StoryEditor
Rynek i trendy
10.07.2024 13:43

NIQ: 71 proc. użytkowników TikToka chce zapoznać się z produktem zareklamowanym w aplikcji

TikTok Shop może stać się liczącym się, globalnym kanałem sprzedaży. / TikTok
NIQ, globalny lider w dziedzinie pomiarów i analityki danych, we współpracy z TikTokiem opublikował nowy, wszechstronny raport, który koncentruje się na funkcji zakupów w aplikacji – TikTok Shop. Raport ten nie tylko ukazuje zmieniającą się dynamikę zachowań zakupowych konsumentów, ale także dostarcza cennych informacji na temat tego, jak marki mogą skutecznie angażować swoje audytorium na jednej z najbardziej wpływowych platform społecznościowych.

Według badania NIQ Consumer Outlook na rok 2024, 55 proc. respondentów dokonuje bezpośrednich zakupów za pośrednictwem mediów społecznościowych lub platform streamingowych w celu nabycia artykułów spożywczych i gospodarstwa domowego. Korzystanie z tych usług eliminuje konieczność odwiedzania sklepów stacjonarnych i oszczędza czas na dojazdy.

Badanie wykazało również, że 43 proc. zakupów online dokonywanych przez Millenialsów i pokolenie Z odbywa się za pośrednictwem aplikacji na smartfony. Użytkownicy TikToka są o 48 proc. bardziej skłonni odkrywać i natychmiast kupować nowe produkty niż użytkownicy innych platform społecznościowych/wideo, co podkreśla rolę TikToka jako katalizatora zaangażowania konsumentów. Z 62 proc. respondentów zaznajomionych z TikTok Shop i 68 proc. otwartych na dokonywanie zakupów przez tę platformę, TikTok stał się kluczowym graczem na rynku e-commerce, oferując płynne doświadczenie zakupowe dla otwartej publiczności.

Po zobaczeniu reklamy zakupowej na TikToku, 71 proc. użytkowników twierdzi, że jest skłonnych podjąć działania poza platformą w celu dalszego poznania produktu/marki, co podkreśla zdolność platformy do wywoływania zainteresowania i odkrywania marek. Co ciekawe, 2 na 5 użytkowników, którzy odkrywają produkt na TikToku, decyduje się odwiedzić sklepy stacjonarne, aby dokonać zakupu, co pokazuje wpływ platformy na offline’owe zachowania konsumentów. TikTok Shop stał się nie tylko miejscem zakupów online, ale także istotnym narzędziem kierującym ruch do sklepów fizycznych.

Czytaj także: TikTok rewolucjonizuje tworzenie treści. Nowe narzędzia AI dla twórców i marek

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.12.2024 13:19
Polacy coraz bardziej świadomi zakupowo – cena wciąż króluje, ale liczy się też doświadczenie [RAPORT OC&C Retail Proposition Index 2024]
Canva

Raport OC&C Retail Proposition Index 2024 pokazuje, że Polacy podejmują coraz bardziej przemyślane decyzje zakupowe. Najniższe ceny nadal dominują jako kluczowe kryterium wyboru, ale na znaczeniu zyskują również jakość obsługi, doświadczenia zakupowe i nowoczesne technologie.

Z najnowszego raportu OC&C Retail Proposition Index 2024 wynika, że kryterium najniższej ceny pozostaje najważniejsze dla polskich konsumentów. Aż 62 proc. ankietowanych przyznało, że cena ma kluczowy wpływ na ich wybory. Platformy takie jak Temu, AliExpress czy Shein, specjalizujące się w tanich ofertach, odnotowały dynamiczny wzrost popularności. W tym kontekście znane marki detaliczne, jak Lidl czy Biedronka, straciły swoje dominujące pozycje.

image
OC&C Retail Proposition Index 2024
Pierwszą trójkę najlepiej ocenianych detalistów w Polsce otwierają Allegro, Nike oraz Adidas. Ich obecność na szczycie rankingu pozostaje stabilna od trzech lat. Wzrost zanotowały również Ikea (awans z 6. na 5. miejsce), Hebe (z 8. na 6.) oraz polska marka odzieżowa 4F (z 9. na 7. miejsce). Nowością w zestawieniu jest Zooplus, który zdobył uznanie dzięki intuicyjnemu procesowi zakupowemu i obsłudze klienta.

Oprócz ceny rośnie znaczenie jakości i przyjemności zakupów. Raport pokazuje, że konsumenci, szczególnie z pokolenia Z, coraz częściej oczekują personalizacji i atrakcyjnych doświadczeń zakupowych. Żabka to przykład polskiego detalisty, który z sukcesem wprowadza innowacyjne rozwiązania technologiczne. Z aplikacji Żappka korzysta już 7 milionów użytkowników, ceniących programy lojalnościowe i interaktywne gry.

image
OC&C Retail Proposition Index 2024
Zaskakującym wynikiem tegorocznego raportu jest spadek Lidla z pierwszej dziesiątki, co wydarzyło się po raz pierwszy od 2015 roku. Choć sieci dyskontowe pozostają istotnym elementem rynku, konkurencja z tanimi platformami internetowymi staje się coraz większym wyzwaniem. Konsumenci w 2024 roku oczekują nie tylko niskich cen, ale też wygody, jakości i przyjemności z zakupów.

Raport OC&C Retail Proposition Index 2024 objął ponad 2,5 tysiąca polskich konsumentów oraz 62 detalistów. Wyniki jednoznacznie wskazują, że przyszłość handlu detalicznego będzie należeć do tych marek, które połączą atrakcyjne ceny z jakością i innowacjami. Detaliści muszą odpowiedzieć na oczekiwania młodszych pokoleń, stawiających na indywidualizm, ekologię i personalizację, jednocześnie nie tracąc lojalności starszych klientów.

image
OC&C Retail Proposition Index 2024
W rankingu wśród detalistów oferujących produkcji z kategorii zdrowie i uroda oraz chemia gospodarcza znaleźli się Allegro, Rossman, Hebe, Smyk, Empik, Temu, Sinsay, Drogerie Natura, Zalando, Douglas, Sephora, Lidl, Vinted, Kik, Flying Tiger Copenhagen, Primark, Aliexpress, Shein, Action i Pepco.

Czytaj także:

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.12.2024 12:05
Kosmetyki i szampan – luksus w przystępnej cenie przyciąga klientów w czasach kryzysu
Popyt na luksusowe szminki czy perfumy może wzrastać w okresie dekoniunktury.Instagram, Chanelofficial

Konsumenci oszczędzają – ale robią wyjątki na niezwykłe okazje. Kosmetyki i szampan cieszą się popularnością, a sprzedawcy luksusowych artykułów nie odczuwają kryzysu. Wręcz przeciwnie, w trudnych czasach sprzedaż luksusu idzie coraz lepiej.

Europa pogrążona jest w recesji, a inflacja sprawia, że codzienne życie kosztuje coraz więcej. Konsumenci oszczędzają, ale nie na wszystkim. To, co niektórym może wydawać się absurdalnie drogie, sprzedaje się w trudnych czasach nawet lepiej, niż w czasie koniunktury – zauważa portal lebensmittelpraxis.de.

Kiedy konsumentów nie stać na dalekie podróże lub kosztowny zakup np. samochodu, wtedy poszukują drobniejszych przyjemności, które nadal niosą ze sobą odrobinę luksusu i poczucie ekskluzywności – mówi Boris Planer, ekspert ds. dóbr konsumpcyjnych i konsultant w Future Institute we Frankfurcie. 

Niektórzy badacze rynku określają to zjawisko efektem szminki, ponieważ popyt np. na luksusowe kosmetyki może wzrastać w okresie dekoniunktury. Stają się one “kawałkiem luksusu” w przystępnej cenie i na wyciągnięcie ręki. Kryzys gospodarczy stwarza zatem szansę dla sprzedawców detalicznych i producentów, którzy zaspokoją ten właśnie popyt. 

Czy teoria szminki jest słuszna? Do takiego wniosku prowadzą aktualne dane Stowarzyszenia Przemysłu Higieny Osobistej i Detergentów (IKW), dotyczące rozwoju rynku w Niemczech.

Czytaj też: Rynek dóbr luksusowych w Polsce w 2024. Kosmetyki i perfumy ze wzrostem wartości [RAPORT]

Efekt szminki. Rozwój rynku kosmetyków kolorowych (ceny dla klienta końcowego w mln euro)

*dane rynkowe, dotyczące pielęgnacji urody, prognoza IKW dotycząca całego rynku na podstawie Panelu konsumenckiego YouGov 

Luksus nie wie, czym jest kryzys

Luksus jako odczucie czy wrażenie sprzedaje się znacznie lepiej, niż sam produkt. – Właściwości niematerialne są ważniejsze. Luksus definiowany jest przez takie wartości, jak prestiż i ekskluzywność – mówi Otto Stanger, profesor i konsultant w firmie AFC Consulting Group z Bonn. 

Luksus jest dla każdego czymś innym. Jednak zdaniem wielu ekspertów na wszelkiego rodzaju luksusowych pragnieniach można stosunkowo nieźle zarobić, nawet w czasach kryzysu. Johannes Dorn, założyciel instytutu Rheingold, mówiąc o luksusie ma na myśli górną granicę skali wydatków.

Kiedy mówimy o rynku z najwyższej półki, mamy na myśli konie wyścigowe, samochody, wielkie nieruchomości, odzież i podróże – mówi Dorn. Analitycy są zgodni, że rynek, który reprezentuje ta grupa nabywców, pozostanie duży niezależnie od trudności gospodarczych.

Firma doradcza Bain & Company doszła do wniosku, że globalne wydatki na drogie wyroby skórzane, samochody i podróże osiągną w 2024 roku wartość prawie 1,5 mld euro. Rynek ten pozostanie zatem stabilny w porównaniu do roku 2023.

Luksus nie zna kryzysu, nawet jeśli na pierwszy rzut oka sytuacja niektórych międzynarodowych grup luksusowych sugeruje inaczej. Przede wszystkim największa na świecie grupa marek luksusowych LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) musi obecnie zadowolić się mniejszym niż wcześniej przychodem: zysk operacyjny grupy spadł w pierwszym półroczu 2024 roku o 8 proc. do 10,7 mld  euro. Francuzi handlują modą i galanterią skórzaną, ale także luksusowymi winami musującymi (Moët & Chandon) i alkoholami wysokoprocentowymi (Hennessy Cognac). Luksusowe firmy, takie jak Kering i Hugo Boss, również rozczarowały ostatnio inwestorów. Obecny kierunek rozwoju firm luksusowych nie jest oznaką ogólnego odwrócenia trendu, ale wynika ze spadku popytu w Azji. 

Chiny były przez długi czas motorem wzrostu branży luksusowej, ale wydaje się, że nadchodzi koniec tej epoki.  Coraz ważniejsze stają się nowe rynki, takie jak Indie, Korea Południowa i Japonia. Obecnie, mimo wszystko, cena akcji LVMH jest prawie o 50 proc. wyższa niż pięć lat temu. W przypadku Prady wzrost wynosi ok. 120 proc.

Luksusowe towary na każdą kieszeń 

Efekt szminki sprawia, że ​​luksus na dole i pośrodku skali jest nadal dobrym biznesem. Dowodów na tezę, że w czasie kryzysów szczególnie poszukiwane są luksusowe towary konsumpcyjne po przystępnej cenie, dostarczają dane Stowarzyszenia Przemysłu Higieny i Detergentów (IKW)

Wg wstępnych prognoz sprzedaż kosmetyków kolorowych, do których zaliczają się pomadki do ust, wzrośnie w 2024 roku w Niemczech aż o 10,1 proc. do ponad 2,2 mld euro. Dla porównania: w ciągu poprzednich pięciu latach średni wzrost wyniósł zaledwie 4 proc. 

– W czasach kryzysów i konfliktów zadbany wygląd i indywidualny styl nabierają jeszczez większego znaczenia – mówi prezes IKW, Georg Held, komentując wzrost sprzedaży. 

Eksperci z Bain & Company również dostrzegają ten trend. Jeśli chodzi o dobra luksusowe do użytku osobistego, w ostatnim czasie najbardziej wzrosła sprzedaż produktów kosmetycznych, zwłaszcza perfum. Klienci coraz częściej decydują się na drobniejsze zakupy – wynika z badania. 

Czytaj też: Chiński kryzys konsumencki odbija się na luksusowych markach – prognozy LVMH na trzeci kwartał potencjalnie słabe

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. grudzień 2024 02:30