowadzone przez osoby 60 +. Tendencja jest zwyżkowa, w 2050 roku osoby w wieku poprodukcyjnym będą stanowiły 30 procent społeczeństwa, przy obecnych 19. - Ta struktura jest niepokojąca a prognozy są dramatyczne. Za 30 lat jedna osoba będzie utrzymywała prawie dwie kolejne – powiedziała Monika Hasslinger – Pawlak, strategic insight manager GFK Polonia, która prezentowała wyniki badań podczas V Forum Branży Kosmetyczno-Chemicznej.
Trzeba przy tym pamiętać, że seniorzy wciąż dysponują całkiem sporą kwotą do wydania na towary i usługi – rocznie to ok. 25 tys. zł i to, mimo że większość seniorów narzeka, że ich sytuacja gospodarcza jest taka sama lub gorsza niż przed rokiem.
Seniorzy coraz chętniej kupują w sieci. Mimo, że kosmetyki i produkty do prania nadal najchętniej kupowane są przez seniorów w drogeriach i dyskontach (83 proc.), to w Internecie kupuje kosmetyki już 8 proc. osób w wieku 60 +. Jeszcze niespełna 5 lat temu wynik ten balansował na granicy 3 procent. - Warto się tym zainteresować, bo z badań wynika, że jeśli senior kupuje w Internecie to wydaje na kosmetyki i produkty do prania dwa razy więcej niż w kanale drogeryjnym – dodała Agnieszka Łapińska, strategic insight manager GFK Polonia.
Jak zatem dotrze do seniora? Być może rozwiązaniem są różnego rodzaju ulgi. Tego typu rozwiązania uruchamiają już chociażby duże miasta, które wprowadzają kartę seniora, upoważniającą do zniżek i rabatów w restauracjach, sklepach czy na basenach. Seniora pozyskać jest trudno, ale jeżeli już się to uda można liczyć na bardzo wielu klientów. Zwłaszcza, że aż 65 proc. seniorów, w przypadku kosmetyków, nie zamierza zmieniać swoich przyzwyczajeń.