StoryEditor
Rynek i trendy
25.01.2021 00:00

Polacy coraz bardziej niepokoją się o pieniądze. O zdrowie coraz mniej [DELOITTE]

Chociaż mniej się boimy o zdrowie własne i bliskich, wyniki badania firmy doradczej Deloitte "Global State of the Consumer Tracker" pokazują, że coraz bardziej martwią nas kwestie finansowe. Prawie dwie trzecie Polaków obawia się o możliwość spłaty kredytu, a 68 proc. z niepokojem patrzy na stan swoich oszczędności. 

Na przełomie grudnia i stycznia firma doradcza Deloitte  po raz 11. zbadała nastroje i obawy polskich konsumentów związane z pandemią koronawirusa. Na świecie badanie „Global State of the Consumer Tracker” zostało przeprowadzone po raz 14. Poza Polską, na pytania Deloitte odpowiedziało po tysiąc osób z 17 krajów – byli to mieszkańcy Australii, Kanady, Chin, Francji, Niemiec, Indii, Irlandii, Włoch, Japonii, Meksyku, Holandii, Korei Południowej, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Chile oraz RPA. 

Polacy oswoili pandemię. Największy w Europie spadek poziomu obaw

Z drugiego na szóste miejsce na świecie spadła Polska w zestawieniu dotyczącym poziomu obaw wywołanych pandemią. Indeks niepokoju, czyli różnica netto między osobami, które zgodziły się ze zdaniem „Jestem bardziej zaniepokojony niż tydzień temu” oraz tymi, które zaprzeczyły, wyniósł na początku roku 2 proc., a więc o 5 p.p. mniej niż miesiąc temu. Poziom obaw polskich konsumentów spada więc sukcesywnie od początku listopada, kiedy osiągając swój szczyt, wyniósł aż 34 proc.

Co ciekawe, zdecydowanie ubyło osób w najstarszej z badanych grup wiekowych – a więc 55+ które deklarują, że zwiększył się ich poziom niepokoju (-3 p.p.). Obecnie jest ich tyle samo co wśród konsumentów w wieku 18-34 lata (40 proc.). Wciąż najbardziej zaniepokojoną grupą wiekową są osoby w wieku pomiędzy 35 a 54 lata (46 proc.). 

Polska odnotowała najwyższy spadek indeksu niepokoju spośród krajów europejskich. To prawdziwy rollercoaster nastrojów. Z pewnością wpływ na uspokojenie miało rozpoczęcie szczepień wśród lekarzy i personelu medycznego oraz uruchomienie zapisów na szczepienia dla pozostałych grup, a także spadek liczby zachorowań. Na świecie największą zmianę, jeśli chodzi o poprawę nastrojów, widać w Chinach, gdzie opracowany przez nas indeks niepokoju spadł od początku grudnia aż o 10 p.p. – komentuje Michał Tokarski, Partner, lider sektora dóbr konsumenckich w Polsce, Deloitte.

W najnowszej edycji badania uwagę zwraca bardzo duży wzrost poziomu obaw w Irlandii, bo aż o 15 p.p. Obecnie wynosi on 12 proc., tym samym globalnie kraj ten znalazł się na trzecim miejscu z najwyższym indeksem niepokoju za RPA (17 proc.) i Indiami (28 proc.). Również wysoki wzrost odnotowała Wielka Brytania – +14 p.p. Niezmiennie najlepsze na świecie nastroje są wśród naszych zachodnich sąsiadów, choć w ciągu miesiąca indeks niepokoju Niemców nieco drgnął z -33 proc. na -30 proc. 

Martwimy się o bliskich, ale inne rzeczy niepokoją mniej

Eksperci Deloitte odnotowali nad Wisłą bardzo wysoki odsetek osób, które niepokoją się o zdrowie swoich bliskich. Odpowiedziało tak aż 80 proc. zapytanych, tyle samo co w Chile, Indiach i Meksyku. To też najwyższy wynik w Europie. Od ostatniego badania konsumenci w Polsce wyprzedzili pod tym względem Hiszpanów (78 proc.). Najbardziej na świecie zaniepokojeni o zdrowie rodziny są Chińczycy (86 proc.). 

Nie możemy mówić co prawda o szybkim tempie tych zmian, ale fakt, że obawy Polaków o własne zdrowie topnieją, widać na przykładzie zakupów w sklepach stacjonarnych. W grudniu znacznie, bo aż o 10 pp. wzrosła liczba konsumentów, którzy czują się bezpiecznie podczas robienia takich sprawunków. Mogło być to spowodowane faktem, że grudzień to czas zakupów produktów spożywczych na świąteczny stół, a tych Polacy nie lubią kupować w Internecie. Teraz, kiedy święta za nami widać nieznaczny spadek liczby osób, które czują się bezpiecznie w sklepach stacjonarnych – z 49 na 48 proc. – mówi Krzysztof Wilk, Partner Associate w dziale Doradztwa Podatkowego, lider praktyki Life Sciences & Health Care, Deloitte. 

Po wzroście poczucia bezpieczeństwa podczas typowych aktywności konsumenckich, jaki zauważalny był w wynikach ankiet przeprowadzonych miesiąc temu, w najnowszej edycji badania ten trend wyraźnie zwolnił. O 2 p.p. wzrosła liczba osób, które deklarują, że czują się komfortowo podczas podróży samolotem (28 proc.) i gdyby miały wziąć udział w meczu czy koncercie (22 proc.). Na niezmienionym poziomie (36 proc.) utrzymuje się liczba polskich konsumentów, którzy nie mają obaw przed zatrzymaniem się w hotelu, choć w poprzednim badaniu ich liczba wzrosła aż o 8 p.p. 

Co ciekawe minimalnie (-1p.p.) spadło poczucie bezpieczeństwa Polaków w przypadku wizyt w barach czy restauracjach (35 proc.). O 3 p.p. natomiast ubyło od ostatniej fali badania konsumentów, którzy czują się komfortowo, korzystając z indywidulanych usług, czyli np. podczas wizyty u dentysty czy fryzjera (39 proc.). 

Perspektywa utraty pracy nadal straszy

Najnowsza fala badania jest drugą z kolei, która pokazuje malejące obawy Polaków przed powrotem do biur. W ciągu miesiąca liczba osób, dla których jest to powód do obaw spadła o 5 p.p., a od początku listopada to spadek o w sumie 10 p.p., do 25 proc. Coraz mniej niepokoi nas podróżowanie komunikacją miejską, którą wielu z nas wykorzystuje na dotarcie do biur. Od początku grudnia liczba osób, które planują ograniczyć korzystanie z miejskiego transportu spadła z 54 proc. do 47 proc.

Niestety, uspokojenie nastrojów nie dotyczy poczucia bezpieczeństwa związanego z pracą. Od listopada, kiedy utraty zatrudnienia obawiało się rekordowe 54 proc. naszych ankietowanych, ich liczba spadła zaledwie o 1 p.p., do 53 proc. To drugi wynik w Europie za Hiszpanią, gdzie takie obawy ma aż 57 proc. mieszkańców – mówi John Guziak, Partner, lider ds. Kapitału Ludzkiego w Deloitte Polska. 

Najnowsza fala badania pokazuje, że Polacy mniej martwią się o zdrowie, a bardziej o stabilność swojej sytuacji finansowej. Jeszcze dwa miesiące temu troska o zdrowie bliskich i własne były odpowiednio na pierwszym i drugim miejscu wśród powodów niepokoju polskich konsumentów. W styczniu nadal zdrowie wiedzie prym, ale tuż za nim znajdują się stan oszczędności i obawa o możliwość spłaty kredytów. Troska o własne zdrowie jest dopiero na czwartym miejscu.

Od ostatniego badania aż o 4 pp. wzrosła liczba Polaków, dla których powodem do zmartwień jest spłata zadłużenia kredytowego. O 2 p.p. przybyło natomiast wśród naszych ankietowanych osób, które z niepokojem patrzą na stan swoich oszczędności. Może to być także pokłosiem niedawnych wydatków związanych ze świętami. Większość z nas nadwyrężyła swoje portfele, a do tego dochodzi przedłużający się lockdown i utrzymująca się niepewność co do najbliższej przyszłości – wskazuje Przemysław Szczygielski, Partner, lider branży Usług Finansowych w Polsce, Deloitte. 

Tylko o 1 p.p. spadła w ciągu miesiąca liczba Polaków, którzy obawiają się o uregulowanie nadchodzących płatności (29 proc.), a o 2 p.p. ubyło konsumentów, którzy odkładają na przyszłość robienie większych zakupów (37 proc.).

Kupujemy za dużo, ale nie chcemy płacić za wygodę

Prawie połowa z nas przyznaje, że kupuje więcej niż jest w stanie zużyć na bieżąco. To najwyższy wynik dla Polski w historii badania i najwyższy w Europie. Za nami są Brytyjczycy. Aż 41 proc. z nich kupuje na zapas, podczas gdy we Francji i Hiszpanii robi tak niespełna jedna czwarta konsumentów. Na świecie najwięcej osób, które kupują na zapas jest w Indiach – 64 proc.

Brytyjczycy i Niemcy najczęściej w Europie przyznają się do polowania na okazje (po 48 proc.). Globalnie najwięcej konsumentów, którzy, jeśli trafią na atrakcyjną cenę, są gotowi kupić rzecz, która nie jest im niezbędna, niezmiennie jest w Chinach – 64 proc. Nad Wisłą na okazje poluje 46 proc. zapytanych (-2 p.p.). 

Najnowsze wyniki badania pokazują minimalny odwrót od tzw. trendu convenience. Od października stopniowo przybywało osób gotowych płacić więcej za wygodę, jak na przykład dostarczenie zakupów do domu. Od grudnia takich osób ubyło o 2 p.p. – dodaje Michał Tokarski.

Znacznie, bo aż o 9 p.p. ubyło konsumentów, którzy decydują się płacić więcej za wygodę, by chronić swoje zdrowie. Ten powód wciąż jest najważniejszy, jednak od listopada osób, które go podają ubyło aż o 16 p.p. Na drugim miejscu jest oszczędność czasu, którą wskazała połowa ankietowanych.
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
03.03.2025 12:36
PMR Market Experts: Dyskonty niespożywcze rosną w siłę — co za tym stoi?
Agata Grysiak

Polski rynek dyskontów niespożywczych rośnie w imponującym tempie. Według danych PMR Market Experts, pod koniec 2024 roku w Polsce działało już blisko 3 000 takich sklepów, a wartość rynku przekroczyła 13 miliardów złotych. Oznacza to niemal trzykrotny wzrost w porównaniu do 2018 roku. Marki takie jak Pepco, Kik, Action i Dealz na stałe wpisały się w krajobraz handlowy kraju, przyciągając klientów szerokim asortymentem i przystępnymi cenami.

Jednym z kluczowych czynników sukcesu dyskontów niespożywczych jest ich zdolność do dostosowania się do lokalnych potrzeb. Sklepy te szczególnie dynamicznie rozwijały się w mniejszych miastach i miejscowościach liczących poniżej 10 tysięcy mieszkańców. Ich kompaktowy format oraz lokalizacje w popularnych parkach handlowych sprawiają, że są łatwo dostępne dla szerokiego grona klientów. Taka strategia pozwoliła wypełnić lukę na mapie handlowej Polski, oferując mieszkańcom mniejszych miejscowości dostęp do szerokiej gamy produktów w konkurencyjnych cenach.

Atrakcyjność cenowa to kolejny istotny czynnik napędzający rozwój tego segmentu. Dyskonty niespożywcze oferują produkty z różnych kategorii – od odzieży, przez artykuły dekoracyjne, po drobną elektronikę – często inspirowane najnowszymi trendami, ale w cenach znacznie niższych niż w tradycyjnych sklepach. Szczególną popularnością cieszą się artykuły odzieżowe, zwłaszcza dla kobiet, a także dekoracje wnętrz i podstawowe produkty spożywcze, dostępne w niektórych sieciach.

image
PMR Market Experts

Media społecznościowe również odegrały istotną rolę w promocji zakupów w dyskontach niespożywczych. Popularne profile na Instagramie czy TikToku regularnie prezentują atrakcyjne okazje z Pepco czy Action, przyciągając uwagę klientów i napędzając sprzedaż. Według badań, Pepco jest liderem rynku z 90-procentową rozpoznawalnością wśród konsumentów, podczas gdy Kik osiąga 70 procent. Sieci Action i Dealz również dynamicznie zyskują na popularności, szczególnie wśród młodszych klientów. Mimo lekkiego wyhamowania wzrostu w 2024 roku, prognozy na przyszłość pozostają optymistyczne – do 2030 roku udział dyskontów niespożywczych w polskim handlu detalicznym może przekroczyć 2 procent, napędzany dalszą ekspansją i innowacyjnymi formatami sprzedaży.

Kosmetyki oraz chemia gospodarcza stanowią istotny segment oferty dyskontów niespożywczych, przyciągając klientów szerokim wyborem produktów w konkurencyjnych cenach. Artykuły higieniczne, środki czystości, perfumy czy kosmetyki do pielęgnacji twarzy i ciała są dostępne zarówno w markach własnych, jak i znanych globalnych producentów. Dzięki regularnym promocjom oraz sezonowym ofertom, klienci mogą zaopatrzyć się w podstawowe produkty codziennego użytku znacznie taniej niż w tradycyjnych drogeriach. Wzrost zainteresowania tym segmentem wynika także z rosnącego trendu zakupów w jednym miejscu – konsumenci chętnie wybierają dyskonty niespożywcze jako wygodną alternatywę dla większych sieci drogeryjnych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
28.02.2025 14:38
Fortune Business Insights: Rynek perfum osiągnie wartość 77,53 miliarda dolarów w 2032 roku
alanharper via Morguefile

Rynek perfum na świecie w 2024 roku osiągnął wartość 50,46 miliarda dolarów i prognozowany jest jego dalszy rozwój do poziomu 77,53 miliarda dolarów w 2032 roku. Oznacza to średnią roczną stopę wzrostu (CAGR) wynoszącą 5,57 proc. w latach 2025-2032. Wzrost ten napędzany jest rosnącym zainteresowaniem luksusowymi i unikalnymi kompozycjami zapachowymi oraz wzrostem globalnej siły nabywczej konsumentów. W 2024 roku największy udział w rynku miała Ameryka Północna, odpowiadająca za 35,47 proc. globalnej sprzedaży.

Według raportu Fortune Business Insights "Perfume Industry Share, Size, Growth and Report Forecast, 2025-2032" znaczący wpływ na rozwój rynku perfum ma rosnąca popularność zapachów premium, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie prognozowana wartość rynku w 2032 roku ma wynieść 23,23 miliarda dolarów. Konsumenci coraz częściej poszukują trwałych i intensywnych zapachów, co przekłada się na wzrost sprzedaży produktów o wyższej koncentracji olejków eterycznych. Równocześnie dynamicznie rozwijają się segmenty związane z perfumami ekologicznymi i wegańskimi, co wynika z rosnącej świadomości ekologicznej społeczeństwa.

Do kluczowych graczy na rynku należą takie firmy jak L’Oréal, Unilever, Coty, Procter & Gamble, Revlon czy Chanel. Wzrost znaczenia sprzedaży online i platform e-commerce, takich jak Amazon czy Parfumdreams, sprzyja dalszej ekspansji branży, oferując konsumentom szeroki wybór i wygodne zakupy. W 2022 roku segment sprzedaży internetowej odnotował znaczący wzrost, co wskazuje na utrzymującą się tendencję do cyfryzacji handlu detalicznego.

Globalny rynek perfum pozostaje silnie zróżnicowany pod względem preferencji konsumentów i trendów regionalnych. Podczas gdy Ameryka Północna dominuje w sprzedaży produktów premium, w regionie Azji i Pacyfiku dynamicznie rośnie popyt na kosmetyki zapachowe, szczególnie wśród młodego pokolenia. Wzrost dochodów i rosnąca świadomość w zakresie pielęgnacji osobistej sprawiają, że branża perfumeryjna ma przed sobą stabilną perspektywę rozwoju w nadchodzących latach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
04. marzec 2025 06:07