Richard Goodwin wraz ze swoim zespołem badawczym w IBM i globalnym producentem zapachów Symrise, stworzył system AI, który może nauczyć się formuł, surowców i archiwalnych danych o sukcesach i trendach w branży, przynosząc perfumiarzom inteligentnych praktykantów w postaci maszyn.
Taka praktyka pomoże im zaoszczędzić czas i pozwoli na doskonalenie zapachu, zamiast szukać nowych kombinacji.
Projekt powstał na podstawie wcześniejszych badań przeprowadzonych przez firmy, które wykorzystywały sztuczną inteligencję do łączenia smaków i tworzenia receptur w połączeniu z najnowszym "Sztuczna inteligencja badań nad składem produktu".
W rezultacie powstał nowy system wykorzystujący zaawansowane algorytmy przez maszyny, które przeglądają ogromne bazy danych wzorów i materiałów i rozpoznają wzorce i nowe mieszanki. System ten, zwany Philyra, jest używany do "projektowania zupełnie nowych formuł zapachów przez badanie całego krajobrazu kombinacji zapachów i odkrycie białych obszarów na światowym rynku zapachów."
Taka metoda może być stosowana w różnych kategoriach zapachów – od perfum, przez pielęgnację urody i domu. Wszystkie te kategorie wymagają bardzo specyficznych nut zapachowych opartych na różnych rodzinach zapachów (takich jak kwiatowe, owocowe lub piżmowe), szczególnie perfumy, które są uważane za dzieła sztuki.
Algorytmy stosowane przez Philyrę obejmują cztery główne kategorie: uzupełnienia i substytuty surowców, dawkowanie surowca, reakcje człowieka i poziom nowości kompozycji. Biorąc pod uwagę każdą z nich, Philyra z powodzeniem zaprojektowała dwa zapachy, które mają wejść na rynek w tym roku. Jednak przed ich debiutem, początkowe receptury zostały zmienione przez mistrza perfum, aby podkreślić pewne nuty i przedłużyć trwałość.
Po udoskonaleniu algorytmów używanych do tworzenia perfum, Philyra może zostać zmodyfikowana do innych, mniej luksusowych kategorii zapachowych, takich jak detergenty do prania, szampony lub w zasadzie każdy inny produkt kosmetyczny lub czyszczący, którego używamy.
Zapach jest zintegrowany z praktycznie każdym aspektem ludzkiego życia. Perfumiarze mają w archiwum setki lat zapachów, które mogą przeglądać. Przy współpracy z maszyną, będą mogli skupić się na sztuce i ludzkim doświadczeniu z zapachem zamiast próbować znaleźć nową kompozycję.