Jak zaznacza Ewa Bekier, na początku 2020 roku sprzedaż artykułów kosmetycznych w Polsce gwałtownie wzrosła, czego przyczyną była pandemia koronawirusa i związane z nią zalecenia.
Analiza danych CMR ze sklepów małoformatowych do 300 mkw. pokazuje, że zeszłoroczne wzrosty były tak wysokie, że w okresie styczeń-kwiecień 2021 r. w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. odnotowuje się spadki zarówno pod względem wartości, jak i liczby sprzedanych opakowań.
Z danych paragonowych CMR wynika, że w okresie styczeń – kwiecień 2021 r. wartość sprzedaży mydła, płynów do kąpieli, szamponów oraz kremów i olejków dla dzieci spadła o ponad 20 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim.
W tym czasie, ponad 30 proc. spadek odnotowano również w liczbie sprzedanych opakowań. Środki kosmetyczno-pielęgnacyjne dla dzieci można było kupić w przynajmniej 4 na 10 wszystkich sklepów małoformatowych, a za największe udziały wartościowe w tej kategorii odpowiadają kremy, olejki, pudry dla dzieci oraz mydła, płyny, żele do kąpieli dla dzieci – po blisko 40 proc. udziałów.
Na trzecim miejscu z około 20 proc. w wartości sprzedaży znalazł się dział szamponów dla dzieci. W analizowanym okresie w sklepach małego formatu klienci mogli wybierać spośród 2-3 produktów dla dzieci – po jednym wariancie z działów szamponów, mydeł i żeli do mycia oraz kremów, olejków i pudrów.
Niekwestionowanym liderem pod względem udziałów w wartości sprzedaży jest Beiersdorf z markami Bambino, Nivea, Nivea Baby, który w okresie styczeń-kwiecień 2021 r. odpowiedzialny był za blisko 70 proc. udziałów.
Pasty do zębów także w dół
Kategorią, która w okresie styczeń-kwiecień 2021 r. w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim odnotowała ponad 20 proc. spadek w wartości sprzedaży oraz ponad 30 proc. w liczbie opakowań były pasty do zębów dla dzieci.
Według danych CMR w analizowanym okresie pasty do zębów dla najmłodszych można było znaleźć wybranych placówkach małoformatowych (około 1 na 10), gdzie wybór asortymentu był mocno ograniczony (1-2 warianty).
Zdecydowanym liderem tej kategorii w okresie styczeń-kwiecień 2021 r. pod względem wartości sprzedaży jest firma Colgate Palmolive, odpowiedzialna za marki Colgate, Colodent oraz Elmex, które uzyskały ponad 70 proc. udziałów.
Kategorią, która jest nieodłącznie związana z pastami do zębów są szczoteczki. Produkty skierowane do dzieci odnotowały w okresie styczeń-kwiecień 2021 r. w porównaniu do styczeń-kwiecień 2020 r. blisko 40 proc. spadek w wartości sprzedaży oraz blisko 30 proc. w liczbie sprzedanych opakowań. Producentem, który w okresie styczeń-kwiecień 2021 r. odpowiedzialny był za najwyższe udziały w wartości sprzedaży był Colgate Palmolive z markami Elmex oraz Colgate.