StoryEditor
Rynek i trendy
15.09.2020 00:00

Świąteczne wydatki w czasach pandemii. Kto inspiruje konsumentów?

Amazon jest głównym źródłem inspiracji konsumentów pod kątem prezentów. Okazuje się jednak, że gigant handlu detalicznego ma konkurencję ze strony mediów społecznościowych - np. Instagram ma duży wpływ na pomysły na prezenty wśród konsumentów pokolenia Z. Jednak to Facebook pozostaje najbardziej wpływowym medium pod tym względem (20 proc. wskazań), Instagram jest na drugim miejscu z wynikiem 19 proc. a Pinterest (11 proc.) na trzecim.

Na Wyspach wystartował sezon zakupów przedświątecznych. Badanie przeprowadzone przez Bazaarvoice wykazało, że ponad 40 proc. konsumentów przyznało, że pandemia koronawirusa miała wpływ na ich wydatki. Prawie 60 proc. Brytyjczyków stwierdziło też, że teraz bardziej polega na zakupach online niż przed pandemią.

Ponad 40 proc. konsumentów w UK przyznało, że pandemia wpłynęła na ich zwyczaje związane z wydawaniem pieniędzy. Nowe badanie wykazało, że brytyjscy konsumenci będą traktować priorytetowo stosunek ceny do wartości podczas zakupów świątecznych.

Wśród 5000 badanych konsumentów na całym świecie, Brytyjczycy byli bardziej nastawieni na szczegóły, jeśli chodzi o rekomendacje produktów i opinie. W porównaniu z innymi europejskimi klientami, 7 proc. Brytyjczyków stwierdziło, że preferuje szczegółowy charakter recenzji produktu niż samodzielną ocenę produktu.

Wyniki badania pokazały też, że Amazon jest najbardziej istotnym miejscem zakupów dla konsumentów, przy czym prawie dwie trzecie Brytyjczyków używa go jako inspiracji prezentów, a trzy czwarte planuje zakupy na tej platformie.

- Amazon zyskał na znaczeniu podczas pandemii, ponieważ coraz więcej osób zaczęło robić zakupy online - tłumaczy Suzin Wold, wiceprezes ds. marketingu firmy Bazaarvoice. - Jego skala daje przewagę prawie nie do pobicia, ale marki i detaliści mogą wygrać jeśli chodzi o dostarczanie klientom fantastycznych doświadczeń i innej wartości. Młodsze pokolenia identyfikują się z markami bardziej osobiście i emocjonalnie niż starsze pokolenia i korzystają z mediów społecznościowych na każdym etapie cyklu zakupowego - dodaje Wold.

- Słuchanie i nawiązywanie kontaktu z konsumentami na platformach społecznościowych na wczesnych etapach odkrywania produktu poprzez opowiadanie historii, wizualizacje i autentyczne osoby mające wpływ na życie stworzy zaangażowanie. Media społecznościowe powinny być wykorzystywane do tworzenia bardziej unikalnych doświadczeń zakupowych dla marek i detalistów, aby odróżnić się od Amazona - sugeruje ekspertka.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. kwiecień 2025 06:12