Z badania Ipsos dla Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego wynika, że sklepy, przystępując do rozliczeń elektronicznych, najczęściej robią to ze względu na postulaty klientów (56 proc.), przez to, że chcą być firmą nowoczesną (23 proc.), a także ze względu na to, że klienci rezygnowali z zakupów, gdy nie mieli gotówki (11 proc.). - Wyniki badań jasno pokazują, że głównym powodem rozpoczęcia przez firmy obsługi płatności bezgotówkowych była dotychczas presja ze strony klientów. Przedsiębiorca przyjmujący płatności elektroniczne staje się bardziej przyjazny dla klienta. Często konsument wybierając pomiędzy dwoma sklepami wybierze ten, w którym akceptowane są karty płatnicze. Zaoszczędzi w ten sposób czas, jaki straciłby, gdyby musiał wyjmować pieniądze np. z bankomatu. Terminal płatniczy może stać się również narzędziem dodatkowej sprzedaży. Przedsiębiorca może uzyskać dodatkowy dochód, oferując usługi polegające na doładowywaniu telefonów komórkowych działających na zasadzie pre-paid. Ponadto terminale płatnicze mogą same pełnić rolę bankomatu (usługa „cashback”)” – mówi Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich.
W porównaniu do wielu krajów Europy Zachodniej sieć płatności bezgotówkowej nie jest jeszcze rozpowszechniona na tak dużą skalę. W uruchamianiu terminali płatniczych w sklepach pomaga program „Polska Bezgotówkowa”, w który zaangażowały się m.in. Związek Banków Polskich, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, a także Visa, Mastercard, Komitet Agentów Rozliczeniowych i Rada Wydawców Kart Bankowych. Dzięki niemu przedsiębiorcy, którzy do tej pory nie posiadali terminala płatniczego mogą otrzymać go bez ponoszenia kosztów związanych z instalacją oraz prowizją za pierwszy rok działalności. Szczegółowe informacje dotyczące możliwości uczestnictwa w programie dostępne są na stronie internetowej www.polskabezgotowkowa.pl