W Polsce funkcjonuje wiele sieci handlowych w różny sposób postrzeganych przez klientów. W niektórych kategoriach na pierwsze miejsce wysuwają się małe osiedlowe, niesieciowe placówki.
Jak podkreślają autorzy badania, polski rynek handlu detalicznego jest bardzo konkurencyjny - przecięty shopper zna 16 różnych marek sieci handlowych, a w przeciągu ostatnich 30 dni skorzystał z aż 5 różnych sieci. Nic dziwnego, że sieci walczą o konsumenta nie tylko dopieszczając go różnymi promocjami, ale też dbając o wyrazisty, wyróżnialny na tle konkurentów wizerunek.
– W naszym badaniu skupiliśmy się właśnie na poznaniu profilu konsumentów: jakich kupujących można spotkać w jakich sieciach. Poznanie klientów różnych sieci pozwoliło poznać ich zwyczaje zakupowe, jak współkorzystają z różnych sklepów, często realizując w nich różne misje zakupowe np. robią regularne, codzienne zakupy w Biedronce, ale szukają nowości i „ciekawostek” w Lidlu. Badając wizerunek nie zapomnieliśmy też o takich aspektach jak: nowoczesność, postrzeganie jako atrakcyjnego cenowo, o szerokim asortymencie dla kilku różnych kategorii czy o intuicyjnym układzie towaru i posiadaniu miłej obsługi. Tymi ostatnimi, nadal często pożądanymi cechami, bardzo silnie walczą małe, osiedlowe sklepy spożywcze nie zrzeszone w żadnej sieci. Poznanie opinii konsumentów i zestawienie ich z opiniami na temat sieci konkurencyjnych może być bardzo inspirujące w tworzeniu strategii komunikacji i strategii biznesowej sieci – skomentował wyniki badania Filip Owczarek, badacz z ARC Rynek i Opinia.