To, co zachęca konsumentów do rozważenia i zakupu konkretnej marki kosmetycznej, to przede wszystkim atrakcyjne ceny (30 proc.) oraz dobre opinie o marce (27 proc.). Niemal jedna piąta respondentów biorących udział w badaniu Mobile Institute wskazała także na dostępność szybkiej i wygodnej metody kontaktu, np. w postaci widgetu na stronie marki lub w e-sklepie. W przypadku najmłodszych klientów z Pokolenia Z taki interaktywny kontakt zachęciłby do zakupu aż 48 proc. odwiedzających stronę marki, czyli potencjalnych klientów.
To, co zaś zniechęca konsumentów do marki kosmetycznej, to wysokie ceny (30 proc.) oraz złe opinie o marce (28 proc.). – Widać zatem ogromne znaczenie opinii jako czynnika zakupowego w kategorii beauty. To zdecydowanie rynek rekomendacji – komentują autorzy raportu.
Polscy internauci inspiracji dotyczących produktów kosmetycznych poszukują przede wszystkim na YouTubie oraz na forach kosmetycznych (20 proc. wskazań). Kobiety częściej korzystają także z dedykowanych grup na facebooku oraz z TikToka. Przedstawiciele Silver Power wybierają natomiast głównie portale branżowe (38 proc.). Nadal 14 proc. respondentów biorących udział w badaniu sięga do magazynów i czasopism. Widać natomiast wyraźnie, że konsumenci nie mają jednego, wyraźnie preferowanego źródła informacji, a raczej korzystają z wielu różnorodnych miejsc i treści.
Kluczowe są nie tylko miejsca, z jakich konsumenci czerpią inspiracje, ale też osoby, które ich inspirują, a przez to wzbudzają chęć zakupu konkretnych produktów.
Dane pokazują, że rolę takich adwokatów marki pełnią przede wszystkim znajomi i przyjaciele (po 27 proc. wskazań), a dalej rodzina (26 proc.). Co ciekawe, na celebrytki i blogerów wskazuje niewielki odsetek osób – odpowiednio 7 i 5 proc. Dla 15 proc. liczy się opinia dermatologów, a dla 12 proc. ekspedientek w sklepie.
36 proc. badanych kupujących kosmetyki bierze pod uwagę rankingi i nagrody, które zdobył dany produkt. Przede wszystkim są to przedstawiciele pokolenia Silver Power, ale także najmłodsi konsumenci i osoby zamożne, zarabiające powyżej 5000 zł miesięcznie, a więc wydające na kosmetyki odpowiednio więcej.
Raport Beauty & the Future powstał na podstawie badania zrealizowanego przez Mobile Institute. Badanie zostało przeprowadzone na przełomie sierpnia i września 2021 r. z wykorzystaniem metody CAWI (Computer-Assisted Web Interview) - responsywnych ankiet elektronicznych emitowanych na stronach w wysyłce mailowej. W badaniu wykorzystany został system ankietowy opinie.mobi oraz widgety instapps.io. Zebrano odpowiedzi od 2076 internautów. Pod uwagę wzięte zostały tylko kompletnie wypełnione ankiety