StoryEditor
Rynek i trendy
18.04.2018 00:00

Trendy konsumenckie, których nie można zlekceważyć

Euromonitor wyodrębnił najważniejsze trendy konsumenckie związane z procesem zakupowym. To ważna podpowiedź dla sprzedawców działających m.in. w branży kosmetycznej.

Euromonitor International w raporcie „Top five digital consumer trends in 2018” wyodrębnił pięć najważniejszych trendów technologicznych, które wpłyną na dalszy rozwój handlu.

Życie cyfrowe w aplikacjach

Nowoczesne aplikacje to narzędzia, które kreują „nowego” konsumenta. Zmieniają relacje firm z ich klientami, wpływają na potrzeby i oczekiwania konsumentów i przyspieszają ogólną transformację cyfrową.

Dzięki aplikacjom mobilnym sprzedawcy wchodzą w interakcje z konsumentami, kierując swoje reklamy do spersonalizowanej grupy odbiorców. Zwiększają tym samym konwersję (określone, oczekiwane działanie wykonane przez potencjalnego klienta w odpowiedzi na skierowaną do niego kampanię reklamową w internecie czy działania SEO).

Dane użytkowników jako nowa waluta

W ocenie autorów raportu, pozyskana informacja o klientach jest najcenniejszym towarem na świecie. Konsumenci oczekują, że firmy i marki będą tworzyć indywidualnie dopasowany przekaz. W tym procesie kluczową rolę odgrywa technologia. Na przykład, gigant rynku kosmetycznego L'Oréal wprowadził na rynek szczotkę do włosów, która analizuje stan włosów użytkownika, w tym siłę użytą podczas szczotkowania, a także liczbę pociągnięć. Inteligentna szczotka przenosi te dane do aplikacji mobilnej, która je analizuje i przekazuje porady dotyczące pielęgnacji włosów oraz oferuje spersonalizowane propozycje produktów. Przetworzenie ogromnej ilości dostępnych danych jako historii jednego użytkownika będzie tym, co odróżni zwycięzców od przegranych w następnej dekadzie.

Trzymanie otwartych kart

Wiele usług subskrypcyjnych pojawiło się w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Odkryły one nowe obszary konsumpcji (np. o charakterze rozrywkowym), a tzw. internet rzeczy dodatkowo pobudza rozwój modeli subskrypcji biznesowych. Kolejnym trendem jest wzmocnienie istniejących modeli subskrypcji. Zdaniem autorów raportu „Top five digital consumer trends in 2018”, handel wspomagany nowoczesną technologią ponownie zdefiniuje znaczenie lojalności wobec marki. W nadchodzącej erze internetu rzeczy idea zachowania otwartej karty nabiera nowego znaczenia.

Mobilne portfele są globalne

Konsumenci dokonujący transakcji w internecie napędzają rozwój sieci płatniczych. Na przykład, od 2012 roku Chiny są największym rynkiem turystyki wyjazdowej, więc chińscy podróżnicy odgrywają kluczową rolę w globalizacji portfeli mobilnych. Chińskie portfele internetowe, takie jak Alipay, przenoszą się na Zachód, ponieważ rośnie siła nabywcza mieszkańców tego kraju, a rząd poprawia międzynarodową współpracę, umożliwiając konsumentom podróżowanie do coraz większej liczby krajów. Autorzy raportu szacują, że w 2022 r. 3 tryliony płatności będą dokonywane na urządzeniach przenośnych (w 47 krajach, w których Euromonitor International przeprowadził te badania).

Zastrzyk technologiczny

Cyfrowe zmiany zmieniają rzeczywistość konkurencyjną. Konsumenci są zaangażowani w proces zakupowy. Chcą zobaczyć lub przetestować produkt przed zakupem. Wykazują też zwiększoną potrzebę „doświadczyć więcej”. Proces zakupowy zaczyna się w głowie – niezależnie od tego, jaki to sklep – tradycyjny czy internetowy. Aby nadążyć za tymi potrzebami, sprzedawcy korzystają z wielu możliwości, jakie dają nowoczesne technologie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
20.12.2024 09:38
Blix: Blisko 46 proc. Polaków kupi prezenty pod choinkę hybrydowo — aż 61 proc. kupi pod choinkę kosmetyki.
Shutterstock

W tym roku Polacy zmieniają swoje zwyczaje zakupowe na święta. Chociaż wciąż dominują zakupy hybrydowe, ich popularność maleje. Rośnie natomiast znaczenie tradycyjnych zakupów stacjonarnych, a jednocześnie Polacy coraz częściej wybierają praktyczne i wartościowe prezenty.

Według badania Grupy BLIX, najwięcej Polaków (45,8 proc.) planuje zakupy świąteczne zarówno online, jak i w sklepach stacjonarnych. Jednak metoda ta straciła 12 punktów procentowych w stosunku do ubiegłego roku, podczas gdy zakupy w fizycznych placówkach zyskały na popularności, osiągając poziom 31,3 proc. (wzrost o 13,9 p.p. rdr.). Zakupy wyłącznie przez internet wybiera 17,8 proc. Polaków, co oznacza spadek o 3,2 p.p. w relacji rocznej. Eksperci zauważają, że wzrost znaczenia tradycyjnych zakupów może wynikać z potrzeby obejrzenia produktów przed zakupem oraz ograniczonego zaufania do terminowości dostaw w okresie świątecznym.

Kto, ile i za ile?

Najczęściej Polacy kupują prezenty dla 4–5 osób – tak deklaruje 28,2 proc. respondentów, co niemal dokładnie odpowiada wynikom z zeszłego roku (28,4 proc.). Największy odsetek ankietowanych planuje wydać na pojedynczy upominek 51–100 zł (40,5 proc.), co również jest zbliżone do wyników sprzed roku (42,9 proc.). Zmiana zauważalna jest w przedziale 201–300 zł, który zyskał 2,9 p.p. i wynosi obecnie 10,2 proc. Wysokość wydatków odzwierciedla chęć łączenia jakości z rozsądnymi cenami.

Wśród najczęściej wybieranych prezentów dominują kosmetyki (61,6 proc.), choć ich popularność spadła o 7,9 p.p. rdr. Na kolejnych miejscach znajdują się zabawki (56,1 proc.) i słodycze (44,7 proc.). Zyskały natomiast kategorie takie jak odzież (wzrost o 2,9 p.p.) oraz elektronika (wzrost o 3,9 p.p.). Eksperci wskazują, że zmiany w preferencjach zakupowych wynikają z rosnących cen książek i większej dostępności treści cyfrowych, podczas gdy elektronika staje się coraz bardziej przystępna cenowo. Decyzje konsumentów odzwierciedlają rosnącą świadomość w planowaniu budżetu oraz dążenie do zrównoważonych i praktycznych wyborów.

Czytaj także: Ekspert podatkowy radzi: ostrożnie ze świątecznymi prezentami!

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
19.12.2024 11:44
Drogerie DM chcą sprzedawać OTC online, ale najpierw... w Czechach
Szefowie DM wyjaśniają, że apteka internetowa jest odpowiedzią na spodziewane zmiany na niemieckim rynku opieki zdrowotnej.    fot. DM mat. prasowe

Niemiecka sieć drogerii, która w Polsce rozwija się dopiero drugi rok, przygotowuje się do uruchomienia apteki internetowej z lekami bez recepty. Na początek OTC będą dostarczane klientom z Niemiec za pośrednictwem apteki internetowej DM w Czechach.

Sprzedaż wysyłkową leków bez recepty DM chce rozpocząć już w przyszłym roku za pośrednictwem własnej apteki internetowej. Zdaniem sieci sprzedaż wysyłkowa OTC to najszybciej rosnący sektor rynku. 

Kiedy start apteki z OTC?

Dokładna data startu projektu nie została przez DM potwierdzona. Szefowie DM wyjaśniają, że apteka internetowa jest odpowiedzią na spodziewane zmiany na niemieckim rynku opieki zdrowotnej. Czekając na nowe regulacje prawne tego sektora w Niemczech (spodziewane w nadchodzącym roku), firma spełniła tymczasem wymogi prawne, pozwalające na uruchomienie internetowej apteki w Czechach, gdzie DM również prowadzi swoje drogerie.

DM prowadzi obecnie rozmowy z producentami i dostawcami OTC, a także z firmami start-up’owymi, które pomogą “wnieść nowe pomysły i bodźce na rynek ochrony zdrowia.

Niemcy opóźnione cyfrowo, nadganiają inne kraje

Warto przypomnieć, że Niemcy pozostają na tle krajów europejskich w tyle, jeśli chodzi o cyfryzację w ochronie zdrowia. Przedsięwzięcie podobne do polskiego Internetowego Konta Pacjenta (działającego u nas od 2018 roku) Niemcy zaczęli wdrażać dopiero w połowie Niemcy bieżącego roku, a start systemu przewidziany jest na styczeń 2025.

Jak przyznał federalny minister zdrowia Karl Lauterbach, Niemcy czekały za długo z tymi zmianami. Dlatego przyszły rok będzie czasem rewolucyjnych zmian w niemieckim systemie opieki zdrowotnej, gdy zostaną uruchomione takie usługi jak wystawianie e-recept czy cyfrowa dokumentacja pacjenta. 

Jedna apteka mniej każdego dnia

Z danych statystycznych wynika, że każdego dnia w Niemczech zamykana jest co najmniej jedna apteka. W ciągu ostatniej dekady liczba aptek stacjonarnych spadła z ponad 20 tys. do niecałych 17,3 tys. Spada też gwałtownie liczba lekarzy pierwszego kontaktu. Szacuje się, że w ciągu najbliższej dekady ponad połowa (60 proc.) wszystkich lekarzy pierwszego kontaktu przejdzie na emeryturę – wskazują managerowie drogerii DM, tłumacząc wprowadzanie OTC do oferty sieci.

image
Zdaniem DM kwestie zdrowia to “megatrend”, który wywrze duże zmiany w strukturze rynku
fot. DM mat. prasowe

Rynek OTC i suplementów przechodzi do internetu - to megatrend

Jak podaje federalne Stowarzyszenie Przemysłu Farmaceutycznego, łączna sprzedaż leków dostępnych bez recepty i suplementów diety w 2023 roku wyniosła 11,2 mld. Z tego prawie jedna czwarta (2,54 mld euro) zostało sprzedane przez internet, a apteki stacjonarne coraz bardziej tracą udziały rynkowe w OTC na rzecz aptek internetowych.

Apteki wysyłkowe, mające najwyższą sprzedaż w Niemczech, to Doc Morris i Shop Apotheke (firmy z siedzibami w Holandii).

Już pod koniec 2023 roku szefowie DM podkreślali, że kwestie zdrowia to “megatrend”, który prędzej czy później wywrze duże zmiany w strukturze rynku.

Czytaj też: Sieć DM otworzy tuż przed Świętami 50. drogerię w Polsce

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. grudzień 2024 17:46