StoryEditor
Rynek i trendy
31.05.2024 13:33

Top 10 artykułów maja 2024: 100-lecie Miraculum, ekspansja dm Drogerie Markt, kontrowersyjny wampirzy lifting i HIV

W maju naszych czytelników zainteresowały działania dm Drogerie Markt na polskim rynku, obawy związane z zakażeniami wirusem HIV podczas wampirzych liftingów, obchody stulecia firmy Miraculum i dołożenie elementu e-commerce do platformy Booksy. Zachęcamy do sprawdzenia, co jeszcze trafiło do top 10!

1. Zmarła Hanna Kurcińska, pomysłodawczyni i założycielka marki Hagi

Hanna Kurcińska, współtwórczyni i duchowa inspiracja marki Hagi, zmarła niedawno. Była chemiczką i kosmetolożką z bogatym doświadczeniem w opracowywaniu i badaniu składów kosmetyków. Informację o jej śmierci przekazała rodzina w mediach, podkreślając jej kluczową rolę w firmie. Hanna Kurcińska założyła Hagi w 2014 roku razem z córkami, Agatą, która jako prezes zajmowała się sprzedażą i marketingiem, oraz Gabrielą, odpowiedzialną za procesy produkcyjne. Nazwa firmy powstała od pierwszych liter imion założycielek.

2. GfK: Polacy nie tylko wydają więcej na kosmetyki, ale też kupują ich więcej

W 2023 roku Polacy zwiększyli wydatki na kosmetyki, przy czym w niektórych kategoriach zakupili ich więcej sztuk. Dobrym przykładem są kremy do twarzy. Dane GfK, zebrane na podstawie zakupów dokonanych przez 8 tys. gospodarstw domowych, wskazują, że największy udział wartościowy w koszyku kosmetycznym przypadał na produkty do higieny osobistej, takie jak mydła, szampony czy dezodoranty.

3. Konkurent Rossmanna podwoi w tym roku liczbę drogerii w Polsce. Kolejna dm otwiera się na Śląsku

Sieć drogerii dm funkcjonuje w Polsce od dwóch lat, rozpoczynając swoją działalność w kwietniu 2022 r. z pierwszym sklepem w Parku Handlowym Galaktyka we Wrocławiu. Start sieci obejmował jednocześnie sprzedaż stacjonarną oraz internetową na stronie dm.pl. Do końca 2023 roku, Drogerie Markt Polska posiadały 21 sklepów i zatrudniały 270 osób.

4. Miraculum świętuje 100-lecie. Zarząd zapewnia o dobrej przyszłości spółki

W stulecie naszej firmy pragniemy podkreślić zarówno naszą bogatą tradycję i historię, jak i nowoczesne podejście do przyszłości, stwierdził Sławomir Ziemski, prezes Miraculum, podczas spotkania z partnerami biznesowymi. Wydarzenie to miało miejsce przed unikatowym koncertem Natalii Kukulskiej, jednym z dwóch takich w Polsce, zatytułowanym Czułe Struny, w których aranżacje utworów Chopina zostały zaprezentowane. Natalia Kukulska, ambasadorka marki Chopin, promuje tę trasę koncertową, której głównym sponsorem jest Miraculum.

5. Wampirzy lifting pierwszą w historii przyczyną zakażenia wirusem HIV poprzez zabieg kosmetyczny

Amerykańskie Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom wydało raport, który ujawnia, że trzy kobiety zostały zakażone wirusem HIV po zabiegu wampirzego liftingu w spa w Nowym Meksyku. Te przypadki są uznawane za pierwsze w historii udokumentowane zakażenia HIV pochodzące z zabiegu kosmetycznego. Departament Zdrowia Nowego Meksyku (DOH) zaleca wszystkim osobom, które korzystały z usług tego już nieistniejącego spa i przeszły wampirzy lifting, aby przeszły badanie na obecność wirusa HIV, w związku z odkryciem nowych przypadków zakażenia.

6. Booksy rusza z platformą sprzedażową. Nesperta pierwsza wchodzi we współpracę

Booksy, czołowy polski system rezerwacyjny, który jest popularny wśród różnorodnych punktów usługowych w sektorze beauty – takich jak salony kosmetyczne, fryzjerskie, manicure, spa i inne – wprowadza nową platformę sprzedażową B2B. Firma rozwijała tę funkcjonalność przez wiele miesięcy, mając na celu wykorzystanie potencjału firm zarejestrowanych w jej systemie, które mogą być zainteresowane zakupem niezbędnych produktów do swojej działalności w jednym miejscu.

7. Kolejna Polka w rodzinie Lancôme. Ewelina Krasoń nową make-up expert marki

Ewelina Krasoń dołączyła do zespołu ekspertów Lancôme jako specjalistka od makijażu. Ewelina jest jedną z najbardziej cenionych makijażystek w Polsce, a także pełni funkcję trenerki i szkoleniowca w tej dziedzinie. Posiada ponad dwunastoletnie doświadczenie zawodowe, które zdobywała biorąc udział w licznych międzynarodowych szkoleniach w miejscach takich jak Paryż, Barcelona, Tel Awiw, gdzie uczyła się od światowej klasy specjalistów. Ewelina regularnie pracuje nad makijażami gwiazd przy różnych projektach, w tym sesjach zdjęciowych, kampaniach reklamowych oraz programach telewizyjnych.

8. Marcin Detko, dm Drogerie Markt Polska: Potwierdzamy debiut w Warszawie

Marcin Detko, dyrektor ds. ekspansji w polskim oddziale dm Drogerie Markt, ogłosił, że sieć otworzy w tym roku swoją pierwszą drogerię w Warszawie, podając orientacyjny termin otwarcia. Choć konkretne miejsce lokalizacji sklepu nie zostało jeszcze oficjalnie potwierdzone, firma wcześniej prowadziła nabór pracowników do placówek na terenie Mazowsza.

9. Julia Wieniawa oficjalną polską ambasadorką L‘Oréal Paris

Julia Wieniawa została nową ambasadorką marki L‘Oréal Paris, promując hasło "Ponieważ jesteś tego warta", które stanowi kluczowy element komunikacji marki od 50 lat. Urodzona w 1998 roku Julia Wieniawa-Narkiewicz jest wszechstronną artystką – aktorką, piosenkarką, autorką tekstów, kompozytorką oraz osobowością sceniczną. Swoją karierę rozpoczęła już jako dziecko, a szeroką popularność zdobyła dzięki roli w serialu "Rodzinka.pl", występując także w innych filmach i serialach.

10. Ziko Dermo rusza z kolejną akcją promującą dermokosmetyki. Dla klientów sakiewka z próbkami produktów

„Sakiewka Wakacyjnych Skarbów” to nazwa nowej kampanii promocyjnej prowadzonej przez stacjonarne drogerie oraz e-sklep Ziko Dermo. Celem tej akcji jest motywowanie klientów do odpowiedniej pielęgnacji i efektywnej ochrony skóry latem. Specjalnie na tę okazję przygotowano edukacyjny poradnik dotyczący letniej pielęgnacji skóry.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
20.12.2024 09:38
Blix: Blisko 46 proc. Polaków kupi prezenty pod choinkę hybrydowo — aż 61 proc. kupi pod choinkę kosmetyki.
Shutterstock

W tym roku Polacy zmieniają swoje zwyczaje zakupowe na święta. Chociaż wciąż dominują zakupy hybrydowe, ich popularność maleje. Rośnie natomiast znaczenie tradycyjnych zakupów stacjonarnych, a jednocześnie Polacy coraz częściej wybierają praktyczne i wartościowe prezenty.

Według badania Grupy BLIX, najwięcej Polaków (45,8 proc.) planuje zakupy świąteczne zarówno online, jak i w sklepach stacjonarnych. Jednak metoda ta straciła 12 punktów procentowych w stosunku do ubiegłego roku, podczas gdy zakupy w fizycznych placówkach zyskały na popularności, osiągając poziom 31,3 proc. (wzrost o 13,9 p.p. rdr.). Zakupy wyłącznie przez internet wybiera 17,8 proc. Polaków, co oznacza spadek o 3,2 p.p. w relacji rocznej. Eksperci zauważają, że wzrost znaczenia tradycyjnych zakupów może wynikać z potrzeby obejrzenia produktów przed zakupem oraz ograniczonego zaufania do terminowości dostaw w okresie świątecznym.

Kto, ile i za ile?

Najczęściej Polacy kupują prezenty dla 4–5 osób – tak deklaruje 28,2 proc. respondentów, co niemal dokładnie odpowiada wynikom z zeszłego roku (28,4 proc.). Największy odsetek ankietowanych planuje wydać na pojedynczy upominek 51–100 zł (40,5 proc.), co również jest zbliżone do wyników sprzed roku (42,9 proc.). Zmiana zauważalna jest w przedziale 201–300 zł, który zyskał 2,9 p.p. i wynosi obecnie 10,2 proc. Wysokość wydatków odzwierciedla chęć łączenia jakości z rozsądnymi cenami.

Wśród najczęściej wybieranych prezentów dominują kosmetyki (61,6 proc.), choć ich popularność spadła o 7,9 p.p. rdr. Na kolejnych miejscach znajdują się zabawki (56,1 proc.) i słodycze (44,7 proc.). Zyskały natomiast kategorie takie jak odzież (wzrost o 2,9 p.p.) oraz elektronika (wzrost o 3,9 p.p.). Eksperci wskazują, że zmiany w preferencjach zakupowych wynikają z rosnących cen książek i większej dostępności treści cyfrowych, podczas gdy elektronika staje się coraz bardziej przystępna cenowo. Decyzje konsumentów odzwierciedlają rosnącą świadomość w planowaniu budżetu oraz dążenie do zrównoważonych i praktycznych wyborów.

Czytaj także: Ekspert podatkowy radzi: ostrożnie ze świątecznymi prezentami!

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
19.12.2024 11:44
Drogerie DM chcą sprzedawać OTC online, ale najpierw... w Czechach
Szefowie DM wyjaśniają, że apteka internetowa jest odpowiedzią na spodziewane zmiany na niemieckim rynku opieki zdrowotnej.    fot. DM mat. prasowe

Niemiecka sieć drogerii, która w Polsce rozwija się dopiero drugi rok, przygotowuje się do uruchomienia apteki internetowej z lekami bez recepty. Na początek OTC będą dostarczane klientom z Niemiec za pośrednictwem apteki internetowej DM w Czechach.

Sprzedaż wysyłkową leków bez recepty DM chce rozpocząć już w przyszłym roku za pośrednictwem własnej apteki internetowej. Zdaniem sieci sprzedaż wysyłkowa OTC to najszybciej rosnący sektor rynku. 

Kiedy start apteki z OTC?

Dokładna data startu projektu nie została przez DM potwierdzona. Szefowie DM wyjaśniają, że apteka internetowa jest odpowiedzią na spodziewane zmiany na niemieckim rynku opieki zdrowotnej. Czekając na nowe regulacje prawne tego sektora w Niemczech (spodziewane w nadchodzącym roku), firma spełniła tymczasem wymogi prawne, pozwalające na uruchomienie internetowej apteki w Czechach, gdzie DM również prowadzi swoje drogerie.

DM prowadzi obecnie rozmowy z producentami i dostawcami OTC, a także z firmami start-up’owymi, które pomogą “wnieść nowe pomysły i bodźce na rynek ochrony zdrowia.

Niemcy opóźnione cyfrowo, nadganiają inne kraje

Warto przypomnieć, że Niemcy pozostają na tle krajów europejskich w tyle, jeśli chodzi o cyfryzację w ochronie zdrowia. Przedsięwzięcie podobne do polskiego Internetowego Konta Pacjenta (działającego u nas od 2018 roku) Niemcy zaczęli wdrażać dopiero w połowie Niemcy bieżącego roku, a start systemu przewidziany jest na styczeń 2025.

Jak przyznał federalny minister zdrowia Karl Lauterbach, Niemcy czekały za długo z tymi zmianami. Dlatego przyszły rok będzie czasem rewolucyjnych zmian w niemieckim systemie opieki zdrowotnej, gdy zostaną uruchomione takie usługi jak wystawianie e-recept czy cyfrowa dokumentacja pacjenta. 

Jedna apteka mniej każdego dnia

Z danych statystycznych wynika, że każdego dnia w Niemczech zamykana jest co najmniej jedna apteka. W ciągu ostatniej dekady liczba aptek stacjonarnych spadła z ponad 20 tys. do niecałych 17,3 tys. Spada też gwałtownie liczba lekarzy pierwszego kontaktu. Szacuje się, że w ciągu najbliższej dekady ponad połowa (60 proc.) wszystkich lekarzy pierwszego kontaktu przejdzie na emeryturę – wskazują managerowie drogerii DM, tłumacząc wprowadzanie OTC do oferty sieci.

image
Zdaniem DM kwestie zdrowia to “megatrend”, który wywrze duże zmiany w strukturze rynku
fot. DM mat. prasowe

Rynek OTC i suplementów przechodzi do internetu - to megatrend

Jak podaje federalne Stowarzyszenie Przemysłu Farmaceutycznego, łączna sprzedaż leków dostępnych bez recepty i suplementów diety w 2023 roku wyniosła 11,2 mld. Z tego prawie jedna czwarta (2,54 mld euro) zostało sprzedane przez internet, a apteki stacjonarne coraz bardziej tracą udziały rynkowe w OTC na rzecz aptek internetowych.

Apteki wysyłkowe, mające najwyższą sprzedaż w Niemczech, to Doc Morris i Shop Apotheke (firmy z siedzibami w Holandii).

Już pod koniec 2023 roku szefowie DM podkreślali, że kwestie zdrowia to “megatrend”, który prędzej czy później wywrze duże zmiany w strukturze rynku.

Czytaj też: Sieć DM otworzy tuż przed Świętami 50. drogerię w Polsce

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. grudzień 2024 02:23