StoryEditor
Rynek i trendy
14.04.2022 00:00

TRENDY: Wszyscy jesteśmy piękni. Beauty Trend Raport Boots [FELIETON]

Największa brytyjska sieć apteczno-kosmetyczna Boots opublikowała Beauty Trend Raport 2022 prezentując sześć najważniejszych trendów urodowych, które będą kształtować obraz rynku kosmetycznego w najbliższym czasie. Dziś opisujemy kolejny, bardzo ważny i wartościowy trend czyli „Wszyscy jesteśmy piękni”. Takie podejście zmienia diametralnie nie tylko biznes beauty, ale i świat. Na lepsze.

Raport Beauty Trend Boots nie zawiera wielu liczb, za to doskonale opisuje ważne, a nawet rewolucyjne trendy, które obecnie rozwijają się w społeczeństwach i mają ogromny wpływ na branżę kosmetyczną. Żaden uczestnik tego biznesu nie może lekceważyć pojęcia inkluzywności i demokratyzacji piękna.  

– W tym roku piękno zostanie przedefiniowane bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, aby w pełni objąć piękno bez granic, dając każdemu szansę na wyrażenie siebie na swój sposób – czytamy w raporcie Boots.

To jest rok, w którym pojęcie piękna jest nieograniczone. Standardy urody, które kiedyś obowiązywały, dziś ulegają diametralnej zmianie. Obecnie podejście jest wielowymiarowe, a bariery związane z kolorem skóry, płcią, wiekiem, kształtami sylwetki są redefiniowane.

Częściej niż kiedykolwiek wcześniej ludzie na świecie wyszukują w Google hasła „pozytywność ciała”. Boots również wspiera ten ruch kampanią #AllTogetherBeautiful, która trwa od marca. Boots chce być najbardziej inkluzywnym miejscem urodowym, gdzie dostrzegane jest różnorodne piękno w każdym mieście w Wielkiej Brytanii.

Piękno powoli staje się coraz bardziej wyzwolone. Wreszcie obejmuje wszystkie etapy naszego życia – od okresu dojrzewania przez macierzyństwo do menopauzy. Coraz więcej marek to rozumie i zmienia swój asortyment oraz komunikację z klientami. Kolejne firmy stawiają czoła obszarom tabu, które były tradycyjnie zamiatane pod dywan, takie jak owłosienie ciała, trądzik czy okres. Zamiast ukrywać „skazy” zmieniają podejście.

Dla mnie, jako dla 35 letniej kobiety, matki i dziennikarki branżowej, obserwowanie jak zmienia się branża urody jest ogromnie optymistyczne. Pojęcie piękna i pragnienie dbania o siebie nie są zarezerwowane tylko dla młodych i „klasycznie” urodziwych. Kosmetyków używa każdy! Dlaczego mają je promować „ideały”. Świat powiedział dość takiemu podejściu, a branża beauty musi temu sprostać. Dziś marki kosmetyczne nie wybierają już na swoich ambasadorów tylko pięknych osób. Najpierw zastanawiają się, co reprezentują, jak żyją, kim są, czym inspirują innych.

Naturalność - tak dziś modne i chętnie powtarzane hasło - to nie tylko naturalny skład i eko opakowanie. To zrozumienie, że każdy z nas jest sobą i jest wyjątkowy.  

Przeczytaj również: Piękno bez zdrowej skóry nie istnieje. Boots publikuje Beauty Trend Raport 2022


 

Marta Kudosz
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. kwiecień 2025 14:21