StoryEditor
Rynek i trendy
04.08.2021 00:00

Pandemia dała w kość. Teraz widać efekty. Coraz mniej aptek i drogerii.

Handel dość mocno ucierpiał w czasie Covidu, ale wydawało się, że ta nowa rzeczywistość nie wpłynęła na liczbę punktów sprzedaży. Na koniec lipca 2021 r. liczba sklepów w porównaniu z końcem 2020 r. zmieniła się tylko o 0,01 proc. Jednak problemy mogą dopiero się zacząć – czytamy w Rzeczpospolitej.

W ostatnich siedmiu miesiącach najczęściej likwidowane były sklepy z artykułami biurowymi i piśmienniczymi, jak również z artykułami używanymi, obuwiem i galanterią, a także tytoniem i wyrobami mięsnymi. Wśród najszybciej kurczących się sektorów są także apteki, których zamknięto 164 – czytamy na portalu internetowym Rzeczpospolitej.

Pojawia się minimalna liczba nowych aptek, dwie trzecie z nich otwieranych jest na podstawie wniosków złożonych jeszcze przed wejściem w życie „apteki dla aptekarza", więc ta pula będzie się wyczerpywać. Zaledwie co trzecia nowa apteka otwiera się na podstawie wniosku złożonego pod rządami nowej regulacji. Jej zapisy są tak restrykcyjne, że nowych aptek nie ma ani kto, ani gdzie otwierać – mówi Marcin Piskorski, prezes Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET.

Prezes podkreśla, że rynek się kurczy i znacznie więcej aptek jest zamykanych, co obserwowano już od lat, ale ustawa w zasadzie wyłączyła opcję otwarcia nowej placówki. W związki z tym przybywa gmin, w których nie działa już ani jedna apteka.

Spada też liczba drogerii czy sklepów spożywczych, ale nie dotyczy to głównych graczy rynkowych. Jakub Jankowski z biura prasowego Rossmanna wylicza, że od stycznia do czerwca sieć otworzyła 36 sklepów. Do końca roku ma uruchomić w sumie 100 nowym placówek.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
04.03.2025 15:40
PMR Market Experts: Gen Z i Millennialsi kształtują rynek kosmetyczny — a co ze ‘starszakami‘?
Shutterstock

Wartość polskiego rynku kosmetycznego w 2024 roku przekroczyła 35 miliardów złotych, odnotowując wzrost o ponad 6 proc. rok do roku. Za tę dynamikę w dużej mierze odpowiadają przedstawiciele pokolenia Z oraz Millennialsi, którzy preferują wieloetapową pielęgnację oraz innowacyjne kosmetyki. Starsze pokolenia natomiast pozostają wierne sprawdzonym markom i klasycznym formułom. Różnice te wpływają na rozwój branży, a eksperci prognozują, że rynek będzie nadal rosnąć, napędzany wzrostem wynagrodzeń i siły nabywczej konsumentów.

W 2024 roku wartość rynku kosmetycznego w Polsce osiągnęła rekordowe 35 miliardów złotych, notując wzrost o ponad 6 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Według ekspertów PMR Market Experts główną siłą napędową tego wzrostu są młodsze pokolenia – Generacja Z oraz Millennialsi. Ich zainteresowanie wieloetapową pielęgnacją oraz innowacyjnymi formułami kosmetyków sprawia, że rynek nieustannie się rozwija. Wzrost popularności nowych trendów beauty, a także rosnąca świadomość konsumentów w zakresie pielęgnacji skóry, przyczyniają się do rosnącego popytu na zaawansowane produkty, takie jak serum, maski czy kremy z filtrem SPF.

image
PMR Market Experts

Dane z raportu „Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi 2025. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2025-2030” pokazują, że przeciętny Polak ma w swojej łazience od 3 do 10 kosmetyków do pielęgnacji twarzy i ciała. Kobiety przodują w kolekcjonowaniu produktów – aż 17 proc. z nich posiada więcej niż 15 kosmetyków, podczas gdy wśród mężczyzn ten odsetek wynosi jedynie 4 proc.. Największe zapasy gromadzą Millennialsi, którzy szczególnie cenią świadomą pielęgnację oraz wysokiej jakości składy. Ponadto, 76 proc. przedstawicieli Gen Z regularnie używa produktów do oczyszczania twarzy, a zakupy kosmetyczne coraz częściej przenoszą się do kanałów online, gdzie młodzi konsumenci szukają dopasowanych do siebie formuł.

Z kolei starsze pokolenia, czyli osoby z grupy Baby Boomers i Silent Generation, pozostają wierne tradycyjnym produktom i markom. Kremy do twarzy nadal dominują w ich codziennej pielęgnacji – używa ich aż 93 proc. przedstawicieli tych grup wiekowych. W przeciwieństwie do młodszych konsumentów rzadziej eksperymentują z nowościami i trendami kosmetycznymi. Dla nich ważna jest lojalność wobec sprawdzonych marek oraz możliwość zakupów w sklepach stacjonarnych, głównie w drogeriach i aptekach. Różnice pokoleniowe wyraźnie kształtują strukturę rynku, wpływając na preferencje produktowe oraz kanały sprzedaży.

image
PMR Market Experts

Eksperci przewidują, że rynek kosmetyczny w Polsce w kolejnych latach nadal będzie się rozwijał, choć dynamika wzrostu może ulec zmianie w zależności od trendów konsumenckich i sytuacji gospodarczej. Innowacje technologiczne, personalizacja produktów oraz dalszy rozwój e-commerce pozostaną kluczowymi czynnikami napędzającymi branżę. Młodsze generacje będą nadal poszukiwać nowości i zaawansowanych składów, podczas gdy starsi konsumenci pozostaną wierni klasycznym rozwiązaniom. Jedno jest pewne – polski rynek kosmetyczny pozostaje jednym z najbardziej dynamicznych sektorów gospodarki.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Wywiady
04.03.2025 12:10
Edyta Kresińska: Rynek drogeryjny w Polsce 2025. Jakie wyzwania czekają na horyzoncie?
Edyta Kresińska, niezależny ekspert rynku kosmetycznegomat.prasowe

Jaki wygląda rynek drogerii w Polsce w 2025 roku? Co istotnego z punktu widzenia sieci drogeryjnych wydarzyło się od początku roku, a co będzie kształtować go w nadchodzących miesiącach – komentuje Edyta Kresińska, niezależny ekspert rynku kosmetycznego.

Dopiero co świętowaliśmy Sylwestra, a tu – zanim się na dobre umościliśmy w 2025 roku – już upłynęły dwa pierwsze miesiące! Rok 2025 przywitał nas nie tylko kluczowymi zmianami personalnymi, ale też podwyżkami plac minimalnych, zmianami liczby sklepów w sieciach drogeryjnych oraz nowymi przepisami legislacyjnymi, wpływającymi na działania producentów. 

Wszystko powyższe sumując, prognozuję, że dla wielu sieci kosmetycznych ten rok będzie wyzwaniem

Czytaj też: Edyta Kresińska: 2025 to czas zmian w branży, przed nami nowe podejście do organizacji pracy

Z danych przekazanych przez Nielsen Consumer 2025 jasno wynika, że liczba sklepów stacjonarnych polskich sieci drogeryjnych będzie się dalej kurczyć. Oto kilka przykładów:

  • Drogerie Natura – od stycznia 2024 do stycznia 2025 nastąpił spadek procentowy na poziomie 4,1 prod.
  • Drogerie Polskie – tu spadek rok do roku wyniósł 8,5 proc.
  • Drogerie Jawa – ilość placówek własnych rok do roku w ww. okresie bez zmian (0 proc.).

Natomiast w tym samym okresie w przypadku sieci Rossmann mamy wzrost o 5,3 proc., w Hebe – o 4,7 proc., Super Pharm – o 2,5 proc. Drogerie DM rozpoczęły rok 2025 z 50 sklepami stacjonarnymi, mają imponujące plany rozwojowe na kolejne miesiące.

Wspomniana podwyżka płacy minimalnej jest największym wyzwaniem dla polskich sieci drogeryjnych, które na co dzień walczą o utrzymanie konkurencyjności cen i dostępności poszukiwanego przez konsumentki asortymentu.

Zbudowanie atrakcyjnej oferty jest trudne i będzie coraz trudniejsze przy oferowanych warunkach od producentów, podwyżkach cen i podwyżce płacy minimalnej. Dla niektórych sieci utrzymanie cen na poziomie sieci zagranicznych będzie wręcz niemożliwe.

Powstaje więc pytanie: jak utrzymać dotychczasową liczbę koszyków, jak budować atrakcyjność sieci i czy to jest w ogóle jeszcze możliwe przy tak ogromnej konkurencji sieci z kapitałem zagranicznym, znacznie przekraczających ilością sklepów stacjonarnych?

Ja tę szansę upatruję w dobrej komunikacji marketingowej, podkreślającej wartości i benefity niematerialne sieci – ich silne wyróżniki, na których mogą opierać siłę danej sieci. Dobrym przykładem jest Super Pharm, która od lat wypracowuje swoją niszę w produktach DERMO i suplementach diety. Bardzo przyglądam się i kibicuję pani prezes Monice Kołaszyńskiej.   

Polskie sieci drogeryjne nie mogą uczestniczyć w narracji opartej jedynie o cenę, bo zawsze te potyczki przegrają z większymi od siebie.

To samo ma miejsce w e-commerce. Na rynku polskim powstało (i wciąż rosną jak grzyby po deszczu) e-sklepy drogeryjne. Większość z nich niczym się nie wyróżnia – mają ten sam asortyment, bez wyraźnie zbudowanej tożsamości brandu i spersonalizowanych korzyści, jakie niesie za sobą marka. 

W e-commercie trwa nieustanna wojna na cenę, a koszty inwestycji w marketing tylko rosną. Kto pracuje w tym segmencie rynku ten wie, że to nie tędy prowadzi droga do sukcesu. Dlatego też prognozuję wiele zamknięć i konsolidacji na kosmetycznym rynku e-commerce w roku 2025. Czy moje prognozy są słuszne? Przekonacie się Państwo już w połowie roku.  

Co jeszcze nas czeka w roku 2025? Nowe zmiany legislacyjne (np. te dotyczące opakowań) i ich skutki: jeśli producenci będą mieli większe koszty wytworzenia i obsługi logistycznej, to automatycznie przełoży się na wzrost cen. A ten wzrost cen sprzedaży do sieci spowoduje wzrost cen na półkach dla klienta ostatecznego.

Czytaj też: PZPK: Nowe rozporządzenie UE w sprawie opakowań wpłynie na branżę kosmetyczną

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
04. marzec 2025 17:53