Z raportu wynika, że najniższe wskazania występują w usługach, gdzie 25 proc. firm planuje poprawienie marż.
Autorzy raportu wskazali, że w 2021 r. ceny podniosło 44 proc. firm, 37 proc. utrzymało dotychczasowe stawki, a 8 proc. obniżyło ceny produktów i usług. W 2021 r. najczęściej ceny podnosił przemysł (54 proc. firm) i budownictwo (52 proc.), a najrzadziej usługi (33 proc.).
W 2022 roku 42,1 proc. firm planuje zwiększać marże, w tej grupie 55 proc. firm podniosło marże już w 2021 r. - wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Analitycy PIE wskazali również, że w 2021 r. ceny podniosło 44 proc. firm, a 37 proc. utrzymało dotychczasowe stawki.
Przedsiębiorcy pytani o powody podnoszenia cen wskazywali głównie na rosnące koszty pracy i koszty produkcji. 38 proc. przedsiębiorców wskazywało podniesienie cen jako sposób na próbę odbudowy sytuacji finansowej firmy. Około 1/3 badanych wskazywała na czynniki rynkowe, wysoki popyt lub działania konkurencji – czytamy w raporcie Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Wśród firm dotkniętych problemami związanymi z dostępem do produktów i usług 47 proc. podniosło w 2021 r. ceny. W tej grupie, 81 proc. respondentów jako powód podwyżek cen wskazało wzrost kosztów pracy, 64 proc. wzrost kosztów wytworzenia, 63 proc. wskazywało na wysoki popyt.
Przeczytaj również: Branża beauty z coraz większym zadłużeniem. Sytuację może pogorszyć ostatni kwartał roku