W badaniu przeprowadzonym pod koniec pierwszego lockdownu w czerwcu 2020 r., a następnie u progu drugiej fali pandemii w październiku i listopadzie 2020 r., przepytano 9600 konsumentów produktów kosmetycznych i środków czystości na czterech dużych rynkach: w Brazylii, Chinach, Francji i USA. Wyniki wyraźnie ujawniły znaczenie szoku gospodarczego i społecznego, który uderzył w konsumentów w efekcie pandemii.
Głęboki szok konsumentów
Analiza nastrojów wyraźnie pokazuje rosnący poziom niepokoju konsumentów, przy czym 29% z nich ma sposób myślenia zdominowany przez strach. Maseczki na twarz stały się fizycznym wyrazem zmiany stylu życia i nastawienia konsumentów. Na przykład połowa Amerykanów uważa, że nie są odpowiednio chronieni. 78% Brazylijczyków martwi się o swoich bliskich.
Ponieważ konsumenci obawiali się o swoją stabilność finansową, wielu zmniejszyło wydatki: Amerykanie i Francuzi oszczędzali 30% dochodu jaki mieli do dyspozycji, a 40% konsumentów chińskich odkładało większe zakupy.
jak wskazuje portal, liczby te wskazują jednak na możliwość dynamicznego ożywienia, pod warunkiem, że rządy wykażą się zdolnością do przywrócenia zaufania konsumentów. „Konsumpcja kosmetyków będzie stopniowo rosła w drugiej połowie roku i do 2022 r., jeśli warunki pandemii pozwolą dzięki szeroko zakrojonym kampaniom szczepień” - napisał Aptar w oświadczeniu.
Nowe profile konsumentów
Zawirowania społeczne i gospodarcze doprowadziły do znacznych zmian priorytetów i powstania nowych profili konsumentów.
- Nasze badanie ujawniło na przykład, że COVID-19 skłonił niektórych konsumentów do ponownej oceny stanu ich domów i jego wpływu na ich samopoczucie psychiczne. Ten zwiększony niepokój związany z higieną i dobrym samopoczuciem ma znaczący wpływ na przestrzeń Beauty & Personal Care - mówi Marie Jacquemin, kierownik ds. badań konsumenckich w Aptar Beauty + Home.
Analizując, jak bardzo zmieniły się potrzeby i oczekiwania konsumentów kosmetycznych i domowych podczas pandemii, Aptar odkrył nową segmentację postaw, wyrażoną w dwóch wymiarach - intensywności behawioralnej i poziomie pomocy, której potrzebują od marek.
W dziedzinie urody i higieny osobistej wyszły na jaw cztery profile konsumentów:
- Niewzruszeni, głównie mężczyźni z postawą „biznes jak zwykle”.
- Survivors, którzy zdecydowali się na DIY, aby rozwiązać problemy z dostawami lub złagodzić ograniczenia finansowe.
- Podczas gdy Niespokojni [27 proc.] szukają przede wszystkim poczucia bezpieczeństwa i dlatego oczekują, że ich zaufane marki zapewnią bezpieczne i zapewniające ochronę rozwiązania.
- Wreszcie młodsi Odkrywcy [28%] postrzegają pandemię jako okazję do zmiany stylu życia.
Badanie ujawniło zwiększone obawy konsumentów dotyczące higieny, skuteczności i zrównoważonego rozwoju. Po przezwyciężeniu kryzysu, w 2023 roku i później, główne pandemiczne trendy w handlu elektronicznym i zrównoważonym rozwoju staną się normą, a obawy o higienę, bezpieczeństwo, nieszkodliwość i skuteczność produktów do pielęgnacji domowej staną się odruchowe dla wielu konsumentów.