Kiedy Kylie Jenner wprowadziła 5 lat temu na rynek swoją markę kosmetyczną, Kylie Cosmetics, brakowało w niej istotnego elementu: tuszu do rzęs. Linia Fenty Beauty Rihanny, którą piosenkarka wprowadziła na rynek w 2017 roku, również nie sprzedawała mascary, kiedy pojawiła się na rynku. Dopiero niedawno dodała do niej ten produkt kosmetyczny. Linia kosmetyków Lady Gagi również go nie przewiduje.
Eksperci tłumaczą, że kobiety nie przestały nagle pragnąć długich rzęs. Po prostu szukają innej opcji, by osiągnąć ten efekt. Mascara przechodzi do lamusa, bo triumfy święcą sztuczne rzęsy i ich przedłużanie. Nie tylko gwiazdy je uwielbiają, bo zwykłe dziewczyny też mają nierzadko firanki doczepianych rzęs. W USA sztuczne rzęsy do samodzielnego przyklejenia do linii rzęs są dostępne w większości aptek za mniej niż 10 dolarów. Można je nosić codziennie lub przez kilka dni. Zabieg przedłużania rzęs trwa znacznie dłużej, ale proces wymaga od specjalistki przymocowania każdego przedłużenia do naturalnej rzęsy.
W USA koszt długich, okazałych rzęs rośnie wtedy w górę o 100 dolarów, a ich utrzymanie to także inwestycja. Sztuczne rzęsy mogą przetrwać od czterech do sześciu tygodni. Są wygodne, bo można z nimi uprawiać sport i w przeciwieństwie do tuszu do rzęs, nie martwić się, że coś spłynie nam po twarzy. Ta wygoda w stosunku do kosztów spowodowała gwałtowny skok sprzedaży sztucznych rzęs i pojawianie się szeregu salonów oferujących zabiegi ich przedłużania.
Według Nielsena sprzedaż sztucznych rzęs (i powiązanych z nimi produktów, takich jak zestawy, klej i aplikator) wzrosła w USA o 82 proc. w ciągu ostatnich 4 lat, przynosząc 313 mln dol. rocznej sprzedaży w 2019 r. Sprzedaż jednostkowa sztucznych rzęs i powiązanych produktów wzrosła w tym okresie o 39 proc.
Tymczasem masara to do niedawna był must-have kobiecej kosmetyczki. Kobiety używają mascary od 1800 roku, kiedy formuła tego produktu kosmetycznego była oparta na składnikach takich jak wazelina, czarny lakier do butów, a nawet pył węglowy. Pierwszy nietoksyczny tusz do rzęs został zapakowany w 1913 roku przez [francuskiego chemika] Eugene'a Rimmela. W Stanach Zjednoczonych Hollywood miało ogromny wpływ na popularność tego kosmetyku.
- Biorąc pod uwagę sprzedaż kosmetyków tylko w amerykańskich domach towarowych i specjalistycznych, sprzedaż tuszu do rzęs również spadła o 5 proc. od listopada do ponad 500 milionów dolarów, podczas gdy sprzedaż sztucznych rzęs wzrosła o 15 proc. w tym samym okresie do 66 milionów dolarów - podaje NPD Group.
Clare Hennigan, starsza analityk ds. urody w firmie Mintel, również zauważa spadek sprzedaży tuszów do rzęs choć nie uważa, że kosmetyk ten jest u schyłku popularności. - Tusz do rzęs jest nadal najczęściej używanym kolorowym produktem kosmetycznym. Widzieliśmy jednak stagnację w jego sprzedaży, ponieważ sztuczne rzęsy stają się bardzo popularne - powiedziała w rozmowie z cnn.com.
Jest też inna przyczyna zmniejszenia sprzedaży mascary. Niektóre konsumentki ograniczają używanie kosmetyków kolorowych, ponieważ priorytetem jest dla nich pielęgnacja skóry.