Globalna prognoza dotycząca Czarnego Piątku (Black Friday), przeprowadzona przez Simon-Kucher & Partners, firmę zajmującą się doradztwem w zakresie strategii i marketingu, ujawniła, że popularność Black Friday, Cyber Monday (Czarnego Piątku i Cyber Poniedziałku) i Dnia Singla w Chinach stale rośnie na świecie.
Ujawnia ona zachowania konsumentów, zmienione podczas pandemii i nowe możliwości dla detalistów, przy czym Czarny Piątek pozostaje najbardziej rozpoznawalnym wydarzeniem sprzedażowym tego okresu. Jednak gotowość do zakupów podczas tych świątecznych zakupów przekracza 50 proc. we wszystkich badanych krajach,
liczba ta spada z roku na rok.
Badania, na podstawie reprezentatywnej próby ponad 11 000 konsumentów z 14 krajów, wskazują na to, że pandemia będzie miała znaczący wpływ na zachowania zakupowe konsumentów w nadchodzącym okresie zakupów przedświątecznych. We wszystkich krajach ponad 60 proc. konsumentów zgodziło się, że pandemia wpłynęła na ich zachowania zakupowe. Najbardziej zauważalne zmiany to przejście na zakupy online ze względów bezpieczeństwa, zwiększony nacisk na zakupy lokalne i wykorzystanie promocji z okazji Czarnego Piątku, aby zaoszczędzić pieniądze podczas świątecznych zakupów.
Black Friday i Cyber Monday nadal dominują w okresie świątecznych zakupów
We wszystkich badanych krajach respondenci w przeważającej większości wskazują na znajomość Czarnego
Piątku. W rzeczywistości w sześciu z 14 badanych krajów (Niemcy, Hiszpania, Holandia, Szwecja,
Wielka Brytania i Zjednoczone Emiraty Arabskie), 100 proc. respondentów wskazuje, że są zaznajomieni z tym wydarzeniem zakupowym –w Stanach Zjednoczonych 94 proc. konsumentów twierdzi, że wie o Czarnym Piątku.
Kraje o najniższym poziomie rozpoznawalności to Chiny (87 proc.) i Australia (84 proc.).
Chociaż świadomość Cyber Monday pozostaje nieco niższa, większość respondentów w 11 z
14 krajów jest świadomych tego wydarzenia zakupów online - tylko z wyjątkiem Arabii Saudyjskiej i Turcji,
oraz Chin, gdzie akurat Dzień Singla, obchodzony 11 listopada, jest bardziej popularnym wydarzeniem.
Wydatki mogą spadać, ale sprzedawcy detaliczni mogą nadal się rozwijać, jeśli przyjmą nową taktykę.
Pandemia prowadzi do spadku wydatków na zakupy we wszystkich krajach - na całym świecie średni budżet na zakupy w Black Friday i Cyber Monday wynosi od 230 i 300 dolarów. Kraje, które mogą pochwalić się najwyższymi budżetami to Dania, Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie, a Australia i Nowa Zelandia reprezentują najmniejsze budżety. W Stanach Zjednoczonych średni budżet na zakupy w Black Friday i Cyber Monday w 2020 r. wynosi 236 dol. w porównaniu z 267 dol. w 2019 roku.
- W wielu krajach, zwłaszcza tych najbardziej dotkniętych pandemią, widzimy, że konsumenci
zachowują większą ostrożność, jeśli chodzi o wydawanie swoich dochodów - mówi Shikha
Jain, partner w globalnym dziale Consumer Goods & Retail w Simon-Kucher w Bostonie. - Co ciekawe, pomimo ich ostrożności, widzimy również, że konsumenci ci są mniej skłonni do wcześniejszego planowania zakupów w Black Friday i Cyber Monday i będą prawdopodobnie przeglądać sieć i robić spontaniczne zakupy - co daje dużą szansę dla sprzedawców na wyeksponowanie swoich rabatów i zmaksymalizowanie możliwości sprzedaży krzyżowej, tak jak będą to robić konsumenci przeglądający wiele kategorii.
Zakupy online są teraz kwestią wygody i bezpieczeństwa
W większości krajów preferencje konsumentów skłaniają się ku zakupom online - bardzo popularne są w Chinach, gdzie 70 proc. ankietowanych stwierdziło, że planuje robić zakupy online. W trzech innych krajach, takich jak Nowa Zelandia, Holandia i Zjednoczone Emiraty Arabskie, konsumenci preferują zakupy w sklepach stacjonarnych. W Stanach Zjednoczonych rozbieżność jest mniej wyraźna niż w wielu innych krajach - 39 proc.
konsumentów planuje robić zakupy online, a 26 proc. offline.
- Ze względu na spodziewany w tym roku mniejszy ruch pieszy w tradycyjnych sklepach, detaliści będą musieli szukać nowych możliwości wykraczając poza tradycyjne taktyki, na których polegali w minionych latach, takie jak aktywne doświadczenie zakupowe - mówi Nina Scharwenka, partner w globalnym dziale Consumer Goods & Retail w Simon-Kucher w Monachium. - W tym roku decydujące będzie dla sprzedawców detalicznych
przyciąganie konsumentów do swoich sklepów internetowych za pośrednictwem wszelkich dostępnych kanałów marketingu internetowego oraz zaoferowanie im wyjątkowych wrażeń z zakupów online, takich jak kąciki koncepcyjne lub wydarzenia na żywo influencerów, aby zwiększyć możliwości cross-sellingu i up-sellingu - dodaje.