Zainteresowanie kanałem e-commerce wśród konumentów w Polsce rośnie od kilku lat. W ślad za tym zainteresowaniem rośnie też liczba e-sklepów, także z ofertą kosmetyczną i perfumeryjną. Korzysta z nich już 88 proc. użytkowników internetu – wynika z najnowszego badania Santander Consumer Bank „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci”.
59 proc. respondentów z grupy kupującej online stwierdziło, że najczęściej przez internet zamawia ubrania i buty. Cenią sobie możliwość bezproblemowego zwrotu towarów, które kupują bez mierzenia. Dodatkowo ponad jedna trzecia internautów (35 proc.) zamawia w ten sposób kosmetyki, a tylko nieco mniej (29 proc.) elektronikę. Mniej popularny jest zakup leków i suplementów diety (23 proc.) oraz sprzętu RTV i AGD (22 proc.). Najrzadziej w ten sposób zamawiana jest biżuteria (6 proc. ankietowanych kupujących w sieci).
Patryk Perliński, dyrektor departamentu sprzedaży i relacji z klientami biznesowymi z Santander Consumer Banku dodaje:
Mężczyźni kupujący online częściej od kobiet decydują się na zakup elektroniki w sieci. Podobnie wygląda sytuacja w odniesieniu do sprzętów RTV i AGD. Już jedna trzecia mężczyzn kupujących w sieci zamawia je online w porównaniu do 12 proc. kobiet. Panowie także częściej kupują w internecie sprzęt sportowy. Tę odpowiedź wybrało 23 proc. ankietowanych mężczyzn, którzy robią zakupy online w porównaniu z 6 proc. kobiet kupujących w sieci.
Natomiast żywność konumenci wciąż kupują głównie stacjonarnie. W badaniu Santandera, co dziewiąty respondent z grupy, która robi zakupy online odpowiedział, że po artykuły spożywcze woli iść do tradycyjnego sklepu (91 proc.).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 7-22 lutego 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystająca z internetu. Próba n = 1000.