Sektor detaliczny w Wielkiej Brytanii nadal boryka się z mnóstwem przymusowych zamknięć sklepów i zwolnień z powodu pandemii Covid-19, dlatego pracownicy stoją w obliczu nadchodzącego kryzysu zdrowia psychicznego z powodu stresu i niepokoju wywołanego przez koronawirusa.
W swoim raporcie "Health of Retail 2020", brytyjska organizacja charytatywna RetailTRUST odnotowała 164 proc. wzrost liczby wniosków o wsparcie zdrowotne, przy czym większość dotyczyła problemów ze zdrowiem psychicznym po zamknięciu w tym roku 13 867 sklepów, które przyczyniły się do utraty 125 000 miejsc pracy i w obliczu groźby 700 000 kolejnych zwolnień.
Oprócz trudności finansowych i niepewności co do przyszłości, pracownicy handlu detalicznego stali się również celem nadużyć ze strony sfrustrowanych konsumentów w wyniku ograniczeń wynikających z lockdownu. Według raportu szacuje się, że każdego dnia dochodzi do 424 przypadków przemocy lub nadużyć wobec pracowników handlu detalicznego, co stanowi wzrost o 9 proc. od 2019 roku.
Brytyjska sieć drogerii i aptek Superdrug również niedawno poinformowała o 21 procentowym wzroście agresywnych i brutalnych zachowań wobec swoich pracowników podczas pandemii koronawirusa.
Dr Adrian Massey, autor raportu i główny doradca medyczny w retailTRUST, skomentował: - Ankiety dotyczące dobrostanu psychicznego wskazują na powszechne cierpienie w całej populacji. Ze społecznego i ekonomicznego punktu widzenia pandemia wiąże się z wieloma trudnościami: izolacją, żałobą, używaniem alkoholu i narkotyków, przemocą domową, napięciami finansowymi i przestępczością. Zapotrzebowanie na usługi publiczne jest dotkliwe, a nagły spadek aktywności gospodarczej oznacza, że dostęp rządu do finansowania jest ograniczony. Pracownicy handlu detalicznego są szczególnie narażeni na ryzyko zdrowotne i majątkowe związane z Covid-19 i jeśli mamy zminimalizować późniejsze szkody, musimy teraz działać razem, aby zaoferować im wsparcie.
W odpowiedzi firma retailTRUST rozpoczęła kampanię #forthefour, współpracując ze sprzedawcami detalicznymi z różnych sektorów, w tym z branży kosmetycznej, w celu podniesienia świadomości i doradzania liderom branży, jak wspierać swoich pracowników.
Chris Brook-Carter, dyrektor generalny retailTRUST, dodał: - Branża detaliczna jest drugim co do wielkości pracodawcą w Wielkiej Brytanii po NHS, więc na sektorze tym spoczywa ogromna odpowiedzialność za połączenie się w najtrudniejszym okresie w 188-letniej historii retailTRUST.