Od 7 lat Blix i Kantar publikują wyniki swojego cyklicznego badania rynku produktów szybkozbywalnych pod nazwą "Raport FMCG Brands We Shop". Na podstawie 620 000 zgromadzonych opinii, autorzy raportu aktualnie ukazują znaczące trendy konsumenckie na rynku FMCG, w tym także wybory kosmetyczne konsumentów i konsumentek. W badaniu brało udział 2306 kupujących, a dane pozyskano przy wykorzystaniu metody CAWI (Computer-Assisted Web Interview).
Nivea jest wielkim wygranym w rankingu, ponieważ zajmuje miejsce na podium w aż 4 kategoriach;Produkty do golenia i depilacji - 2. miejsce z 22 proc., Antyperspiranty i dezodoranty - 1. miejsce z 29 proc., Kosmetyki do pielęgnacji twarzy - 2 miejsce z 19 proc., oraz Mydła i żele pod prysznic - 1. miejsce z 30 proc..
Isana, marka własna sieci Rossmann, zdobyła dwa miejsca na podium — z czego jedno ex aqueo z Palmolive (3. miejsce w kategorii Mydła i żele pod prysznic, wynik 27 proc.), oraz 3. miejsce z 22 proc. w kategorii Szampony i odżywki do włosów. Dwa miejsca na pudle zajmuje także Wibo (miejsce 3. w kategorii Produkty do makijażu, wynik 30 proc., oraz również 3. miejsce w kategorii Lakiery do paznokci z wynikiem 23 proc.). Dwa miejsca zaliczyło także Colgate; 1. miejsce z wynikiem 51 proc. w kategorii Pasty do zębów, oraz drugie (13 proc.) w kategorii Płyny do płukania jamy ustnej. Nivea, Colgate, Isana i Wibo to jedyne marki, które zdobyły więcej niż jedno miejsce na podium.
Ciekawe są jednak dodatkowe wnioski płynące z raportu. W kategorii mydeł i żeli pod prysznic preferowanych przez kobiety, na czołowych miejscach znalazłyby się marki Isana, Dove i Palmolive. Wśród konsumentów wybierających produkty do pielęgnacji twarzy Nivea, 20 proc. z nich regularnie przegląda gazetki promocyjne dla przyjemności. Pośród badanych klientów, którzy sięgają po produkty do makijażu Astor, aż połowa z nich również decyduje się na zakup lakierów do paznokci NeoNail. Jeśli chodzi o zakupy produktów do golenia i depilacji marki Wilkinson, to 42 proc. z tych konsumentów decyduje się na produkty Gillette, podczas gdy 35 proc. z nich sięga również po produkty Nivea.
Typy kupujących preferują według wyników raportu różne marki w różnym stopniu:
- Świadomi Koneserzy (bardzo świadomi w procesie zakupów, ich planowanie i robienie sprawia im przyjemność) stanęli murem za OnlyBio, Isaną, Ziają, Elmexem, Listerine, Eludrilem, Neonail
- Shopperowi Domatorzy (zorganizowani, szukają często promocji i wiedzą, jakie marki chcą kupić, mają ulubione sklepy) wybierali najczęściej Head & Shoulders, Niveę, Colgate, Oral-B, Semilac oraz Gilette Venus
- Cenoholicy (stawiający za najważniejszy czynnik cenę) wskazywali Niveę, Palmolive, Colgate, Eveline, Gilette i Gilette Venus
- Zakupowi Entuzjaści (lubią zakupy i wszystko, co z nimi związane) cenią sobie Niveę, Dove, Adidasa, Gilette Venus
- Ekocentryczni (osoby, które chętnie kupują produkty polskie i ekologiczne, wybierają marki działające etycznie) stawiają na Tołpę i Elmexa
- Shopperzy z Przymusu (nie lubią zakupów i nie chcą o nich myśleć ani planować ich) preferują Niveę, Rexonę, Blend-a-med, Wibo, Naturellę i Always
- Rozważni i Pragmatyczni (osoby, które lubią kupować znane marki, ale nie stronią od nowości) wybierają Maybelline, Wibo, Always, OB i Feminę
Jak widać Niveę doceniają aż 4 grupy konsumenckie, a Gilette 3 grupy.
Główne wyniki z raportu:
-
Szampony i odżywki do włosów
- 1. miejsce OnlyBio (26 proc.),
- 2. miejsce Head & Shoulders (23 proc.),
- 3. miejsce Isana (22 proc.)
-
Mydła i żele pod prysznic
- 1. miejsce Nivea (30 proc.),
- 2. miejsce Dove (28 proc.),
- 3. miejsce Palmolive ex aqueo z Isaną (27 proc.)
-
Kosmetyki do pielęgnacji twarzy
- 1. miejsce Ziaja (23 proc.),
- 2. miejsce Nivea (19 proc.),
- 3. miejsce Tołpa (17 proc.)
-
Antyperspiranty i dezodoranty
- 1. miejsce Nivea (29 proc.),
- 2. miejsce Rexona (24 proc.),
- 3. miejsce Adidas (23 proc.)
-
Pasty do zębów
- 1. miejsce Colgate (51 proc.),
- 2. miejsce (34 proc.),
- 3. miejsce Elmex (32 proc.)
-
Płyny do płukania jamy ustnej
- 1. miejsce Listerine (39 proc.),
- 2. miejsce Colgate (13 proc.),
- 3. miejsce Oral-B ex aqueo z Eludrilem (8 proc.)
-
Produkty do makijażu
- 1. miejsce Eveline (47 proc.),
- 2. miejsce Maybelline (32 proc.),
- 3. miejsce Wibo (30 proc.)
-
Lakiery do paznokci
- 1. miejsce Semilac (38 proc.),
- 2. miejsce Neonail (34 proc.),
- 3. miejsce Wibo (23 proc.)
-
Środki higieniczne dla kobiet
- 1. miejsce Naturella (45 proc.),
- 2. miejsce OB ex aqueo z Feminą (37 proc.),
- 3. miejsce Always (28 proc.)
-
Produkty do golenia i depilacji
- 1. miejsce Gilette (28 proc.),
- 2. miejsce Nivea (22 proc.),
- 3. miejsce Gilette Venus (18 proc.)
Czytaj także: Kantar: W czasie recesji konsumenci cenią marki innowacyjne w swojej kategorii