StoryEditor
Rynek i trendy
18.07.2022 00:00

Polacy nadal mówią NIE rosyjskim produktom oraz firmom, które nie wycofały się z Rosji [BADANIE EY]

Większość Polaków deklaruje dużą stanowczość w kwestii unikania produktów pochodzących z Rosji, dotyczy to nie tylko samych artykułów, ale również firm oraz sieci handlowych, które zdecydowały o kontynuowaniu działalność w tym kraju – taką deklarację złożyło 61 proc. respondentów. Jest to tym łatwiejsze, że znaczący odsetek Polaków ma świadomość na temat przedsiębiorstw operujących dalej w Rosji (54 proc.), a także tych wspierających Ukraińców (48 proc.) – wynika z badania EY – Future Consumer Index.

Rezygnację lub ograniczenie zakupu towarów produkcji rosyjskiej lub białoruskiej deklaruje 76 proc. Polaków powyżej 55 roku życia i 71 proc. w przedziale od 45 do 54. Tymczasem w przypadku grupy 18-24 ten odsetek wynosi już tylko 57 proc., a wśród osób 25 – 34 wzrasta on tylko nieznacznie, do poziomu 61 proc.

Przeczytaj również: Sephora opuszcza Rosję i sprzedaje swoje perfumerie

Wyniki badania EY – Future Consumer Index wskazują również, że aż 62 proc. konsumentów uważa, że firmy powinny informować o swoich działaniach dotyczących wsparcia dla Ukrainy. Nagłaśnianie przez kolejne przedsiębiorstwa ich aktywności związanej m.in. ze wsparciem uchodźców przełożyło się już trwale na świadomość Polaków. Niemal połowa badanych (48 proc.) wie, które organizacje zaangażowały się w tego rodzaju działalność.

Przeczytaj również: Konsumenci dostali narzędzie do sprawdzania, czy w sklepach są produkty pochodzące z Rosji

Wojna w Ukrainie udowodniła, że świat konsumentów ma wciąż wiele odcieni szarości. Bez wątpienia wpływ na postawę starszych konsumentów mają ich doświadczenia życiowe związane z życiem w czasach PRL oraz większa ekspozycja na przekaz z tradycyjnych mediów. W przypadku młodszych konsumentów wojenny przekaz został znacznie szybciej zatarty przez inne wydarzenia, a do gry szybciej wróciły zapewne przyzwyczajenia i wygoda, co mogło mieć wpływ na ich mniejszą stanowczość w sprawie bojkotu konsumenckiego – podsumowuje Grzegorz Przytuła, Partner EY-Parthenon, ekspert Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich EY.

Przeczytaj również: Allegro blokuje wystawianie ofert z produktami z Rosji i Białorusi

O Badaniu
Piąta polska edycja badania EY - Future Consumer Index - przygotowana przez EY Polska przeprowadzona została w dniach 17 – 27 maja 2022 roku na grupie 1000 osób w wieku 18-65 lat. Swoim zasięgiem badanie objęło cały kraj i wszystkie grupy społeczne. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące obecnych zachowań zakupowych, nastrojów i przewidywanych postaw w najbliższej przyszłości.


 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
23.12.2024 14:00
UCE RESEARCH; „Zastaw się, a postaw się” odchodzi do lamusa — Polacy i Polki nie biorą już tak chętnie pożyczek na święta i prezenty
Pixabay

Zaledwie 11,2 proc. Polaków zdecydowało się na zaciągnięcie pożyczki lub kredytu na organizację świąt w 2024 roku. To znaczący spadek w porównaniu z rokiem poprzednim. Jak wynika z badań, większość obywateli planuje swoje wydatki z wyprzedzeniem, unikając ryzykownych zobowiązań finansowych.

Z badania przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i Grupę Offerista wynika, że tylko 11,2 proc. Polaków zaciągnęło kredyt lub pożyczkę na przygotowanie świąt. To spadek o 1,7 punktu procentowego w porównaniu z rokiem 2023, gdy po tego typu wsparcie finansowe sięgnęło 12,9 proc. badanych. Jednocześnie 83 proc. respondentów zadeklarowało, że nie korzystało z pożyczek świątecznych, co potwierdza rosnącą świadomość finansową Polaków oraz ich zdolność do zarządzania budżetem.

Eksperci zauważają, że spadek zainteresowania świątecznymi kredytami wynika z malejącej inflacji oraz poprawy sytuacji finansowej Polaków. Jednocześnie, według badań Związku Banków Polskich, wydatki świąteczne czteroosobowej rodziny wzrosły nieznacznie z 3739 zł w 2023 roku do ponad 3800 zł w 2024 roku. Mimo to, Polacy unikają pożyczania, zwłaszcza na jednorazowe potrzeby, kierując się ostrożnością wobec rosnących kosztów zobowiązań finansowych.

Najczęściej na kredyty świąteczne decydują się osoby młode w wieku 18-34 lat oraz mieszkańcy województw śląskiego, warmińsko-mazurskiego i łódzkiego. Eksperci zwracają uwagę, że osoby te często nie dostrzegają zagrożeń związanych z nadmiernym zadłużeniem. Jednocześnie, popularność kredytów 0 proc. i odroczonych płatności może sprawić, że rzeczywista skala zapożyczania się na święta jest wyższa niż wynika z deklaracji badanych.

Według najnowszych badań wykonanych przez UCE Research, 61,6 proc. Polaków planuje podarować kosmetyki jako prezenty świąteczne, co czyni je jedną z najpopularniejszych kategorii upominków. Jednocześnie, po elektronice, kosmetyki należą do najdroższych kategorii prezentowych, co odzwierciedla gotowość konsumentów do inwestowania w produkty wysokiej jakości dla swoich bliskich.

Czytaj także: UCE Research: Bogaci Polacy chętniej ryzykują zakupy w gorzej ocenianych sklepach internetowych

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
23.12.2024 13:11
Wielka Brytania: branża kosmetyczna przeżywa boom, konsumenci nie żałują pieniędzy na urodę
W ciągu ostatnich trzech lat można było zaobserwować zmianę priorytetów konsumentów, jeśli chodzi o wydatkifot. La Prairie mat.pras.

Uroda jest dla konsumentów istotną wartością, a mijający rok pokazał wzrost tego trendu – wynika z badania Barclays Consumer Spend. Brytyjski przemysł kosmetyczny w 2024 roku przeżywa prawdziwy boom, a konsumenci zmieniają swoje zwyczaje zakupowe i coraz chętniej kupują luksus online.

Dane Barclays, zebrane w lipcu i sierpniu bieżącego roku wskazują, że branża produktów kosmetycznych i zdrowotnych jest w rozkwicie. W sierpniu wydatki konsumentów wzrosły o 7,3 proc. rok do roku.

Blisko połowa (46 proc.) konsumentów jest przekonanych, że produkty kosmetyczne i zdrowotne są dla nich niezbędne, w związku z tym są gotowi na wydatki na te cele. 

Karen Johnson, szefowa ds. sprzedaży detalicznej w Barclays UK potwierdziła, że dane wskazują jednoznacznie na kluczową rolę mediów społecznościowych. Mają one duży wpływ na decyzje konsumentów podczas zakupów dokonywanych online, co jest dowodem na ciągle rosnące znaczenie tych platform w aspekcie handlu. 

W ciągu ostatnich trzech lat można było zaobserwować zmianę priorytetów konsumentów, jeśli chodzi o wydatki, co jest wynikiem ogólnego wzrostu cen i kosztów utrzymania. Konsumenci skupiają się na produktach, mających poprawić ich samopoczucie (wellness, self-care). Nie zamierzają też oszczędzać na artykułach farmaceutycznych, perfumach oraz produktach do pielęgnacji włosów oraz ciała.

Analizując ten boom na rynku kosmetycznym, firma konsultingowa McKinsey przewiduje, że sektory produktów luksusowych z najwyższych półek cenowych (np. La Mer i Byredo) oraz super luksusowych (Guerlain, La Prairie) mogą wzrosnąć z ok. 15,7 mld funtów (20 mld dolarów) w 2023 roku do ok. 31,4 mld funtów (40 mld dolarów) do 2027 roku.

Sklepy online, oferujące kosmetyki luksusowe, potwierdzają ciągły wzrost konsumentów, którzy szukają produktów wyższej jakości i przystępnych cenowo do użycia w zaciszu domowym. Klienci uważają, że kosmetyki kupowane przez internet są dla nich bardziej przystępne, niż w przypadku tradycyjnych sklepów detalicznych.

Media społecznościowe odgrywają coraz większą rolę w kształtowaniu zwyczajów zakupowych konsumentów w sektorze kosmetycznym. Dzięki social mediom wzrosła sprzedaż tańszych, “alternatywnych” odpowiedników drogich kosmetyków (tzw. dupes) dzięki konsumentom, którzy chcą zaoszczędzić. 

Zakupy dokonywane bezpośrednio z platform społecznościowych rosną. Wg Barclays, 27 proc. respondentów kupiło już w ten sposób produkty kosmetyczne i pielęgnacyjne, a 17 proc. zakupiło perfumy na platformach takich jak Facebook czy Instagram.

Z badania wynika, że zmieniające się potrzeby konsumentów mają wpływ na przeobrażenia w branży kosmetycznej. Zdaniem ekspertów, marki będą musiały odpowiednio zareagować i dostosowywać się do tych zmian. Wg Barclays, marki kosmetyczne powinny maksymalnie wykorzystywać platformy internetowe i oferować kupującym różne możliwości dokonywania zakupów. Te zachodzące w branży zmiany powinny być uwzględniane również przez sprzedawców detalicznych, którzy chcą nadążać za nowymi potrzebami i zachowaniami konsumentów. 

Czytaj też: Kosmetyki i szampan – luksus w przystępnej cenie przyciąga klientów w czasach kryzysu

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. grudzień 2024 16:43