Lockdown, czyli zamknięcie wielu miejsc sprawiło, że Polacy zaczęli wrzucać do sklepowych koszyków inne rzeczy niż w 2019 roku. Dodatkowo wielu z nas w domu z powodu pandemii pracuje.
W TOK FM Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK, zauważył, że 2020 rok, który upłynął pod znakiem koronawirusa, był dla handlu detalicznego dobrym czasem.
Średnia wartość koszyka (kupowanych produktów) wzrosła o 20 proc., choć Polacy średnio o 40 razy mniej w skali roku odwiedzali sklepy. Ale za to kupowali jednorazowo więcej produktów.
W marcu był boom na papier toaletowy i dane sprzedaży dotyczące tego produktu poszybowały. Gość TOK FM podał, że w jedenastym tygodniu roku dane dotyczące zakupów papieru i innych produktów "wystrzeliły o 200, a czasami o 300 proc.".
To efekt paniki z początku pandemii. Dane dotyczące sprzedaży papieru z całego roku nie odbiegają jednak od normy, za to przyzwyczailiśmy się za to do kupowania środków antybakteryjnych, mydła i produktów do sprzątania domów.
- Mydło rok 2020 skończyło ze wzrostem wartości sprzedaży o 60 proc. - poinformował ekspert. Z powodu siedzenia w domu sprzedaż niektórych produktów straciła.
- Skoro siedzimy w domu, nie pojawiamy się w biurze tak często, to spadło zużycie takich kategorii jak szampony, dezodoranty, szczoteczki do zębów, produktów do pielęgnacji twarzy - tłumaczył gość TOK FM. Spadek sprzedaży tych produktów wyniosła ok. 10 proc.
Po zniesieniu obostrzeń i w nowej normalności, zdaniem eksperta, można się spodziewać, że sprzedaż mydła wciąż będzie rosła. Teraz dla konsumenta liczy się tez bardzo cena, wiec rośnie sprzedaż marek własnych, które są tańsze.
- Konsumenci w trosce o niepewną przyszłość zaczynają dwa razy oglądać każdą złotówkę, którą wydają - podsumował Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK.