Z raportu wynika, że polscy konsumenci kupują bardziej świadomie i ograniczają marnotrawstwo. Ponad 70 proc. konsumentów kupuje produkty tylko gdy są im potrzebne, a 44 proc. osób, które zrezygnowało z wcześniej planowanego zakupu, zrobiło to by ograniczyć niepotrzebną konsumpcję.
Konsumenci swobodniej wybierają miejsca zakupu, kanały sprzedaży się przenikają. Prawie 70 proc. konsumentów wskazało zarówno Internet, jak i galerie handlowe jako miejsca, gdzie zrobili zakupy w ostatnich 3 miesiącach. Ponadto konsumenci czytają składy produktów. Ponad 50% konsumentów deklaruje, że czyta zawsze lub często składy i znaczenie poszczególnych składników kosmetyków, a 44 proc. składy ubrań.
Badanie wykazało także, że konsumenci ufają deklaracjom firm o ekologicznych cechach produktów – ponad połowa konsumentów ocenia ekologiczność produktu po jego naturalnym składzie lub posiadanych certyfikatach ekologicznych. Jedna trzecia wierzy też w deklaracje „na słowo” – oznaczenia produktu słowem „EKO”.
Cenią także wysoką jakość produktu i autentyczność działań marek modowych – dla 65 proc. konsumentów uczciwość i autentyczność działań marki odzieżowej lub obuwniczej ma znaczenie przy wyborze produktu przynajmniej w takim samym stopniu co cena. Wspierają przy tym drugi obieg produktów (recommerce) – blisko połowa konsumentów skorzystała w trakcie ostatnich 6 miesięcy z aplikacji i stron internetowych umożliwiających kupno i sprzedaż produktów od innych użytkowników.
Jakość i zgodność z opisem są głównymi wyzwaniami dla drugiego obiegu – jedna trzecia konsumentów, którzy nie korzystali z aplikacji i stron internetowych do kupowania ubrań „z drugiej ręki”, wskazuje ryzyko zniszczenia lub zużycia produktu oraz niezgodności z opisem, zdjęciem lub deklarowanym rozmiarem jako główne bariery skorzystania z tego typu rozwiązań