StoryEditor
Rynek i trendy
26.04.2018 00:00

Nowości napędzają kategorię pielęgnacji twarzy

Za ogromnym sukcesem kategorii pielęgnacji twarzy stoją nowości. Jest ona jednym z najważniejszych segmentów biznesu drogeryjnego – przekonuje Emilia Pawlak, dyrektor handlowy w spółce Natura.  

Jakie znaczenie dla całości sprzedaży w sieci Natura ma kategoria pielęgnacji twarzy?

Jest jedną z naszych kluczowych kategorii. Wiążemy z nią duże nadzieje. Kategoria pielęgnacji twarzy jest bardzo ważna w szeroko pojmowanym biznesie drogeryjnym. Rozwija się bardzo dynamicznie, regularnie zasilając półki kolejnymi nowościami. To właśnie mnogość innowacyjnych rozwiązań w kategorii, stoi za jej ogromnym sukcesem.

Czy to prawda, że pojawia się w niej najwięcej nowości?

Najwięcej nowości pojawia się ciągle w kategorii kosmetyków kolorowych, niemniej jednak kategoria pielęgnacji twarzy znajduje się w czołówce tych, w których nowości przybywa regularnie i bardzo dużo.

Jakie jej segmenty rozwijają się najlepiej?

Najdynamiczniej rozwijającym się segmentem są kosmetyki naturalne i organiczne. Zapewne stoi za tym, obecny w naszym kraju od kilku sezonów, trend życia w zgodzie z naturą i czerpania z niej tego, co najlepsze. Ogromną popularnością w ostatnim czasie cieszą się maski na tkaninie oraz kosmetyki koreańskie. Jest to wynikiem dużego zainteresowania sekretem doskonałego wyglądu cery Azjatek w każdym wieku.

Jakie zachowania konsumentów wpływają na kształt tej kategorii?

Klientki wybierają przede wszystkim swoje ulubione marki. W ramach marki szukają kosmetyków przeznaczonych do swojego typu cery lub wieku. W ostatnim czasie wyraźnie daje się zauważyć potrzeba podziału kategorii pod kątem cery wrażliwej, skłonnej do alergii oraz cery mniej wymagającej.
Ta kategoria cechuje się dużą lojalnością i przede wszystkim zaufaniem do marek. Nie znaczy to jednak, że konsumentki zachęcone kampanią promocyjną czy próbkami lub testerami, a także poleceniem przez wyedukowaną konsultantkę nie sięgają po nowe produkty. Dotyczy to głównie młodszej grupy, która jest bardziej spragniona nowinek kosmetycznych.

Czy kosmetyki do pielęgnacji twarzy dla mężczyzn zyskują na znaczeniu i czy wśród kupujących w sieci Natura przybywa mężczyzn?

Badania wskazują, że mężczyźni dbają o dobry wygląd przede wszystkim dlatego, że chcą podobać się bliskiej osobie, chcą wywrzeć wrażenie na innych osobach, które w męskim odbiorze są atrakcyjne, oraz być dobrym przykładem dla dzieci. Mężczyzn, którzy dbają o siebie w coraz większym stopniu, cały czas przybywa. Kupują już nie tylko maszynki do golenia, ale również coraz więcej kosmetyków do pielęgnacji skóry. Rynek oszalał na punkcie kosmetyków do pielęgnacji męskiego zarostu. Jest coraz więcej specjalnych płynów i żeli do mycia brody, preparatów do jej stylizacji, ale też kremów do zadań specjalnych. Półka z kosmetykami męskimi jest coraz szersza i coraz chętniej stają przed nią mężczyźni, którzy wiedzą, czego chcą i jakie są potrzeby ich skóry. Oznacza to, że wraz ze wzrostem świadomości dotyczącej potrzeb własnego ciała wzrasta też wśród mężczyzn zapotrzebowanie na kosmetyki.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
20.02.2025 10:47
Talkdesk: AI stało się personal shopperem konsumentów i konsumentek
DALL-E

Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa coraz większą rolę w handlu elektronicznym, co potwierdzają najnowsze badania przeprowadzone przez Talkdesk w USA. Podczas świątecznego sezonu zakupowego w 2024 roku aż 90 proc. amerykańskich konsumentów skorzystało z rozwiązań opartych na AI podczas zakupów online.

Coraz większa popularność tej technologii świadczy o rosnącej akceptacji wśród klientów, którzy dostrzegają jej realne korzyści w procesie zakupowym. Jednym z kluczowych zastosowań AI w e-commerce jest wyszukiwanie promocji oraz monitorowanie przesyłek. Jak wynika z badania, 60 proc. konsumentów używało chatbotów do znajdowania lepszych cen i kodów rabatowych, a podobna liczba wykorzystywała je do śledzenia statusu zamówień. Co więcej, 56 proc. kupujących było bardziej zadowolonych z dodatkowego wsparcia AI, a 70 proc. osób, które skorzystały z tej technologii podczas świąt, deklaruje chęć korzystania z niej przez cały rok. Wskazuje to na rosnącą rolę AI jako narzędzia usprawniającego zakupy i obsługę klienta.

Interesującym aspektem jest także wpływ AI na liczbę zwrotów. Dane pokazują, że 7 na 10 konsumentów zwróciło w tym roku mniej produktów niż w latach poprzednich, co sugeruje, że sztuczna inteligencja pomaga podejmować bardziej trafne decyzje zakupowe. Automatyczne rekomendacje, analiza preferencji użytkowników oraz dopasowanie ofert do indywidualnych potrzeb przyczyniają się do większej satysfakcji klientów i zmniejszenia liczby nietrafionych zakupów.

Eksperci przewidują, że w najbliższej przyszłości AI stanie się jeszcze bardziej zintegrowana z procesem zakupowym. Już teraz 70 proc. klientów nie zdawało sobie sprawy, że korzystało z generatywnej AI podczas zakupów u sprzedawców, którzy wdrożyli tę technologię (Bain & Co., badanie z listopada 2024 roku). Oznacza to, że AI stopniowo staje się niewidocznym, ale niezwykle efektywnym wsparciem, pomagającym kupującym w podejmowaniu decyzji oraz zwiększającym wygodę i efektywność zakupów online.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
19.02.2025 23:54
Marki luksusowe i premium w Polsce 2024/25: największe wyzwania [RAPORT]
Segment premium, choć stosunkowo młody, rozwija się w Polsce w szybkim tempieigor_kell - stock.adobe.com

Segment marek premium i luksusowych rozwija się w Polsce w szybkim tempie. W obliczu rosnącej konkurencji i ewoluujących trendów konsumenckich kluczowe pytania brzmią: kim są klienci marek premium w Polsce i jak budować ich lojalność – mówią Dominika Hofman i Marta Wojciechowska, autorki raportu “Doświadczenia klienta w Polsce. Segment premium i luxury”.

Premiera raportu “Doświadczenia klienta w Polsce. Segment premium i luxury”, będącego pierwszą w naszym kraju analizą doświadczeń i preferencji konsumenckich w sektorze marek premium i luksusowych, miała miejsce 19 lutego w Warszawie.

Luksus coraz bardziej dostępny

Jak wynika z analizy ekspertów KPMG, polski rynek dóbr luksusowych napędzany jest przez rosnącą liczbę zamożnych Polaków, a liczba potencjalnych nabywców dóbr luksusowych stale rośnie. W 2023 roku liczba osób o rocznych dochodach powyżej 120 tys. zł wzrosła o 34 proc. rok do roku, osiągając 2,5 mln osób. Łączne zarobki tej grupy wyniosły 714 mld zł (wzrost o 29 proc. rok do roku).

Jak oszacowali eksperci z KPMG, kategoria luksusowych kosmetyków i perfum osiągnęła w 2024 roku rekordową wartość 2 mld zł (jest to wzrost o 5,8 proc. r/r). Największy udział w rynku miały perfumy, odpowiadające za 50,6 proc. całkowitej sprzedaży. 

Czytaj też: Rynek dóbr luksusowych w Polsce w 2024. Kosmetyki i perfumy ze wzrostem wartości [RAPORT]

Dominika Hofman i Marta Wojciechowska postanowiły przyjrzeć się bliżej temu rynkowi pod kątem konsumenta: kim jest, co decyduje o jego wyborach, czy i jak można zbudować jego lojalność. 

Segment premium, choć stosunkowo młody, rozwija się w Polsce w szybkim tempie. Klienci marek premium i luksusowych nie są już wyłącznie osobami o najwyższych dochodach. Coraz częściej są to konsumenci aspiracyjni, świadomi, śledzący światowe trendy oraz oczekujący wartości dodanej w każdym kontakcie z marką. Tym samym wyśrubowane standardy obsługi, transparentność działań oraz autentyczność komunikacji stają się niezbędne do budowania lojalności i trwałych relacji – wyjaśnia Dominika Hofman

image
Premiera raportu “Doświadczenia klienta w Polsce. Segment premium i luxury” 2024/25
M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl

Emocje, przeżycia, potencjał rynku

Jak podkreśla ekspertka, w dobie zmieniających się preferencji konsumentów, coraz większą rolę odgrywają doświadczenie, oparte na emocjach i przeżyciach. – Luksus nie jest już definiowany wyłącznie przez materialne dobra, ale również przez czas, uwagę oraz personalizowane usługi, które pozwalają klientom poczuć się wyjątkowo – dodaje Dominika Hofman.

Autorki raportu podkreślają, że ich celem jest nie tyle podanie danych liczbowych, ale przede wszystkim przyjrzenie się oczekiwaniom i emocjom klientów sektora premium i luksusowego w Polsce.

Polska scena marek premium ma ogromny potencjał, a kluczem do jego wykorzystania będzie umiejętne połączenie globalnych wzorców z lokalnymi aspiracjami – zauważa Dominika Hofman.

Jak wskazali ankietowani, czynnikami wpływającymi najmocniej na ich lojalność wobec marek premium jest wysoka jakość obsługi klienta (prawie 74 proc.), personalizowana oferta (36 proc.) oraz relacja emocjonalna z doradcą (34,5 proc.).

W dresie do butiku Chanel

Polscy konsumenci i eksperci wskazują też zgodnie, polski rynek marek premium i luksusowych różni się od rynków Europy Zachodniej. W badaniu ponad połowa (54 proc.) klientów przyznało, że spotkało się w sektorze premium z dyskryminacją.

Jestem pewien, że ta liczba byłaby kilkukrotnie niższa np. w Niemczech (...) W Berlinie absolutnie naturalną rzeczą jest wejście do butiku Chanel w dresach i zakup torebki z przyjemną, nie budzącą sztucznego dystansu obsługą i kilkoma kieliszkami szampana. W Polsce taka sytuacja jest wyjątkową rzadkością lub wręcz niemożliwa – wskazuje Bartosz Lechowski, fractional customer experience and marketing executive. – W Polsce rynek marek luksusowych w dużej części jest tworzony na bazie budowania dystansu do klienta, swoistego wywyższania się marki i wzmacniania w ten sposób poczucia jej niedostępności i wyjątkowości – podsumowuje Bartosz Lechowski. 

Obsługa klienta – kluczem do sukcesu?

Marki luksusowe inwestują w angażujące emocjonalnie kampanie, wspierane przez AI, prześcigają się w innowacjach i tworzą coraz bardziej zaskakujące doświadczenia zakupowe. 

Jednak nawet najbardziej wyrafinowana komunikacja nie zrekompensuje błędów i niedociągnięć w procesie obsługi klienta – wskazuje Marta Wojciechowska, luxury brand marketing expert. – Obszar edukacji zespołów sprzedażowych oraz poprawa jakości obsługi konsumentów premium będzie prawdopodobnie jednym z głównych wyzwań branży w jej dążeniu do utrzymania stałego, dynamicznego wzrostu – podkreśla Marta Wojciechowska.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 11:49