StoryEditor
Rynek i trendy
28.07.2022 00:00

Rośnie rynek kosmetyków premium. Konsumenci stawiają na skuteczne, wysokiej jakości produkty [NAJNOWSZE DANE]

Konsumenci coraz częściej wybierają droższe kosmetyki, ta tendencja jest szczególnie widoczna w kategorii podkładów i prestiżowych perfum. Zarówno męskie, jak i damskie zapachy zyskały na popularności i rozwijają się szybciej niż reszta rynku – wynika z najnowszych danych agencji badawczej NPD Group.

Rynek kosmetyków premium odnotowuje regularne wzrosty, świadczą o tym zarówno dane firm badawczych takich jak NPD, ale także wyniki sprzedaży publikowane przez producentów luksusowych kosmetyków.

W Wielkiej Brytanii rynek prestiżowych kosmetyków został wyceniony na 926 mln GBP w pierwszej połowie 2022 r., co stanowi wzrost o 23 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2021 roku – wynika z najnowszych danych agencji badawczej NPD Group.

Takie wybory konsumentów są wynikiem większego trendu premiumizacji, w ramach którego klienci wybierają „lepsze” kosmetyki. Decydują się na większe pojemności i bardziej skuteczne formuły.

Przeczytaj również: LVMH odnotowuje wzrost w pierwszej połowie roku. Bardzo dobre wyniki Sephory

Średnia cena prestiżowych kosmetyków w UK w I półroczu 2022 roku wzrosła o 8 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Perfumy premium
Trend premiumizacji jest najbardziej widoczny na rynku luksusowych perfum. Zarówno męskie, jak i damskie zapachy (wody toaletowe i perfumy) zyskały na popularności i rozwijają się szybciej niż reszta rynku.

W pierwszej połowie 2022 r. sprzedaż perfum dla kobiet wzrosła o 137 proc., a sprzedaż męskich zapachów podwoiła się, w porównaniu z tym samym okresem w 2021 roku.

Całkowita sprzedaż perfum dla kobiet o owocowych nutach zapachowych (w tym formatów takich jak woda toaletowa, woda perfumowana i perfumy) wzrosła o 34 proc., a sprzedaż takich zapachów o pojemności powyżej 100 ml wzrosła aż o 50 proc. w pierwszej połowie 2022 roku w porównaniu z tym samym okresem w 2021 roku.

Sprzedaż perfum o zapachu owoców w cenie powyżej 125 GBP stanowi obecnie 11 proc. łącznej sprzedaży zapachów w porównaniu do 7 proc. całkowitej sprzedaży zapachów w pierwszej połowie 2021 r. Wzrost sprzedaży tego rodzaju perfum wzrósł w pierwszej połowie 2022 roku o 91 proc. w porównaniu do wyników sprzedaży na całym rynku perfum, gdzie wzrost wyniósł 33 proc.

Kategoria podkładów do makijażu
Średnia cena sprzedaży prestiżowych podkładów w UK wyniosła 30 funtów w pierwszej połowie 2022 roku, co stanowi wzrost o 10 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Wynika to z innowacji i wprowadzanych nowości. Średnia cena sprzedaży pięciu najlepszych nowości z kategorii podkłady wprowadzonych na rynek w pierwszej połowie 2022 r. wynosi od 32,45 GBP do 37,69 GBP, co pokazuje wpływ premiumizacji na sprzedaż tego rodzaj produktów kosmetycznych.

Pielęgnacja skóry
Średnia cena sprzedaży produktów do pielęgnacji skóry dla kobiet wzrosła o 7 proc. w pierwszej połowie 2022 roku, w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.

Sprzedaż prestiżowych produktów do pielęgnacji skóry wzrosła rok do roku o 8 proc., podczas gdy sprzedaż produktów do pielęgnacji skóry ze średniej półki wzrosła zaledwie o 4 proc., to wskazuje, że kobiety wybierają częściej produkty premium w wyższej cenie.

Konsumenci coraz częściej kupują więcej kosmetyków premium w wyższej cenie. Chociaż zdajemy sobie sprawę, że obecnie istnieje presja na organicznie wydatków, to jednak klienci szukają jak najlepszego stosunku jakości do ceny. Widać, że doszli do wniosku, że większe pojemności i silniejsze formuły są bardziej opłacalne. Ludzie kupują mniej, ale wybierają kosmetyki z bardziej innowacyjnymi formułami, zwłaszcza jeśli chodzi o makijaż, pielęgnację skóry oraz zapachy – wyjaśnia Emma Fishwick, Account Manager, NPD UK Beauty.

Przeczytaj również: Rośnie popyt na luksusowe kosmetyki pomimo wojny i inflacji

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
02.07.2024 09:07
Strategy&: W przyszłym półroczu konsumenci planują wydawać więcej na produkty kosmetyczne, szczególnie luksusowe
Otwarcie pierwszego butiku marki Guerlain w Polsce, w warszawskiej galerii Westfield Mokotówwiadmoscikosmetyczne.pl
Według raportu Strategy& aż 52 proc. polskich konsumentów w ciągu najbliższych 6 miesięcy przewiduje zwiększone wydatki w kategorii „zdrowie i uroda”. To większy wzrost niż ten przewidywany na świecie oraz w Europie Środkowo-Wschodniej.

Zespół Strategy& (Grupa PwC) przeanalizował zachowania konsumenckie Polek i Polaków. Wnioski z badania zostały przedstawione w raporcie „Optymizm tylko tam, gdzie niska cena. Postawy i zachowania zakupowe polskich konsumentów”. Analizie podlegały m.in. trendy konsumpcyjne, czyli to, jakich wydatków spodziewają się osoby biorące udział w badaniu w ciągu najbliższych 6 miesięcy.

– W Polsce więcej konsumentów spodziewa się wyższych wydatków niż w regionie CEE (Central and Eastern Europe; Europy Środkowo-Wschodniej) i reszcie świata w każdej kategorii. Wynik ten jest wypadkową dwóch elementów: strachu przed wysoką inflacją, ale też rosnących płac, które napędzają ogólny wskaźnik konsumpcji w gospodarce. Polskie społeczeństwo jest pełne optymizmu i nastawione na dalszy intensywny rozwój, co daje impuls do wzrostu wszelkich pozytywnych czynników makroekonomicznych – zauważają autorzy raportu. Dodają, że wysoki wzrost jest widoczny zarówno w przypadku produktów pierwszej potrzeby, jak i dóbr luksusowych.

Produkty kosmetyczne nie zostały w badaniu wyodrębnione jako oddzielna kategoria; prognoza dotycząca wielkości wydatków w kategorii zdrowie i uroda pokazuje, że aż 52 proc. osób przewiduje zwiększenie nakładów finansowych, u 38 proc. wydatki pozostaną bez zmian, a u 10 proc. – zmniejszą się.

W przypadku produktów luksusowych lub designerskich – w to wliczają się produkty kosmetyczne – wzrost wydatków zakłada 41 proc. konsumentek i konsumentów, wydatki na tym samym poziomie – 42 proc., a mniej zamierza w nie inwestować – 17 proc. respondentów.

image
Raport Strategy& "Optymizm tylko tam, gdzie niska cena. Postawy i zachowania zakupowe polskich konsumentów 2024". Wydatki na dobra konsumpcyjne.
Strategy&, Grupa PwC

W obu przypadkach wzrost w Polsce (41 proc.) jest wyższy niż w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej (27 proc.) i na świecie (32 proc.), choć w przypadku dóbr luksusowych różnica jest zauważalnie większa, co oznacza, że Polska może okazać się atrakcyjnym rynkiem dla firm oferujących produkty premium. 

Czytaj także: 

Marki luksusowe ruszają na podbój Warszawy. Siła nabywcza mieszkańców stolicy rośnie

Pierwszy w Europie pop-up Armani Power of Beauty został otwarty w Warszawie

Marka Guerlain otworzyła swój pierwszy butik w Polsce

Dane do raportu zostały zebrane w styczniu i lutym 2024 r. PwC przeprowadziło ankietę wśród 20 662 konsumentów w 31  krajach i terytoriach:  Australia, Brazylia, Kanada, Chiny, Czechy (Republika Czeska), Egipt, Francja, Niemcy, Hongkong, Węgry, Indie,Indonezja, Irlandia, Malezja, Meksyk, Holandia, Filipiny, Polska, Katar, Rumunia, Arabia Saudyjska, Singapur, Słowacja, Afryka Południowa, Korea Południowa, Hiszpania, Tajlandia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Ukraina, Stany Zjednoczone i Wietnam.

Z regionu Europy Środkowo-Wschodniej zebrane zostały odpowiedzi z 6 krajów: Czechy, Węgry, Polska, Rumunia, Słowacja i Ukraina od łącznie 1681 respondentów. 

Z Polski udział wzięło 370 osób. Respondenci mieli co najmniej 18 lat i byli pytani o szereg tematów związanych z trendami konsumenckimi, w tym zachowaniami zakupowymi, pojawiającymi się technologiami i mediami społecznościowymi.

 

 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
28.06.2024 11:41
Palo santo powraca w perfumach jako trendująca nuta zapachowa
Palo santo to nie tylko składnik perfum, ale także element bogatej tradycji i kultury.Getty Images
W ostatnich latach w świecie perfum i wód toaletowych można zaobserwować rosnące zainteresowanie nutami zapachowymi pochodzącymi z natury. Jednym z takich składników, który zyskuje na popularności, jest palo santo. Ten unikalny zapach przyciąga uwagę nie tylko ze względu na swoje właściwości aromatyczne, ale również z powodu rosnącego znaczenia duchowości alternatywnej w naszym społeczeństwie.

Wzrost popularności palo santo jako składnika perfum można częściowo przypisać rosnącemu zainteresowaniu duchowością alternatywną. Współczesne społeczeństwo coraz częściej poszukuje sposobów na poprawę samopoczucia, redukcję stresu i osiągnięcie wewnętrznej równowagi. Palo santo, ze swoimi właściwościami oczyszczającymi i relaksacyjnymi, idealnie wpisuje się w te potrzeby.

Czym jest palo santo?

Palo santo, czyli „święte drzewo”, to gatunek drzewa z rodziny burserowatych, rosnący naturalnie w tropikalnych rejonach Ameryki Południowej, zwłaszcza w Peru, Ekwadorze i Wenezueli. Nazwa ta odnosi się do długiej historii używania tego drzewa w ceremoniach religijnych i rytuałach duchowych. Drzewo palo santo osiąga dojrzałość po około 50-70 latach. Jego drewno charakteryzuje się intensywnym zapachem, który jest szczególnie wyczuwalny po spaleniu. Olejek eteryczny z palo santo, używany w perfumach, pozyskiwany jest z obumarłych drzew i gałęzi, co jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Palo santo ma głębokie korzenie w kulturach rdzennych Ameryki Południowej. Inkowie oraz inne plemiona używały tego drzewa w ceremoniach religijnych, wierząc, że jego dym ma właściwości oczyszczające i ochronne. Palo santo było palone podczas rytuałów, aby odpędzać złe duchy, negatywną energię oraz przyciągać dobrobyt. Współczesne społeczności andyjskie kontynuują te tradycje, używając palo santo podczas ceremonii duchowych, takich jak Inti Raymi (Święto Słońca). Olejek eteryczny z palo santo jest również stosowany w medycynie ludowej, gdzie przypisuje mu się właściwości lecznicze, takie jak łagodzenie bólu i stanów zapalnych.

Palo Santo w świecie perfum

image
Zapachy z nutą palo santo. Od lewej do prawej: This Is Really Him! Zadig & Voltaire, Magic Energy Charlotte Tilbury, Benzin Rammstein, Eau de Californie Celine.
Wiadomości Kosmetyczne
Nuty zapachowe palo santo są opisywane jako drzewne, cytrusowe, z lekkimi akcentami mięty i sosny. Ten unikalny profil zapachowy sprawia, że palo santo jest idealnym składnikiem zarówno dla męskich, jak i damskich kompozycji zapachowych. Perfumy z nutą palo santo często łączą ten składnik z innymi naturalnymi esencjami, takimi jak kadzidło, mirra, lawenda, czy drzewo cedrowe. Dzięki swoim właściwościom oczyszczającym i uspokajającym, palo santo w perfumach może nie tylko dostarczać przyjemnych doznań zapachowych, ale także wspomagać medytację i relaksację.

W ostatnich latach palo santo znalazło się w kompozycjach zarówno niszowych marek, jak i dużych domów perfumeryjnych; na półkach pokazały się takie zapachy jak np. Reflecting Celebrations od Zary, Eilish No 2 by Billie Eilish, Vintage Radio od Lattafa Perfumes, Ébène Fumé Toma Forda czy Good Fortune Elixir Intense od Viktor&Rolf.

Czytaj także: Światowej sławy trupa Cirque du Soleil prezentuje swój pierwszy zapach

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. lipiec 2024 05:25