StoryEditor
Rynek i trendy
26.12.2018 00:00

Pikantnie i zmysłowo, czyli perfumy zimą

Gdy spadają temperatury, powoli zaczyna zmieniać się również zawartość naszych torebek i toaletek. Z każdym chłodniejszym tygodniem podświadomie sięgamy po mocniej rozgrzewające nuty i szukamy perfum o otulających zapachach.

Zimą uwielbiamy woń mandarynki, piernika, goździka, cynamonu, czyli bukietów kojarzonych ze świętami. Woń czekolady, wanilii, karmelu to smakowite nuty z rodziny gourmand. Kadzidło, mirra i kurkuma to esencje Orientu, a drzewo sandałowe, paczula to drzewne, zmysłowe aromaty. Jaśmin i tuberoza to białe kwiaty o odurzającym i narkotycznym zapachu, w duecie pachnące najpiękniej. Te otulające kompozycje będą często pojawiać się w nowych kompozycjach perfum, zaskakując i zniewalając.

Silna kobieta

Czeka nas mnóstwo nowości w zapachach. Wśród damskich nie zabraknie akordów mocnych, wyrazistych, przypominających nieco męskie, ale odnajdziemy też bardziej subtelne, bazujące na kwiatowych nutach.

Tegoroczne jesienno-zimowe kompozycje zapachowe to aromatyczny miks pikantnych przypraw i nut korzennych, a także orientalnych akcentów w postaci kadzidła czy mirry. Pojawiają się zapachy prażonego jęczmienia, drzewa sandałowego czy kawy, jednak na pierwszy plan wysuwają się nuty cytrusów typowe dla letnich barw, które tym razem zostaną z nami na dłuższy czas i zdominują zimowe kompozycje, dodając im świeżości i przywołując wakacyjne wspomnienia.
Co szczególnie ciekawe, kobieca delikatność i subtelność tej jesieni odejdzie nieco do lamusa. Perfumy damskie w tym okresie to przede wszystkim zapachy ekspresyjne, dosadne.

Pamiętaj!

Zapach kosmetyku to dla każdego bardzo indywidualna sprawa. Każdy kieruje się innymi zasadami przy jego doborze.

Angielski arystokrata

Jeśli popatrzymy na trendy w zapachach męskich, to zobaczymy, że na pierwszy plan wybija się połączenie silnego aromatu cygar przełamanego cytrusową świeżością. Jesienne perfumy są ciężkie, duszące, otulające, a przede wszystkim stanowcze, doniosłe. Zaskakują kompozycje, w których możemy znaleźć zarówno kwiat róży damasceńskiej, wanilię, jak i tytoń, skórę. Myśląc o jesiennym mężczyźnie, widzimy elegancję inspirowaną stylem angielskiej arystokracji. Zapachy ziołowo-korzenne, bazylia, rozmaryn, kwiat lawendy, a także wyczuwalny cedr, goździki, drzewo sandałowe, tytoń oraz wetyweria to kompozycje, które doskonale sprawdzą się w chłodniejsze, zimowe dni.

Co zrobić, żeby pachniały najpiękniej?

Perfumy nakładamy bezpośrednio na skórę, na nadgarstki, zgięcia łokci, szyję lub dekolt. W tych miejscach krew krąży szybciej, wydobywają się najpiękniejsze nuty. Nie pocieramy tych miejsc, nie ogrzewamy perfum dłonią, tylko pozwalamy im stopniowo uwalniać się i rozwijać.

Iwona Hrapkowicz, dyrektor handlowy, JFenzi Perfume

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.11.2024 13:48
Rośnie sprzedaż włoskich marek kosmetycznych i chemicznych. Konkurencja pomiędzy kanałami sprzedaży będzie się nasilać
Drogeria Jasmin Elter, Osiedle Stefana Batorego 18, Poznańfot. Katarzyna Bochner, wiadomoscikosmetyczne.pl

Sprzedaż włoskich produktów kosmetycznych i chemicznych od 2021 r. systematycznie rośnie w e-commerce, a ostatnio osiąga rekordowe wyniki. Podobnie dzieje się w sprzedaży stacjonarnej. Jak dalej ułoży się rynek?

Jak donosi firma Corri, która jest wyłącznym dystrybutorem w Polsce włoskiej marki Tesori d’Oriente, sprzedaż kosmetyków i chemii gospodarczej z Włoch systematycznie rośnie na Allegro – największej platformie marketplace w Polsce.

Wzrosty sprzedaży są widoczne od 2021 r. a końcówka bieżącego roku pokazuje dynamiczny trend wzrostowy. Sprzedaż w III kwartale br. wzrosła o 15 proc. względem II kwartału – podaje Corri.

– To zmiana podobna do boomu na produkty niemieckie sprzed kilku lat – ocenia dystrybutor.

Włoskie marki zyskują nie tylko w e-commerce, ale także w sprzedaży stacjonarnej i coraz wyraźniej zaznaczają swoją obecność w kategoriach. Można je znaleźć w największych sieciach handlowych, ale także w działających regionalnie. Od dawna z włoskimi markami pracują właściciele indywidualnych drogerii (tzw. rynek tradycyjny) i do tej pory traktowali je jako swój ważny wyróżnik w ofercie na tle sieciowych konkurentów. Choć cieszą się, że same marki zdobywają rynek i uznanie konsumentów, to przyznają, że rosnąca popularność włoskich marek w innych kanałach sprzedaży jest dla nich dużą konkurencją.

– Sprzedajemy włoską chemię i kosmetyki od lat – mówi Teresa Stachnio prowadząca stacjonarną drogerię Jasmin Elter na osiedlu Batorego w Poznaniu oraz internetową dobradrogeria.com. – Marki chemiczne, takie jak Chanta Claire, Spuma di Sciampagna czy Tesori d’Oriente to dla nas ważny asortyment, to po nie przychodzi wielu klientów, ceniąc je przede wszystkim za skuteczność i trwałe, piękne zapachy. Typowo koncernowymi brandami nie możemy konkurować na rynku z dyskontami, marketami czy sieciami drogeryjnymi, które je sprzedają. Włoska chemia była natomiast dotąd naszym dużym atutem. Sprzedajemy ją zarówno stacjonarnie, jak i przez internet. Co ciekawe, duże zamówienia internetowe składają także klienci z Czech i Słowacji, ale większą sprzedaż realizujemy stacjonarnie – przyznaje Teresa Stachnio.

W asortymencie kosmetycznym właścicielka drogerii oferuje np. produkty marki Felce Azzura   to żele pod prysznic, płyny do kąpieli, dezodoranty, perfumy. – Tu są dwie grupy klientów. Jedni wspominają czasy, gdy mogli je kupić tylko we Włoszech i cieszą się, że są teraz dostępne w Polsce. Inny dopiero je poznają, proszą o poradę, rekomendację – opowiada Teresa Stachnio.

Dla przedsiębiorczyni rosnąca popularność i świadomość włoskich marek jest z jednej strony istotna, bo zwiększa się grupa znających je klientów. Z drugiej strony oznacza to coraz większą konkurencję na rynku.

– Marka Tessori d’Oriente mniej więcej od roku zaczęła pojawiać się na akcjach in-outowych w różnych sieciach handlowych, również takich jak Lidl, Chata Polska, Lewiatan, Bricomarche. W samym Poznaniu jest 6 hurtowni, które sprzedają włoską chemię. To już powoduje pewne perturbacje cenowe na rynku, więc zobaczymy jak dalej ten segment produktów będzie się rozwijał – mówi Teresa Stachnio.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
19.11.2024 11:00
Badanie i Raport Koszyk Zakupowy ASM SFA sygnalizują walkę na promocje — niemniej ceny kosmetyków i chemii nie spadają, a powoli toczą się w dół
Ceny artykułów chemii gospodarczej i kosmetyków tylko nieznacznie spadły rok do roku.DALL-E

W październiku 2024 roku odnotowano spadek cen podstawowych produktów spożywczych w Polsce, jednak roczna dynamika wzrostu cen nadal utrzymuje się na wysokim poziomie. Średnia cena koszyka zakupowego spadła o 20,28 zł, co stanowi obniżkę o 6,5 proc. w stosunku do września. Najwięcej za zakupy zapłacono w sieci Netto, a najniższe ceny oferował Lidl. Analitycy przewidują dalsze wzrosty inflacji na początku przyszłego roku.

Październik 2024 roku przyniósł oczekiwane spadki cen, co potwierdziło badanie ASM SFA. Średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najczęściej wybierane artykuły codziennego użytku wyniosła 288,99 zł – to o 20,28 zł mniej (6,5 proc.) niż we wrześniu. Obniżkę odnotowano w 8 z 13 analizowanych sieci handlowych. Największy spadek cen zaobserwowano w sieci Biedronka, gdzie średnia wartość koszyka zmalała o 29,04 proc..

Na pierwszym miejscu w kategorii najniższych cen znalazł się Lidl, z kosztem koszyka na poziomie 230,09 zł, co oznaczało spadek o 17,09 proc. w stosunku do września. Z kolei najdroższe zakupy odnotowano w sieci Netto, gdzie średnia cena koszyka wyniosła 323,72 zł. Analiza pokazała również, że różnice w cenach między najtańszymi a najdroższymi zakupami były znaczne – najtańszy koszyk kosztował 186,90 zł, a najdroższy 355,90 zł, co daje rozpiętość cenową wynoszącą 169 zł.

image
Badanie i Raport Koszyk Zakupowy ASM SFA

Mimo miesięcznego spadku cen, analiza roczna wykazała, że średnia cena koszyka wzrosła o 2,02 proc. z 283,27 zł w październiku 2023 roku do 288,99 zł w październiku 2024 roku. W największym stopniu podrożały napoje, które były droższe o 18,17 proc. niż rok wcześniej. Największy wzrost cen koszyka zakupowego zaobserwowano w sieci Kaufland – średnia cena koszyka była wyższa o 16 proc. w porównaniu do października 2023 roku. Wśród analizowanych kategorii produktowych znalazły się oczywiście segmenty chemii domowej i kosmetyków, które zanotowały jedynie nieznaczne obniżki (w październiku 2024 r. taniej o 0,31 proc. rok do roku).

Według GUS, inflacja w październiku wzrosła o 5 proc. rok do roku i o 0,3 proc. w stosunku do września. Eksperci przewidują, że w nadchodzących miesiącach wzrost cen będzie kontynuowany, a inflacja może osiągnąć 5,5 proc. na początku 2025 roku. Chociaż październik przyniósł chwilową ulgę, zbliżające się okresy przedświąteczne mogą przyczynić się do wzrostu cen z powodu większego popytu i intensywnych działań promocyjnych sieci handlowych.

Czytaj także: Altagamma: Spowolnienie na rynku dóbr luksusowych po raz pierwszy od 15 lat — sytuację ratują kosmetyki i biżuteria

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. listopad 2024 15:37