Koszyk FMCG, który wzięła pod lupę firma badawcza GfK, obejmuje produkty spożywcze, kosmetyczne oraz produkty do domu (artykuły dla zwierząt, chemię gospodarczą, artykuły z kategorii dom i ogród, książki i czasopisma, etc.).
W analizowanym okresie w przeciętnym gospodarstwie domowym zrobiono zakupy średnio 406 razy (o 22 razy mniej niż w analogicznym okresie rok wstecz). W trakcie pojedynczej wizyty w sklepie konsumenci wydawali średnio 26 zł na produkty spożywcze (o 2 zł więcej), blisko 19 zł na kosmetyki i prawie 11 zł na produkty do domu.
Wydatki pojedynczego gospodarstwa domowego na produkty spożywcze stanowiły niemal 86 proc. wszystkich wydatków na FMCG. Udział wydatków na kosmetyki i produkty do domu w całym koszyku FMCG wyniósł odpowiednio 7,1 i 7,3 proc.
Największą część domowego budżetu przeznaczanego na produkty kosmetyczne konsumenci wydali na artykuły higieny osobistej (32,1 proc.), kosmetyki dla dzieci (17,3 proc.) oraz środki ochrony skóry (17,2 proc.). Po kosmetyki kupujący najczęściej chodzili do drogerii i w nich również zostawiali najwięcej pieniędzy (57,7 proc. wydatków na tę kategorię).
Na produkty do domu z budżetu przeciętnego gospodarstwa poszło około 835 zł. Najwięcej pieniędzy pochłonęły artykuły dla zwierząt (32,6 proc.) oraz chemia gospodarczą (30,3 proc.). 32,5 proc. wydatków na kategorię „do domu” wpadło do kas dyskontów.
Powyższe dane pochodzą z prowadzonego od ponad 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG. Analizie zostały poddane wydatki na produkty FMCG uśrednionego gospodarstwa domowego w Polsce w okresie od września 2016 roku do sierpnia 2017 roku.