StoryEditor
Rynek i trendy
18.11.2019 00:00

Rosną udziały marki własnej w koszyku zakupowym Polaków. Najwięcej wydają na nie ... [ANALIZA]

Rośnie udział produktów marki własnej w sprzedaży detalicznej ogółem. Marki własne są chętnie kupowane przez wszystkie grupy demograficzne, a najchętniej przez rodziny z dziećmi – informuje Michał Maksymiec, Retailers Vertical Director GfK Consumer Panels & Services.

Ekspert GfK przekonuje, że Polacy bardzo chętnie kupują marki własne. Ich udział wzrósł na przestrzeni ostatnich lat do 28 proc. łącznej sprzedaży, podczas gdy jeszcze osiem lat temu wynosił 23 proc.

Produkty sieci detalicznych kupujemy średnio 117 razy w ciągu roku. W dłuższej perspektywie widać wyhamowanie częstotliwości zakupów, natomiast bardziej jest to efekt tego, iż generalnie z roku na rok rzadziej robimy zakupy – na co wpływ ma między innymi zakaz handlu w niedzielę. Te elementy przekładają się też na niewielkie spadki częstotliwości zakupów marki własnej. Mimo wszystko obserwujemy jednak wzrost średniego wydatku na markę własną, przypadającego na pojedyncze zakupy. Obecnie jest to już 18,50 zł – wylicza Michał Maksymiec.

Marki własne są kupowane przez wszystkich konsumentów – niezależnie od ich cech demograficznych. Jest jednak grupa konsumentów, która się wybija – są to rodziny z dziećmi. Rodziny z dziećmi odpowiadają za niespełna połowę zakupów marki własnej.

W miejscowościach do 50 tysięcy mieszkańców, ze względu na obecność dyskontów, a w szczególności Biedronki, możemy zauważyć nieco większy niż średnia udział marek własnych. Na przestrzeni lat widać natomiast, że gospodarstwa z wyższym dochodem coraz bardziej przekonują się do marek własnych. W porównaniu do 2011 roku to właśnie wśród tych gospodarstw nastąpił największy przyrost udziału – ujawnia Maksymiec.

Najwięcej marek własnych oferują dyskonty. Według danych GfK, ich udział w wartości sprzedaży wśród wszystkich pakowanych produktów FMCG to aż 57 proc. w okresie skumulowanym od lipca 2018 do czerwca 2019.

Jeśli natomiast spojrzymy na poszczególnych graczy, to widać iż prym wiedzie tutaj Lidl (69 proc.) a za nim Aldi (58 proc.). Biedronka nieco bardziej stawia na produkty pod marką producentów, chociaż udział marki własnej w tej sieci również jest bardzo wysoki (55 proc.). Odmienną strategię przyjęło Netto, gdzie udział produktów pod brandem sieci jest najniższy w kanale dyskontów i wynosi tylko 25 proc. W sklepach wielkopowierzchniowych, hipermarketach oraz supermarketach, udział marki własnej jest znacząco niższy niż w dyskontach i wynosi odpowiednio 11 proc. i 10 proc. podczas gdy w sklepach małoformatowych sieciowych jest to już tylko 6 proc.. Na markę własną w kanale hipermarketów bardziej postawiło Tesco (19 proc.), natomiast w kanale supermarketów – Polomarket (28 proc.) – podsumowuje Michał Maksymiec z GfK.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. kwiecień 2025 22:46