Raport Euromonitor International na 2025 rok podkreśla, że decyzje zakupowe konsumentów są coraz bardziej przemyślane i kierują się czterema głównymi czynnikami: jakością, funkcjonalnością, wygodą oraz ceną. Dane wskazują, że aż 52 proc. konsumentów uważa, że ich zdrowie poprawi się w ciągu najbliższych pięciu lat, co wpisuje się w trend „Healthspan Plans”, czyli dążenie do długotrwałego zdrowia i lepszego samopoczucia. Co więcej, 57 proc. konsumentów intensywnie badało produkty i usługi przed dokonaniem zakupu w 2024 roku, co pokazuje, jak istotna jest dla nich świadoma konsumpcja.
Trend „Wiser Wallets” uwidacznia nowe nawyki związane z oszczędzaniem i strategicznym podejściem do wydatków. Tylko 18 proc. badanych przyznało, że często dokonywało impulsywnych zakupów w 2024 roku. Konsumenci coraz częściej decydują się na produkty oferujące realną wartość w dłuższej perspektywie. W obliczu rosnących kosztów życia te zmiany przyczyniają się do większej stabilności finansowej gospodarstw domowych.
Zrównoważony rozwój pozostaje kluczowym czynnikiem wpływającym na wybory konsumenckie, co potwierdza trend „Eco Logical”. W drugim kwartale 2024 roku liczba dostępnych online produktów z deklaracjami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju osiągnęła 5 milionów w 11 branżach FMCG i 25 krajach. Dodatkowo, 46 proc. internetowych produktów kosmetycznych i do pielęgnacji ciała wykorzystywało w 2023 roku deklaracje zrównoważonego rozwoju, co stanowiło najwyższy odsetek wśród kategorii produktów.
Rosnące zainteresowanie nowymi technologiami znajduje odzwierciedlenie w trendzie „AI Ambivalent”. Pomimo pewnych obaw związanych z technologią generatywnej sztucznej inteligencji, 43 proc. konsumentów uznało ją za godne zaufania źródło informacji. Równocześnie 46 proc. profesjonalistów prognozuje, że AI pozwoli ich firmom na bardziej inteligentne sugerowanie produktów w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Z kolei trend „Filtered Focus” pokazuje, że 42 proc. konsumentów dokonuje zakupów przez transmisje na żywo, ponieważ ułatwiają one zrozumienie cech produktów i usług, co stanowi odpowiedź na przesyt informacyjny.
Czytaj także: SMSAPI: 72 proc. Polaków i Polek wie już, co chce kupić na Black Friday