StoryEditor
Rynek i trendy
28.12.2023 10:50

Rynek kosmetyczny w 2024 roku. Wydanie specjalne Wiadomości Kosmetycznych!

Prognozy, analizy, trendy, wskazówki na przyszłość - wydanie specjalne Wiadomości Kosmetycznych wprowadzające nas w 2024 rok / wiadomoscikosmetyczne
Jaki będzie 2024 rok dla branży kosmetycznej? Czy będzie to rok innowacji i ryzyka, czy pilnowania kosztów i płynności finansowej? Jakie trendy będą na nim dominować? Jak na branżę beauty wpłyną sztuczna inteligencja? Jak prowadzić marketing w świecie zdominowanym przez media społecznościowe? Oto specjalne e-wydanie Wiadomości Kosmetycznych, w którym eksperci-praktycy, badacze, dzielą się swoimi przemyśleniami, analizami i budują przyszły obraz rynku kosmetycznego.

Poprosiłyśmy ekspertów – praktyków działających w obszarze handlu, produkcji i dystrybucji – by podzielili się z nami swoją perspektywą. Jaki będzie nowy rok dla branży kosmetycznej? Jakie przyniesie wyzwania? Pewne jest, że ich nie zabraknie. Największe i najtrudniejsze związane będą ze zmieniającymi się najważniejszymi dla branży aktami prawnymi, a ich wspólnym mianownikiem są kwestie środowiskowe. Niezmiennie firmy będą pilnowały płynności finansowej, pozostają obawy dotyczące cen surowców i energii, podwyżek płac – wielu czynników wpływających na kondycję przedsiębiorstw. Nie ulega też wątpliwości, że nadchodzący rok upłynie pod znakiem ceny i promocji, choć od lat zakończenie wyścigu w tym obszarze jest wskazywane jako najbardziej potrzebna zmiana na rynku kosmetycznym.  

image

E-wydanie Wiadomości Kosmetycznych, grudzień 2023

wiadomoscikosmetyczne.pl
Pobierz bezpłatnie tutaj specjalne e-wydanie Wiadomości Kosmetycznych i dowiedz się, jakie trendy będą kształtowały rynek kosmetyczny w 2024 roku

Zebrałyśmy analizy od wiodących firm badawczych i doradczych. Wynika z nich, że rynek kosmetyczny nadal ma się dobrze, choć dynamika jego rozwoju nieco słabnie. Wzrosty sprzedaży wynikają w największym stopniu ze wzrostu cen, choć bezwzględnie jest to też rynek, na którym stale jest zainteresowanie nowościami, co powoduje, że wiele kategorii rośnie także ilościowo. Marki własne sieci handlowych nie są tak silne, jak w kategoriach żywności i chemii, co ciągle daje szansę ciekawym brandom na rozwój. Pewne jest jednak, że to dziś sieci handlowe, retailerzy, a nie producenci rządzą rynkiem, co podkreślali eksperci podczas Forum Branży Kosmetycznej 2023. Podsumowałyśmy te niezwykle ciekawe dyskusje pokazując Państwu, jakiej współpracy od producentów oczekują sieci handlowe, czemu istotna jest prawdziwa, partnerska współpraca pomiędzy dostawcami a detalistami i dlaczego konsument musi być postawiony w centrum uwagi. Ale tak naprawdę. Nie tylko w marketingowych hasłach.

E-commerce – obszar, który w branży kosmetycznej jest przedmiotem głębokich analiz i dyskusji. Jemu też poświęciłyśmy sporo miejsca, przypominając najlepszy tegoroczny wywiad, w którym Remigiusz Chrzanowski, ekspert specjalizujący się w e-commerce analizuje, kto ma szansę zawalczyć na tym rynku o pozycję lidera. Wskazuje też, że konkurowanie w online będzie coraz trudniejsze i coraz droższe. Widzimy już, że te prognozy sprzed kilku miesięcy sprawdzają się – proces konsolidacji rozpoczął się, a kończy się czas firm garażowych, zarówno w obszarze produkcji, dystrybucji, jak i sprzedaży kosmetyków, co także podkreślali eksperci podczas Forum Branży Kosmetycznej – podsumowałyśmy te wnioski dla Państwa.

Nie mogło w wydaniu o trendach zabraknąć publikacji poświęconych mediom społecznościowym i platformom, na których sami użytkownicy te trendy wyłapują, podkręcają, modyfikują i z niszowych wyprowadzają na wiodące. Pewne jest, że TiKTok to platforma, która zgodnie z przewidywaniami – staje się topowa. Ale coraz ciekawszą, również dla branży beauty, jest Pinterest i z pewnością warto się nią zainteresować. A i... AI – czy wiecie jak szybko sztuczna inteligencja uczy się beauty? Bardzo szybko i bardzo skutecznie. To najwyższy czas na przyjrzenie się jej możliwościom, ale też dyskusję o za i przeciw.

Wszystkiego dobrego w Nowym Roku!

Redakcja Wiadomości Kosmetycznych

Katarzyna Bochner, Anna Zawadzka-Szewczyk, Agata Grysiak

 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
20.02.2025 10:47
Talkdesk: AI stało się personal shopperem konsumentów i konsumentek
DALL-E

Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa coraz większą rolę w handlu elektronicznym, co potwierdzają najnowsze badania przeprowadzone przez Talkdesk w USA. Podczas świątecznego sezonu zakupowego w 2024 roku aż 90 proc. amerykańskich konsumentów skorzystało z rozwiązań opartych na AI podczas zakupów online.

Coraz większa popularność tej technologii świadczy o rosnącej akceptacji wśród klientów, którzy dostrzegają jej realne korzyści w procesie zakupowym. Jednym z kluczowych zastosowań AI w e-commerce jest wyszukiwanie promocji oraz monitorowanie przesyłek. Jak wynika z badania, 60 proc. konsumentów używało chatbotów do znajdowania lepszych cen i kodów rabatowych, a podobna liczba wykorzystywała je do śledzenia statusu zamówień. Co więcej, 56 proc. kupujących było bardziej zadowolonych z dodatkowego wsparcia AI, a 70 proc. osób, które skorzystały z tej technologii podczas świąt, deklaruje chęć korzystania z niej przez cały rok. Wskazuje to na rosnącą rolę AI jako narzędzia usprawniającego zakupy i obsługę klienta.

Interesującym aspektem jest także wpływ AI na liczbę zwrotów. Dane pokazują, że 7 na 10 konsumentów zwróciło w tym roku mniej produktów niż w latach poprzednich, co sugeruje, że sztuczna inteligencja pomaga podejmować bardziej trafne decyzje zakupowe. Automatyczne rekomendacje, analiza preferencji użytkowników oraz dopasowanie ofert do indywidualnych potrzeb przyczyniają się do większej satysfakcji klientów i zmniejszenia liczby nietrafionych zakupów.

Eksperci przewidują, że w najbliższej przyszłości AI stanie się jeszcze bardziej zintegrowana z procesem zakupowym. Już teraz 70 proc. klientów nie zdawało sobie sprawy, że korzystało z generatywnej AI podczas zakupów u sprzedawców, którzy wdrożyli tę technologię (Bain & Co., badanie z listopada 2024 roku). Oznacza to, że AI stopniowo staje się niewidocznym, ale niezwykle efektywnym wsparciem, pomagającym kupującym w podejmowaniu decyzji oraz zwiększającym wygodę i efektywność zakupów online.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
19.02.2025 23:54
Marki luksusowe i premium w Polsce 2024/25: największe wyzwania [RAPORT]
Segment premium, choć stosunkowo młody, rozwija się w Polsce w szybkim tempieigor_kell - stock.adobe.com

Segment marek premium i luksusowych rozwija się w Polsce w szybkim tempie. W obliczu rosnącej konkurencji i ewoluujących trendów konsumenckich kluczowe pytania brzmią: kim są klienci marek premium w Polsce i jak budować ich lojalność – mówią Dominika Hofman i Marta Wojciechowska, autorki raportu “Doświadczenia klienta w Polsce. Segment premium i luxury”.

Premiera raportu “Doświadczenia klienta w Polsce. Segment premium i luxury”, będącego pierwszą w naszym kraju analizą doświadczeń i preferencji konsumenckich w sektorze marek premium i luksusowych, miała miejsce 19 lutego w Warszawie.

Luksus coraz bardziej dostępny

Jak wynika z analizy ekspertów KPMG, polski rynek dóbr luksusowych napędzany jest przez rosnącą liczbę zamożnych Polaków, a liczba potencjalnych nabywców dóbr luksusowych stale rośnie. W 2023 roku liczba osób o rocznych dochodach powyżej 120 tys. zł wzrosła o 34 proc. rok do roku, osiągając 2,5 mln osób. Łączne zarobki tej grupy wyniosły 714 mld zł (wzrost o 29 proc. rok do roku).

Jak oszacowali eksperci z KPMG, kategoria luksusowych kosmetyków i perfum osiągnęła w 2024 roku rekordową wartość 2 mld zł (jest to wzrost o 5,8 proc. r/r). Największy udział w rynku miały perfumy, odpowiadające za 50,6 proc. całkowitej sprzedaży. 

Czytaj też: Rynek dóbr luksusowych w Polsce w 2024. Kosmetyki i perfumy ze wzrostem wartości [RAPORT]

Dominika Hofman i Marta Wojciechowska postanowiły przyjrzeć się bliżej temu rynkowi pod kątem konsumenta: kim jest, co decyduje o jego wyborach, czy i jak można zbudować jego lojalność. 

Segment premium, choć stosunkowo młody, rozwija się w Polsce w szybkim tempie. Klienci marek premium i luksusowych nie są już wyłącznie osobami o najwyższych dochodach. Coraz częściej są to konsumenci aspiracyjni, świadomi, śledzący światowe trendy oraz oczekujący wartości dodanej w każdym kontakcie z marką. Tym samym wyśrubowane standardy obsługi, transparentność działań oraz autentyczność komunikacji stają się niezbędne do budowania lojalności i trwałych relacji – wyjaśnia Dominika Hofman

image
Premiera raportu “Doświadczenia klienta w Polsce. Segment premium i luxury” 2024/25
M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl

Emocje, przeżycia, potencjał rynku

Jak podkreśla ekspertka, w dobie zmieniających się preferencji konsumentów, coraz większą rolę odgrywają doświadczenie, oparte na emocjach i przeżyciach. – Luksus nie jest już definiowany wyłącznie przez materialne dobra, ale również przez czas, uwagę oraz personalizowane usługi, które pozwalają klientom poczuć się wyjątkowo – dodaje Dominika Hofman.

Autorki raportu podkreślają, że ich celem jest nie tyle podanie danych liczbowych, ale przede wszystkim przyjrzenie się oczekiwaniom i emocjom klientów sektora premium i luksusowego w Polsce.

Polska scena marek premium ma ogromny potencjał, a kluczem do jego wykorzystania będzie umiejętne połączenie globalnych wzorców z lokalnymi aspiracjami – zauważa Dominika Hofman.

Jak wskazali ankietowani, czynnikami wpływającymi najmocniej na ich lojalność wobec marek premium jest wysoka jakość obsługi klienta (prawie 74 proc.), personalizowana oferta (36 proc.) oraz relacja emocjonalna z doradcą (34,5 proc.).

W dresie do butiku Chanel

Polscy konsumenci i eksperci wskazują też zgodnie, polski rynek marek premium i luksusowych różni się od rynków Europy Zachodniej. W badaniu ponad połowa (54 proc.) klientów przyznało, że spotkało się w sektorze premium z dyskryminacją.

Jestem pewien, że ta liczba byłaby kilkukrotnie niższa np. w Niemczech (...) W Berlinie absolutnie naturalną rzeczą jest wejście do butiku Chanel w dresach i zakup torebki z przyjemną, nie budzącą sztucznego dystansu obsługą i kilkoma kieliszkami szampana. W Polsce taka sytuacja jest wyjątkową rzadkością lub wręcz niemożliwa – wskazuje Bartosz Lechowski, fractional customer experience and marketing executive. – W Polsce rynek marek luksusowych w dużej części jest tworzony na bazie budowania dystansu do klienta, swoistego wywyższania się marki i wzmacniania w ten sposób poczucia jej niedostępności i wyjątkowości – podsumowuje Bartosz Lechowski. 

Obsługa klienta – kluczem do sukcesu?

Marki luksusowe inwestują w angażujące emocjonalnie kampanie, wspierane przez AI, prześcigają się w innowacjach i tworzą coraz bardziej zaskakujące doświadczenia zakupowe. 

Jednak nawet najbardziej wyrafinowana komunikacja nie zrekompensuje błędów i niedociągnięć w procesie obsługi klienta – wskazuje Marta Wojciechowska, luxury brand marketing expert. – Obszar edukacji zespołów sprzedażowych oraz poprawa jakości obsługi konsumentów premium będzie prawdopodobnie jednym z głównych wyzwań branży w jej dążeniu do utrzymania stałego, dynamicznego wzrostu – podkreśla Marta Wojciechowska.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 16:54