Pandemia negatywnie wpłynęła na rynek kosmetyków i środków higieny osobistej, w Europie Wschodniej i Zachodniej odnotowano spadki. W 2020 r. odpowiednio o 8 proc. i 3 proc.
Kosmetyki kolorowe, zapachy i produkty do opalania były kategoriami, które najbardziej doświadczały negatywnego wpływu zmiany stylu życia i izolacji społecznej.
W tej chwili odnotowuje się wzrosty tych kategorii i to we wszystkich krajach europejskich. Niestety spadki w kosmetykach kolorowych i perfumach były tak głębokie, że ożywienie pod względem wartości i wolumenu nie jest spodziewane przed 2025 r.
– Szybszego powrotu do stanu sprzed pandemii oczekuje się w krajach Europy Wschodniej. Trendy napędzane przez intensywniejszą kulturę makijażu i rosnącą bazę młodszych konsumentów wesprą odbudowę sprzedaży kosmetyków. Młodsze pokolenie przyjmuje bardziej intensywny reżim pielęgnacyjny i jest pod silnym wpływem mediów społecznościowych i kultury celebrytów – wyjaśnia Marina Evstifeeva, Associate analyst, Euromonitor International.
Kąpiel i prysznic, pielęgnacja jamy ustnej i pielęgnacja skóry to jedne z najbardziej odpornych kategorii i będą napędzać powrót branży „do zdrowia” w ciągu najbliższych pięciu lat. Produkty do kąpiel i pod prysznic, po bezprecedensowym rozwoju środków do dezynfekcji rąk i mydła w płynie, powrócą do umiarkowanego wzrostu w ciągu najbliższych pięciu lat.
Przewiduje się jednak, że pielęgnacja jamy ustnej i pielęgnacja skóry staną się kategoriami osiągającymi najlepsze wyniki w perspektywie pięcioletniej, wsparte trendami premiumizacji i silnymi potrzebami dbania o zdrowia i dobre samopoczucie.
Otoczenie konkurencyjne różni się w poszczególnych krajach europejskich. Duże firmy, takie jak L'Oréal Groupe, Procter & Gamble Co, Grupa Unilever będą musiały podzielić się udziałami w rynku z mniejszymi graczami.
Udział e-commerce w branży kosmetycznej w Europie po raz pierwszy osiągnął dwucyfrowy udział 11 proc. W 2020 r., produkty do pielęgnacji skóry, perfum i włosów były jednymi z najpopularniejszych kategorii kupowanych online.
Aby spojrzeć na tę sporą zmianę z perspektywy należy wspomnieć rok 2015 r., gdzie tylko 5 proc. produktów kosmetycznych i higieny osobistej w Europie zostało kupionych za pośrednictwem internetu. Firmy, które przygotowały sobie grunt pod omnichannel przed 2020 r., skorzystały na pandemii i dały sobie szansę bycia o krok przed innymi.