W trzecim kwartale 2019 r. w Polsce było w budowie 320 tys. m kw. powierzchni handlowej, z czego 20 proc. to rozbudowy. Całkowita powierzchnia handlowa w kraju wynosi 12,1 mln m kw. W raporcie Market View: polski rynek handlowy po III kwartale 2019 r. CBRE szacuje, że w całym bieżącym roku na rynek trafi 300 tys. m kw. nowej powierzchni, co oznacza przyrost o zaledwie 2,5 proc. (w 2018 r. było to 3,1 proc.).
Oczywiście tempo rozwoju zależy od wielkości miasta i jego nasycenia powierzchnia handlową - najmniejsze jest w Szczecinie, Krakowie i aglomeracji górnośląskiej (390 do 451 m kw. na 1 tys. mieszkańców), ale dominują te miasta pod względem inwestycji w trakcie realizacji - powstaje tam odpowiednio 41,6 m.kw i 20,5 tys. m kw.
W porównaniu z Europą średni wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową w Polsce jest podobny (ok.300-400 m kw. na 1 tys. mieszkańców) więc potencjału dla dużych inwestycji już nie ma - uważa Puls Biznesu.
Zdaniem eksperta gazety, Magdaleny Frątczak, szefowej sektora handlowego w CBRE, w głównych ośrodkach trudno jest nabyć atrakcyjną działkę, dlatego coraz popularniejsza jest rozbudowa i modernizacja już istniejących galerii handlowych. W miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców prym wiodą mniejsze formaty i parki handlowe dopasowane do potrzeb mieszkańców.
Najwyższe czynsze, co nie zaskakuje, obowiązują w Warszawie - miesięczna stawka za stumetrowy lokal w najlepszych centrach handlowych wynosi średnio 100-130 euro z a m kw. miesięcznie a przy najpopularniejszych ulicach handlowych 102 euro za 1 m.kw.
Wynajem nieruchomości handlowych w Krakowie i na Górnym Śląsku kosztuje do 60 euro za m kw. na miesiąc. Dużo niższe są stawki za lokale w Łodzi i Szczecinie - średnio 40-50 euro m kw. / miesięcznie. Zdaniem Magdaleny Frątczak stawki najmu przy ulicach handlowych będą rosły ze względu na dynamicznie rozwijający się sektor gastronomiczny.
Jednak sytuacja na rynku nieruchomości handlowych zmieniła się też ze względu na wprowadzenie niedzieli niehandlowych. W niedługiej perspektywie centra handlowe mają wyłączenie z handlu wszystkich niedziel do 2020 roku, co wpłynie na odwiedzalność tych miejsc i ich obroty. Dlatego planując nowe inwestycje inwestorzy muszą brać pod uwagę ich utrzymanie przez 6 dni pracy w tygodniu.