- Rynek kosmetyczny czeka nieuchronna premiumizacja - tłumaczył Georgij Grebinskij, research manager w firmie Euromonitor International.
W ciągu najbliższych 5 lat skumulowany roczny wskaźnik wzrostu dla segmentu "beauty and personal care" w Polsce wyniesie około 3,1 proc. Z kolei segment "retail tissue ang hygiene" będzie rósł o 2,3 proc. rocznie.
Zdaniem ekspertów, główną przyczyną rozwoju będzie bogacenie się społeczeństwa. - Dochód rozporządzalny w polskim gospodarstwie domowym wzrośnie o 18 proc. To dobrze wróży na przykład rynkowi kosmetyków - tłumaczył Grebinskij.
Zdaniem przedstawiciela Euromonitora, w 2021 roku w Polsce będzie o prawie 10 proc. więcej gospodarstw domowych dysponujących budżetem na wydatki od 15 do 45 tys. dolarów rocznie. Jednocześnie zwiększy się grupa najbogatszych - w 2021 roku należeć będzie do niej 6 proc. populacji, czyli o ponad 7 proc. więcej niż obecnie.
Producenci będą musieli dostosować się do nowych warunków. Proces starzenia się społeczeństwa sprawi, że bardziej popularne staną się m.in. kosmetyki przeciwzmarszczkowe.
Z drugiej strony, negatywnie na wartość rynkową przełoży się wzrost ceny produktów kosmetycznych. Jego wpływ zostanie jednak zminimalizowany przez rosnące potrzeby społeczeństwa. Jak ocenia Grebinskij, to efekt postępującej premiumizacji rynku. Polacy chcą stosować kosmetyki charakteryzujące się wysoką jakością, a dzięki stale rosnącym dochodom, będą mogli sobie na nie pozwolić.