StoryEditor
Rynek i trendy
26.04.2018 00:00

Nowości napędzają kategorię pielęgnacji twarzy

Za ogromnym sukcesem kategorii pielęgnacji twarzy stoją nowości. Jest ona jednym z najważniejszych segmentów biznesu drogeryjnego – przekonuje Emilia Pawlak, dyrektor handlowy w spółce Natura.  

Jakie znaczenie dla całości sprzedaży w sieci Natura ma kategoria pielęgnacji twarzy?

Jest jedną z naszych kluczowych kategorii. Wiążemy z nią duże nadzieje. Kategoria pielęgnacji twarzy jest bardzo ważna w szeroko pojmowanym biznesie drogeryjnym. Rozwija się bardzo dynamicznie, regularnie zasilając półki kolejnymi nowościami. To właśnie mnogość innowacyjnych rozwiązań w kategorii, stoi za jej ogromnym sukcesem.

Czy to prawda, że pojawia się w niej najwięcej nowości?

Najwięcej nowości pojawia się ciągle w kategorii kosmetyków kolorowych, niemniej jednak kategoria pielęgnacji twarzy znajduje się w czołówce tych, w których nowości przybywa regularnie i bardzo dużo.

Jakie jej segmenty rozwijają się najlepiej?

Najdynamiczniej rozwijającym się segmentem są kosmetyki naturalne i organiczne. Zapewne stoi za tym, obecny w naszym kraju od kilku sezonów, trend życia w zgodzie z naturą i czerpania z niej tego, co najlepsze. Ogromną popularnością w ostatnim czasie cieszą się maski na tkaninie oraz kosmetyki koreańskie. Jest to wynikiem dużego zainteresowania sekretem doskonałego wyglądu cery Azjatek w każdym wieku.

Jakie zachowania konsumentów wpływają na kształt tej kategorii?

Klientki wybierają przede wszystkim swoje ulubione marki. W ramach marki szukają kosmetyków przeznaczonych do swojego typu cery lub wieku. W ostatnim czasie wyraźnie daje się zauważyć potrzeba podziału kategorii pod kątem cery wrażliwej, skłonnej do alergii oraz cery mniej wymagającej.
Ta kategoria cechuje się dużą lojalnością i przede wszystkim zaufaniem do marek. Nie znaczy to jednak, że konsumentki zachęcone kampanią promocyjną czy próbkami lub testerami, a także poleceniem przez wyedukowaną konsultantkę nie sięgają po nowe produkty. Dotyczy to głównie młodszej grupy, która jest bardziej spragniona nowinek kosmetycznych.

Czy kosmetyki do pielęgnacji twarzy dla mężczyzn zyskują na znaczeniu i czy wśród kupujących w sieci Natura przybywa mężczyzn?

Badania wskazują, że mężczyźni dbają o dobry wygląd przede wszystkim dlatego, że chcą podobać się bliskiej osobie, chcą wywrzeć wrażenie na innych osobach, które w męskim odbiorze są atrakcyjne, oraz być dobrym przykładem dla dzieci. Mężczyzn, którzy dbają o siebie w coraz większym stopniu, cały czas przybywa. Kupują już nie tylko maszynki do golenia, ale również coraz więcej kosmetyków do pielęgnacji skóry. Rynek oszalał na punkcie kosmetyków do pielęgnacji męskiego zarostu. Jest coraz więcej specjalnych płynów i żeli do mycia brody, preparatów do jej stylizacji, ale też kremów do zadań specjalnych. Półka z kosmetykami męskimi jest coraz szersza i coraz chętniej stają przed nią mężczyźni, którzy wiedzą, czego chcą i jakie są potrzeby ich skóry. Oznacza to, że wraz ze wzrostem świadomości dotyczącej potrzeb własnego ciała wzrasta też wśród mężczyzn zapotrzebowanie na kosmetyki.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
19.11.2024 11:00
Badanie i Raport Koszyk Zakupowy ASM SFA sygnalizują walkę na promocje — niemniej ceny kosmetyków i chemii nie spadają, a powoli toczą się w dół
Ceny artykułów chemii gospodarczej i kosmetyków tylko nieznacznie spadły rok do roku.DALL-E

W październiku 2024 roku odnotowano spadek cen podstawowych produktów spożywczych w Polsce, jednak roczna dynamika wzrostu cen nadal utrzymuje się na wysokim poziomie. Średnia cena koszyka zakupowego spadła o 20,28 zł, co stanowi obniżkę o 6,5 proc. w stosunku do września. Najwięcej za zakupy zapłacono w sieci Netto, a najniższe ceny oferował Lidl. Analitycy przewidują dalsze wzrosty inflacji na początku przyszłego roku.

Październik 2024 roku przyniósł oczekiwane spadki cen, co potwierdziło badanie ASM SFA. Średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najczęściej wybierane artykuły codziennego użytku wyniosła 288,99 zł – to o 20,28 zł mniej (6,5 proc.) niż we wrześniu. Obniżkę odnotowano w 8 z 13 analizowanych sieci handlowych. Największy spadek cen zaobserwowano w sieci Biedronka, gdzie średnia wartość koszyka zmalała o 29,04 proc..

Na pierwszym miejscu w kategorii najniższych cen znalazł się Lidl, z kosztem koszyka na poziomie 230,09 zł, co oznaczało spadek o 17,09 proc. w stosunku do września. Z kolei najdroższe zakupy odnotowano w sieci Netto, gdzie średnia cena koszyka wyniosła 323,72 zł. Analiza pokazała również, że różnice w cenach między najtańszymi a najdroższymi zakupami były znaczne – najtańszy koszyk kosztował 186,90 zł, a najdroższy 355,90 zł, co daje rozpiętość cenową wynoszącą 169 zł.

image
Badanie i Raport Koszyk Zakupowy ASM SFA

Mimo miesięcznego spadku cen, analiza roczna wykazała, że średnia cena koszyka wzrosła o 2,02 proc. z 283,27 zł w październiku 2023 roku do 288,99 zł w październiku 2024 roku. W największym stopniu podrożały napoje, które były droższe o 18,17 proc. niż rok wcześniej. Największy wzrost cen koszyka zakupowego zaobserwowano w sieci Kaufland – średnia cena koszyka była wyższa o 16 proc. w porównaniu do października 2023 roku. Wśród analizowanych kategorii produktowych znalazły się oczywiście segmenty chemii domowej i kosmetyków, które zanotowały jedynie nieznaczne obniżki (w październiku 2024 r. taniej o 0,31 proc. rok do roku).

Według GUS, inflacja w październiku wzrosła o 5 proc. rok do roku i o 0,3 proc. w stosunku do września. Eksperci przewidują, że w nadchodzących miesiącach wzrost cen będzie kontynuowany, a inflacja może osiągnąć 5,5 proc. na początku 2025 roku. Chociaż październik przyniósł chwilową ulgę, zbliżające się okresy przedświąteczne mogą przyczynić się do wzrostu cen z powodu większego popytu i intensywnych działań promocyjnych sieci handlowych.

Czytaj także: Altagamma: Spowolnienie na rynku dóbr luksusowych po raz pierwszy od 15 lat — sytuację ratują kosmetyki i biżuteria

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
15.11.2024 16:43
Altagamma: Spowolnienie na rynku dóbr luksusowych po raz pierwszy od 15 lat — sytuację ratują kosmetyki i biżuteria
Luksusowe kosmetyki i biżuteria nadal znajdują odbiorczynie i odbiorców.Kaboompics

Na zakończonym w Mediolanie 23. Obserwatorium Altagamma 2024 przedstawiono dane ukazujące pierwszy od lat spadek globalnego rynku dóbr luksusowych. Eksperci i przedstawiciele branży omawiali wyzwania, z jakimi mierzy się sektor oraz prognozy na przyszłość.

Podczas tegorocznej edycji Obserwatorium Altagamma zaprezentowano dane wskazujące na spowolnienie tempa wzrostu globalnego rynku dóbr luksusowych. Po raz pierwszy od 15 lat przewidywana jest wyraźna zmiana trendu – wartość rynku w 2024 roku ma wynieść 1 478 miliardów euro, co oznacza spadek o 2 proc. w porównaniu do rekordowego poziomu 1 508 miliardów euro w 2023 roku. Przyczyną tej sytuacji są m.in. globalne niepewności gospodarcze i geopolityczne, które wpłynęły na łańcuchy dostaw oraz działalność marek luksusowych.

Liczba konsumentów luksusowych zmalała o prawie 50 milionów, co jest znaczącym sygnałem dla branży. Jak podkreśliła Stefana Lazzaroni, dyrektorka zarządzająca Altagamma, obecne wyniki są efektem normalizacji po okresie wzmożonego popytu po pandemii Covid-19. Mimo tego spadku, pewne sektory rynku, takie jak luksusowe doświadczenia i branża wellness, odnotowują wzrost o 5 proc., co pokazuje, że część konsumentów wciąż skłania się ku wysokiej jakości przeżyciom i dbaniu o zdrowie.

Matteo Lunelli, prezes Altagamma, wskazuje, że pomimo obecnych wyzwań, perspektywy na rok 2025 są bardziej optymistyczne. Prognozuje się umiarkowane odbicie, napędzane przez turystykę luksusową, gastronomię oraz najlepsze wyniki w kategoriach biżuterii i kosmetyków. Szczególną rolę w tej odbudowie mają odegrać rynki europejskie i amerykańskie. Lunelli zaznacza, że kluczowe będzie współdziałanie na poziomie krajowym i europejskim, by wspierać czynniki sukcesu branży, takie jak kreatywność, innowacyjność technologiczna i zrównoważony rozwój.

Choć rynek dóbr luksusowych mierzy się z wyzwaniami, przed branżą stoją nowe szanse na wzmocnienie i przedefiniowanie swojej pozycji. Eksperci przewidują, że okres przejściowy 2025 roku pozwoli na ponowne skupienie się na kluczowych priorytetach i odpowiedź na potrzeby konsumentów w zmieniających się realiach gospodarczych.

Altagamma to włoskie stowarzyszenie zrzeszające najbardziej prestiżowe marki luksusowe, które działa na rzecz promocji i rozwoju sektora dóbr wysokiej jakości. Zostało założone w 1992 roku, a jego misją jest podkreślanie wartości włoskiego know-how, innowacyjności i kreatywności na arenie międzynarodowej. Organizacja skupia firmy z różnych branż, w tym mody, biżuterii, motoryzacji, designu i gastronomii, które łączy wspólny cel: wspieranie konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju przemysłu luksusowego. Altagamma organizuje wydarzenia, badania i inicjatywy mające na celu monitorowanie trendów oraz dzielenie się wiedzą, co wspiera rozwój i adaptację branży w zmieniającym się świecie.

Czytaj także: Circana: rynek kosmetyków luksusowych w USA wzrósł o 8 proc. w pierwszej połowie 2024 r.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. listopad 2024 00:18