Tymczasem 44 proc. niemieckiego pokolenia Z i 29 proc. milenialsów (osoby w wieku 24-39 lat) twierdzi, że stara się zwiększyć swoje oszczędności w wyniku epidemii. 62 proc. tej grupy wiekowej i 64 proc. milenialsów stwierdza, że nie byli w stanie zwiększyć swoich oszczędności od wybuchu pandemii.
Mainga Hachibiti, analityczka niemieckiego działu Lifestyles w firmie Mintel, wyjaśnia:
- Po kryzysie finansowym w 2009 r. pandemia COVID-19 jest drugim kryzysem, który dotknął pokolenie milenialsów w ciągu dekady i pierwszym, z którym pokolenie Z musi się zmierzyć w najbardziej kształtujących latach swojego życia. Podczas gdy niektórzy podjęli pierwszą pracę, inni pozostali bezrobotni lub zostali zwolnieni z pracy, co stawia ich pod presją finansową i emocjonalną. Biorąc pod uwagę obecne okoliczności, wydaje się logiczne, aby spróbować odłożyć pieniądze. Przekłada się to jednak na utratę wydatków konsumenckich, co może mieć negatywne konsekwencje dla niemieckiej gospodarki. Aby zachęcić konsumentów do wydawania pieniędzy, firmy muszą podjąć działania zarówno z punktu widzenia marketingu, jak i cen. Muszą jasno wykazać wartość swoich produktów i usług oraz pracować nad innowacjami wysokiej jakości spełniającymi określone potrzeby konsumentów, takie jak dobre samopoczucie.
COVID-19 napędza zakupy online wśród niemieckich baby boomers
Mintel ujawnia również, że 26 proc. niemieckich konsumentów robi więcej zakupów online od czasu pandemii. Tradycyjnie młodsi konsumenci byli bardziej entuzjastycznie nastawieni do zakupów w sieci, ale w wyniku ograniczeń starsi kupujący też coraz częściej wybierają handel elektroniczny. Niemal co piąty Niemiec (19 proc.) z wyżu demograficznego (czyli w wieku od 56 do 74 lat) robi więcej zakupów online od początku wybuchu epidemii, w porównaniu z 13 proc. w kwietniu 2020 r. Ponadto 43 proc. tej grupy wiekowej próbuje zrobić większość tegorocznych świątecznych zakupów online.
Mainga Hachibiti, ekspertka Mintela komentuje:
- COVID-19 był prawdziwym katalizatorem zmian i to na różne sposoby. Będąc bardziej podatnymi na poważne skutki pandemii, więcej osób z wyżu demograficznego odkryło wygodę zakupów online, i nawyki te mogą stać bardziej trwałe. Ponieważ wiele osób starszych mieszka stosunkowo daleko, na obszarach wiejskich, marki mogą wspierać ich w codziennym życiu za pośrednictwem usług internetowych. Mogliby na przykład dalej rozwijać swoją działalność internetową, wykraczając poza zwykłe kierowanie się na obszary miejskie i młodsze grupy docelowe. Może to okazać się szczególnie cenne dla sektora spożywczego online. Oferując łatwe do przestrzegania wytyczne, przejrzyste warunki i godną zaufania obsługę przyjazną dla klienta, firmy mogą sprostać potrzebom starszych konsumentów i skoncentrować się bardziej na tej konkretnej grupie docelowej.