Czego Polki i Polacy będą szukali w sieci z okazji Czarnego Piątku 2020? W tym roku wśród Polaków szczególnie dobrze widoczny będzie patriotyzm konsumencki. Aż 90 proc. badanych deklaruje chęć zakupu lokalnych towarów – to jeden z głównych czynników decydujących o wyborze konkretnego produktu. Analitycy rynku próbują przewidzieć najważniejsze trendy zakupowe podczas tegorocznego Black Friday, warto przyjrzeć się najpopularniejszym produktom w podobnym okresie 2019 roku.
– Analiza ubiegłorocznych trendów zakupowych wokół Black Friday pokazuje, które kategorie w segmencie retail cieszyły się największą popularnością. Jedną z nich była branża odzieżowa, gdzie zainteresowanie rosło systematycznie od początku września. Wśród najczęściej wyszukiwanych haseł znalazły się: kurtki zimowe damskie, botki damskie, sukienki wieczorowe, czy torebki. Co ciekawe, Black Friday był tylko początkiem wzrostu zainteresowania ubraniami - ponadstandardowa popularność tych produktów trwała aż do Świąt Bożego Narodzenia. Dla wszystkich detalistów mających w swojej ofercie odzież oraz obuwie jest to najbardziej intensywny czas – mówi Anita Pruchniak, SEM Specialist w Deva Group.
W ubiegłym roku w e-koszykach zakupowych królowała również elektronika. Chociaż wzrost zainteresowania produktami z tej kategorii przypadł na okres tuż po wakacjach, to w czasie Black Friday 2019 nastąpił szczyt ich popularności. Wówczas internauci najchętniej wyszukiwali słuchawki bezprzewodowe, smartwatche czy nowe laptopy.
Black Friday i Cyber Monday – skokowy wzrost zainteresowania zakupami w sieci
Koniec listopada od kilku lat wzbudzał spore zainteresowanie wśród polskich konsumentów - i coraz częściej przenosi się ono do sieci. Już w 2018 roku 52 proc. badanych polskich internautów robiło zakupy w e-sklepach, rok później odnotowano wzrost do 57 proc, a u progu trzeciej dekady, m.in., dzięki pandemii, nastąpił znaczący skok. Obecnie aż 72 proc. badanych deklaruje kupowanie online.
Wyniki tegorocznego Black Friday mogą być najlepszą miarą rosnącej popularności e-commerce w dobie koronawirusa. Rozszerzenie czerwonej strefy na cały kraj poskutkowało jeszcze większym ograniczeniem fizycznych zakupów na rzecz buszowania po wirtualnych półkach.
– Bezpieczne zakupy dla Polaków nigdy nie były ważniejsze. Chcą wygodnie kupić interesujące ich produkty, bez wychodzenia z domu i narażania się na zakażenie. Najnowsze trendy pokazują, że wygoda zakupów jest ważnym elementem aż dla 76 proc. kupujących. Ten czynnik, szczególnie w dobie pandemii, oznacza dla nich możliwość wysyłki do domu (36 proc.), unikanie zatłoczonych sklepów (33 proc.), czy unikanie stresu związanego z zachorowaniem (31 proc.) – wyjaśnia Anita Pruchniak z Deva Group.
Zakupowe święta szansą dla małych i średnich przedsiębiorstw
Każda firma działająca online w swoich planach sprzedażowych powinna uwzględnić Black Friday i Cyber Monday. Jest to ważny okres w roku, w którym konsumenci wydają spore sumy, często z myślą o nadchodzących świętach Bożego Narodzenia. Dla firm jest to okazja do przyciągnięcia nowych klientów. W tym roku to również szansa na odbicie strat związanych z pandemią.
Według badania E-commerce w Polsce 2020, najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym w procesie zakupów online jest laptop (80 proc. wskazań). Na dalszych miejscach zestawienia plasują się telefon/smartfon (69 proc.) oraz komputer stacjonarny (50 proc.). Jednak wśród najmłodszej grupy badanych (przedział 15-24 lat) dominuje już telefon – to dla 92 proc. z nich główne urządzenie do e-zakupów.
Jednocześnie, już 48 proc. największych polskich sklepów internetowych oferuje klientom zakupy przez natywne aplikacje mobilne lub webowe. Liderami w tym zakresie są sklepy z branży modowej i elektronicznej.
– Warto wiedzieć, że rok do roku polscy konsumenci nie tylko coraz więcej wydają podczas Black Friday, ale również chętniej korzystają z płatności mobilnych i częściej wyszukują oferty na smartfonach. To oznacza, że zadbanie o intuicyjność i responsywność designu strony internetowej także w wersji mobilnej powinno być priorytetem dla sklepów, które chcą przyciągnąć konsumentów. Promocji w sieci będzie tyle, że nawet jeden niedziałający przycisk może skłonić klienta do zmiany sklepu, w którym zamówi towar. Równie istotne jest odpowiednie zatowarowanie, stabilne serwery czy płynność dostaw – wymienia Anita Pruchniak.
Jak firma może przygotować się na Black Friday?
Gorący okres wyprzedaży wymaga od firm odpowiedniej komunikacji, aby przyciągnąć do siebie konsumentów. Anita Pruchniak z Deva Group wskazuje cztery ważne elementy, które pomogą firmom w osiągnięciu celów sprzedażowych. Będą to:
1. Promocje, które są naprawdę przydatne. Coraz więcej konsumentów oczekuje spersonalizowanych propozycji wedle swoich upodobań. Wtedy częściej się decydują na zakup - szczególnie, jeśli produkt już wcześniej ich interesował.
2. Eksperckie materiały na stronie, wspomagające pozycjonowanie SEO. Eksperci posiadający kompleksową wiedzę w danym temacie, poprzez udzielenie szczegółowych informacji o produkcie oraz jego zastosowaniach, pomagają w podjęciu decyzji zakupowej.
3. Przejrzysta strona budząca zaufanie klienta. To najważniejszy element e-zakupów, który zachęci lub zniechęci klienta do realizacji zamówienia w danym sklepie. Nowoczesny wygląd i przejrzysty interfejs ułatwi zmniejszenie tzw. porzuconych koszyków.
4. Przemyślane treści w mediach społecznościowych. Social media mają coraz większe znaczenie dla konsumentów. Im lepiej jest prowadzona na nich komunikacja, tym lepiej konsumenci będą znali wartości związane z danym produktem czy marką. To z kolei przełoży się na efekty zakupowe.
Deva Group zajmuje się reklamą w internecie. Działa w branży od 1999 r.