StoryEditor
Rynek i trendy
26.06.2017 00:00

Tusz do rzęs – najczęściej kupowany przez Polki kosmetyk kolorowy

Najbardziej popularnym kosmetykiem kolorowym jest tusz do rzęs. W ciągu 12 miesięcy (maj 2016 – kwiecień 2017) kupiło go najwięcej Polek – 72 proc. Dużą popularnością cieszył się również podkład do twarzy, który nabyło 64 proc. konsumentek. Ponad połowa kobiet zakupiła w tym okresie także szminkę oraz lakier do paznokci – wynika z badania PMR przeprowadzonego na potrzeby raportu „Rynek kosmetyków kolorowych w Polsce 2017”.

Wśród produktów, o które zapytano respondentki, najrzadziej kupowane okazały się: róż czy bronzer do twarzy, który wskazała co trzecia respondentka, oraz błyszczyk, którego zakup w ostatnich 12 miesiącach zadeklarowało 38 proc. kobiet.

Większość kosmetyków do makijażu, koloryzacji włosów i paznokci kupowanych jest wśród kobiet do 45 roku życia. Jedynie farba do włosów jest produktem, który okazuje się najpopularniejszy w  grupie 45+. Jej zakup deklaruje 56 proc. respondentek w tym wieku (o 16 p.p. więcej niż średnia). Dla porównania tylko co czwarta kobieta do 24 roku życia twierdzi, że w badanym okresie dokonała zakupu farby do włosów. Można zatem wnioskować, że kobiety w starszym wieku zdecydowanie rzadziej korzystają z kosmetyków do makijażu i malowania paznokci. Jednocześnie dużo częściej farbują włosy.

Im wyższe wykształcenie tym częściej deklarowany jest zakup kosmetyków kolorowych, z wyłączeniem farby do włosów. 80 proc. kobiet z tym wykształceniem kupiło tusz do rzęs, a trzy na cztery respondentki podkład do twarzy. Tylko 18 proc. kobiet posiadających wykształcenie zasadnicze zakupiło róż/bronzer do twarzy. Podobna zależność dotyczy dochodu na osobę w gospodarstwie domowym – im wyższy, tym częściej badane deklarowały zakup poszczególnych produktów (oprócz farby do włosów).

 Najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupie danego kosmetyku kolorowego jest odpowiedni stosunek jakości do ceny (46 proc. wskazań) oraz dopasowanie produktu do potrzeb (41 proc.). Jednocześnie, dla co trzeciej kobiety ważny jest przede wszystkim pasujący kolor, a dla 31 proc. badanych trwałość efektu.

Niska cena jest istotna dla co piątej kobiety. Głównie dla tych, które mają najniższy poziom dochodu oraz niższe wykształcenie. Można zatem uznać, że 4 na 5 kobiet nie szuka tanich kosmetyków.

Zaufanie do marki jako istotny czynnik deklaruje jedynie 21 proc. badanych. Częściej wskazują na to kobiety starsze, a także te o wyższym poziomie dochodu. Co ciekawe, jedynie 12 proc. respondentek do 24 roku życia wskazało na „zaufanie do marki”.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. kwiecień 2025 17:38