StoryEditor
Rynek i trendy
19.12.2023 10:05

Picodi: Kosmetyki znów w czołówce najpopularniejszych prezentów

Feeria zakupowo-prezentowa trwa w najlepsze. / Isaac Martin via Unsplash
Im bliżej świąt, tym bardziej istotne staje się pytanie: "Jaki wybrać prezent?". Eksperci z firmy Picodi Polska przeanalizowali dane z wyszukiwań w Google i na tej podstawie opracowali listę najczęściej poszukiwanych prezentów na okres świąteczny. Triumf święcą kosmetyki — liczba wyszukiwań związanych z tym tematem w Google znacząco wzrosła w grudniu o 456% w porównaniu do średniej z okresu styczeń-listopad.

Na liście analizowanych zapytań znalazły się różnorodne propozycje prezentów: od tradycyjnych (czekolady, zabawki, kosmetyki) do nowoczesnej technologii (smart zegarki, inteligentne głośniki, nawilżacze powietrza). Dynamika zmiany popularności tych zapytań w grudniu 2022 roku została porównana z innymi miesiącami tego roku. Ranking został opracowany poprzez porównanie wzrostu zainteresowania danymi z wyszukiwarki Google w grudniu 2022 roku do okresu od stycznia do listopada 2022 roku. Dane historyczne zostały pozyskane przy użyciu narzędzia Google Trends.

image

Infografika dotycząca preferencji prezentowych Polaków i Polek.

Picodi

Dane zgromadzone i przeanalizowane przez Picodi wskazują, że zestaw kosmetyków został uznany za najbardziej popularny prezent na święta w Polsce. Wzrost liczby zapytań w Google w grudniu wyniósł imponujące 456 proc. w porównaniu z średnią z okresu styczeń-listopad. Na drugim miejscu znalazła się karta podarunkowa (z wzrostem o 171 proc.), która daje obdarowanej osobie możliwość wyboru własnego prezentu. Trzecie miejsce na podium zajęło kubek termiczny (z wzrostem o 168 proc.).

Warto przyjrzeć się również porównaniu rankingów najpopularniejszych prezentów w Polsce i globalnie:

Polska

  1. Zestaw kosmetyków – 456 proc.
  2. Karta podarunkowa – 171 proc.
  3. Kubek termiczny – 168 proc.
  4. Klocki Lego – 126 proc.
  5. Zestaw podarunkowy – 120 proc.
  6. Inteligentny głośnik – 115 proc.
  7. Golarka – 112 proc.
  8. Nawilżacz powietrza – 96 proc.
  9. Masażer – 95 proc.
  10. Zabawka pluszowa – 94 proc.

Świat

  1. Zestaw upominkowy – 510 proc.
  2. Zestaw kosmetyków – 257 proc.
  3. Karta podarunkowa – 150 proc.
  4. Szalik – 140 proc.
  5. Kubek termiczny – 139 proc.
  6. Nawilżacz powietrza – 105 proc.
  7. Świeca zapachowa – 96 proc.
  8. Woda toaletowa – 84 proc.
  9. Ekspres do kawy – 77 proc.
  10. Lego – 60 proc.

Poza pierwszą dziesiątką w rankingu światowym znalazły się także perfumy (55 proc.).

Czytaj także: Kosmetyki i perfumy wciąż na szczycie najpopularniejszych produktów kupowanych online [Raport Inquiry]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
20.12.2024 09:38
Blix: Blisko 46 proc. Polaków kupi prezenty pod choinkę hybrydowo — aż 61 proc. kupi pod choinkę kosmetyki.
Shutterstock

W tym roku Polacy zmieniają swoje zwyczaje zakupowe na święta. Chociaż wciąż dominują zakupy hybrydowe, ich popularność maleje. Rośnie natomiast znaczenie tradycyjnych zakupów stacjonarnych, a jednocześnie Polacy coraz częściej wybierają praktyczne i wartościowe prezenty.

Według badania Grupy BLIX, najwięcej Polaków (45,8 proc.) planuje zakupy świąteczne zarówno online, jak i w sklepach stacjonarnych. Jednak metoda ta straciła 12 punktów procentowych w stosunku do ubiegłego roku, podczas gdy zakupy w fizycznych placówkach zyskały na popularności, osiągając poziom 31,3 proc. (wzrost o 13,9 p.p. rdr.). Zakupy wyłącznie przez internet wybiera 17,8 proc. Polaków, co oznacza spadek o 3,2 p.p. w relacji rocznej. Eksperci zauważają, że wzrost znaczenia tradycyjnych zakupów może wynikać z potrzeby obejrzenia produktów przed zakupem oraz ograniczonego zaufania do terminowości dostaw w okresie świątecznym.

Kto, ile i za ile?

Najczęściej Polacy kupują prezenty dla 4–5 osób – tak deklaruje 28,2 proc. respondentów, co niemal dokładnie odpowiada wynikom z zeszłego roku (28,4 proc.). Największy odsetek ankietowanych planuje wydać na pojedynczy upominek 51–100 zł (40,5 proc.), co również jest zbliżone do wyników sprzed roku (42,9 proc.). Zmiana zauważalna jest w przedziale 201–300 zł, który zyskał 2,9 p.p. i wynosi obecnie 10,2 proc. Wysokość wydatków odzwierciedla chęć łączenia jakości z rozsądnymi cenami.

Wśród najczęściej wybieranych prezentów dominują kosmetyki (61,6 proc.), choć ich popularność spadła o 7,9 p.p. rdr. Na kolejnych miejscach znajdują się zabawki (56,1 proc.) i słodycze (44,7 proc.). Zyskały natomiast kategorie takie jak odzież (wzrost o 2,9 p.p.) oraz elektronika (wzrost o 3,9 p.p.). Eksperci wskazują, że zmiany w preferencjach zakupowych wynikają z rosnących cen książek i większej dostępności treści cyfrowych, podczas gdy elektronika staje się coraz bardziej przystępna cenowo. Decyzje konsumentów odzwierciedlają rosnącą świadomość w planowaniu budżetu oraz dążenie do zrównoważonych i praktycznych wyborów.

Czytaj także: Ekspert podatkowy radzi: ostrożnie ze świątecznymi prezentami!

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
19.12.2024 11:44
Drogerie DM chcą sprzedawać OTC online, ale najpierw... w Czechach
Szefowie DM wyjaśniają, że apteka internetowa jest odpowiedzią na spodziewane zmiany na niemieckim rynku opieki zdrowotnej.    fot. DM mat. prasowe

Niemiecka sieć drogerii, która w Polsce rozwija się dopiero drugi rok, przygotowuje się do uruchomienia apteki internetowej z lekami bez recepty. Na początek OTC będą dostarczane klientom z Niemiec za pośrednictwem apteki internetowej DM w Czechach.

Sprzedaż wysyłkową leków bez recepty DM chce rozpocząć już w przyszłym roku za pośrednictwem własnej apteki internetowej. Zdaniem sieci sprzedaż wysyłkowa OTC to najszybciej rosnący sektor rynku. 

Kiedy start apteki z OTC?

Dokładna data startu projektu nie została przez DM potwierdzona. Szefowie DM wyjaśniają, że apteka internetowa jest odpowiedzią na spodziewane zmiany na niemieckim rynku opieki zdrowotnej. Czekając na nowe regulacje prawne tego sektora w Niemczech (spodziewane w nadchodzącym roku), firma spełniła tymczasem wymogi prawne, pozwalające na uruchomienie internetowej apteki w Czechach, gdzie DM również prowadzi swoje drogerie.

DM prowadzi obecnie rozmowy z producentami i dostawcami OTC, a także z firmami start-up’owymi, które pomogą “wnieść nowe pomysły i bodźce na rynek ochrony zdrowia.

Niemcy opóźnione cyfrowo, nadganiają inne kraje

Warto przypomnieć, że Niemcy pozostają na tle krajów europejskich w tyle, jeśli chodzi o cyfryzację w ochronie zdrowia. Przedsięwzięcie podobne do polskiego Internetowego Konta Pacjenta (działającego u nas od 2018 roku) Niemcy zaczęli wdrażać dopiero w połowie Niemcy bieżącego roku, a start systemu przewidziany jest na styczeń 2025.

Jak przyznał federalny minister zdrowia Karl Lauterbach, Niemcy czekały za długo z tymi zmianami. Dlatego przyszły rok będzie czasem rewolucyjnych zmian w niemieckim systemie opieki zdrowotnej, gdy zostaną uruchomione takie usługi jak wystawianie e-recept czy cyfrowa dokumentacja pacjenta. 

Jedna apteka mniej każdego dnia

Z danych statystycznych wynika, że każdego dnia w Niemczech zamykana jest co najmniej jedna apteka. W ciągu ostatniej dekady liczba aptek stacjonarnych spadła z ponad 20 tys. do niecałych 17,3 tys. Spada też gwałtownie liczba lekarzy pierwszego kontaktu. Szacuje się, że w ciągu najbliższej dekady ponad połowa (60 proc.) wszystkich lekarzy pierwszego kontaktu przejdzie na emeryturę – wskazują managerowie drogerii DM, tłumacząc wprowadzanie OTC do oferty sieci.

image
Zdaniem DM kwestie zdrowia to “megatrend”, który wywrze duże zmiany w strukturze rynku
fot. DM mat. prasowe

Rynek OTC i suplementów przechodzi do internetu - to megatrend

Jak podaje federalne Stowarzyszenie Przemysłu Farmaceutycznego, łączna sprzedaż leków dostępnych bez recepty i suplementów diety w 2023 roku wyniosła 11,2 mld. Z tego prawie jedna czwarta (2,54 mld euro) zostało sprzedane przez internet, a apteki stacjonarne coraz bardziej tracą udziały rynkowe w OTC na rzecz aptek internetowych.

Apteki wysyłkowe, mające najwyższą sprzedaż w Niemczech, to Doc Morris i Shop Apotheke (firmy z siedzibami w Holandii).

Już pod koniec 2023 roku szefowie DM podkreślali, że kwestie zdrowia to “megatrend”, który prędzej czy później wywrze duże zmiany w strukturze rynku.

Czytaj też: Sieć DM otworzy tuż przed Świętami 50. drogerię w Polsce

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. grudzień 2024 12:17